Матеріали засідання №1 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики
Особливості організації освітнього процесу з фізики та математики в 2025 – 2026 навчальному році
Підготувала
Вайнер Ірина Василівна
вчитель фізики
Уїздецького ліцею
Під час викладання предметів в закладах освіти необхідно керуватися такими нормативними документами:
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про загальну середню освіту»;
- Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа»;
- Державний стандарт початкової освіти (затверджений постановою КМУ від 21.02.2018 № 87 (у редакції постанови від 21.07.2019 № 688);
- Державний стандарт базової середньої освіти (затверджений постановою КМУ від 30.09.2020 №898);
- Лист МОН №1/16828-25 від 13.08.2025 «Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році»;
- Лист МОН №1/4895-25 від 14.03.2025 «Про окремі питання оцінювання результатів навчання».
У 2025/2026 навчальному році навчання у 5-8 класах буде здійснюватися за Державним стандартом базової середньої освіти (2020 р.), Типовою освітньою програмою для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженою наказом МОН від 09.08.2024 № 1120, модельними навчальними програмами.
Обравши модельну навчальну програму, учитель на її основі складає навчальну програму, у якій зазначає послідовність й орієнтовний час вивчення тем у певному класі з урахуванням особливостей технічного забезпечення, кадрового складу, рівня підготовки та освітніх пріоритетів учнівства тощо. У модельній навчальній програмі авторські колективи пропонують послідовність вивчення тем, зміст і види навчальної діяльності, які є орієнтовними. Тому з модельної навчальної програми вчитель до кожної теми навчальної програми добирає з-поміж запропонованих або ж додає ті елементи змісту й способи діяльності, що в умовах певного навчального закладу й класу є найоптимальнішими.
Чинними залишаються програми з фізики:
- «Фізика. 7-9 класи», затверджена наказом Міністерства освіти і науки України № 804 від 07.06.2017
Навчання фізики та астрономії в старшій профільній школі здійснюється за кількома програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України (наказ № 1539 від 24.11 2017).
- 1. Фізика і астрономія. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Ляшенка О.І.).
- 2. Фізика. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Локтєва В.М.).
- 3. Астрономія. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Яцківа Я.С.)
З математики:
- для 9 класів – навчальна програма «Математика. 5 – 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів», затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html);
- для 9 класів із поглибленим вивченням математики – «Навчальні програми для поглибленого вивчення математики у 8 – 9 класах загальноосвітніх навчальних закладів», затверджені наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 (авт.: М. І. Бурда, М. Ф. Городній, Д. А. Номіровський, А. В. Паньков, Н. А. Тарасенкова, М. В. Чемерис, В. О. Швець, М. С. Якір) (https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/matematika-algebra-geometriya.pdf);
- для 10-11 класів – навчальні програми, затверджені наказом Міністерства від 23.10.2017 № 1407 (https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv).
Ураховуючи наявність в учнівства навчальних втрат, доцільно провести діагностувальні роботи на початку року та збільшити тривалість повторення за попередній навчальний рік.
Згідно рекомендацій Міністерства освіти і науки України вимоги до уроку повинні бути такими:
- урок повинен передбачати не лише виклад матеріалу, змісту, але й завдання, що передбачають засвоєння, застосування навчальної інформації на практиці;
● частина знань і вмінь повинна бути отримана учнями та ученицями у процесі самостійного пошуку шляхом розв’язування пошукових задач та опанування способів діяльності у процесі пошуку;
● виклад навчального матеріалу на уроці може і повинен бути варіативним. В одних випадках викладається готова інформація у формі пояснення, практичного показу і виконання вправ. В інших випадках матеріал вивчається шляхом постановки вчителем проблеми та розкриття шляхів і видів навчальної діяльності учнів для її доказового рішення.
