ЗВІТ про роботу міжшкільного методичного об’єднання ЗДВР та педагогів-організаторів Острожецької сільської ради за 2024-2025 н.р.
Підготувала
Керівник ММО
ЗДВР та педагогів організаторів
Острожецької сільської ради
Федорова Ю.В.
Виховна робота в закладах освіти в сучасних реаліях спрямована на формування усебічно розвиненої, цілісної особистості, здатної до критичного мислення та патріотичної позиції. Вона включає використання сучасних інформаційних технологій, збереження здоров'я, виховання патріотизму та громадянських якостей, а також розвиток творчих здібностей. Пріорітетними завданнями педагогів у процесі освітньої діяльності (і навчальної, і виховної) є не просто навчити, дати знання з певного предмета чи виховати певні цінності, а окреслити життєві орієнтири, сформувати здатність вчитися протягом життя, долати невизначеність та складність, підтримувати фізичне та емоційне благополуччя своє власне й родини, співпереживати й дипломатично вирішувати конфлікти, бути готовими захищати свій дім та свою сім’ю від усіх небезпек часу. Військовий стан суттєво змінив умови навчання та виховання, а також зумовив труднощі, що потребують від педагога додаткових зусиль та вмінь пристосовуватися до нових умов.
Реформа освіти, в тому числі загальної середньої освіти – модернізація її структури, змісту та форми – потребує посиленої уваги до методичного супроводу впровадження державних стандартів освіти, нових навчальних програм, нового форм та методів роботи.
Методичне об'єднання виховників громади – це форма організації, що об'єднує виховників з різних сфер діяльності (наприклад, освіти, культури, соціальної сфери) для обміну досвідом, методичними матеріалами та спільного планування виховної роботи у громаді. Така форма роботи спрямована на покращення виховної роботи з дітьми, молоддю та дорослими у громаді.
Міжшкільне методичне об’єднання ЗДВР та педагогів-організаторів Острожецької ТГ у 2024-2025 навчальному році працювало відповідно до рекомендацій МОН України, РОІППО та методичного кабінету відділу освіти Острожецької сільської ради щодо планування й організації виховної діяльності, позаурочної виховної роботи з дітьми, підлітками та учнівською молоддю в освітньому закладі. Протягом 2024-2025 навчального року планування виховної роботи здійснювалось на основі Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», через реалізацію Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі, програми «Нова українська школа» У поступі до цінностей І.Беха, Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 рр., Програми національного виховання в закладах освіти Рівненщини на 2020-2025 рр., Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі від 25 травня 2020 р.№195/2020, а також на основі річних планів роботи закладів освіти та інших нормативно-правових актів в галузі освіти та культури.
Міжшкільне методичне об’єднання працювало над науково-методичною темою «Реалізація нових освітніх стандартів з метою формування конкуренто спроможної особистості, здатної вчитися та реалізовуватися протягом життя», поставивши за мету: упровадження у виховний процес компетентнісного підходу для формування та розвитку зрілої, відповідальної та творчої особистості; оволодіння педагогічними формами та методами створення ефективного виховного простору шляхом консолідації зусиль усіх соціальних інститутів громади; формування життєвих цінностей особистості, підготовка молоді до активної громадянської, творчої, особистісно та соціально значущої життєдіяльності; розвиток у дітей і підлітків життєвих компетентностей, які сприяють соціальній адаптації до нових життєвих обставин, відновленню психологічної рівноваги, підтримці здового психічного здоров’я.
Основними завданнями діяльності відділу щодо методичної роботи є:
- створення умов розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників, удосконалення форм і методів підвищення їх кваліфікації;
- координація виховної діяльності в освітніх закладах громади;
- вивчення потреб і надання практичної допомоги молодим спеціалістам та іншим педагогічним працівникам, у тому числі в період підготовки їх до атестації;
- участь у роботі атестаційних комісій;
- обмін досвідом між виховниками громади;
- налагодження співпраці із закладами позашкілля.
Відповідно річного плану ММО проведено п’ять ММО, на яких розглянуто теми: «Особливості організації виховної роботи у 2024-2025 н.р. Актуальне нормативно-правове забезпечення виховного процесу»; «Протидія булінгу та насильству в освітньому середовищі»; «Національно-патріотичне виховання в закладах загальної середньої освіти в умовах сьогодення», «Позашкільна освіта та заклади загальної середньої освіти – нові формати роботи в контексті співпраці».
На засіданнях методоб’єднання було проаналізовано нормативне-правове забезпечення виховного процесу у освітніх закладах громади; опрацьовано нову законодавчу базу, зокрема з питань превентивного виховання, щодо жорстокого поводження із дітьми; залучення батьків до виховних заходів, організації діяльності органів учнівського самоврядування; організації і проведення виховних заходів, присвячених національно-патріотичному, громадянському, морально-етичному, ціннісному вихованню; співпраці із закладами позашкілля. Роботу ММО ЗДВР та педагогів-організаторів сплановано відповідно до потреб сьогодення.
Розроблено графік проведення індивідуальних (групових) консультацій для членів ММО, відповідно до яких надавалися косультації в разі потреби. Створено банк даних слухачів ММО ЗДВР та педагогів-організаторів на 2024-2025 н.р.
Каналом для співпраці в складних сучасних умовах стали сторінки ліцеїв Острожецької громади у Facebook, де висвітлювалися основні події із життя освітніх закладів громади, досягнення та успіхи.
У ММО ЗДВР та педагогів-організаторів задіяно 6 чоловік. У 2024/2025 н.р. було атеставано заступника директора з виховної роботи Борбинського ліцею Федорову Юлію Вікторівну (на посаді з 2020 року), за рішенням атестаційної комісії – «відповідає займаній посаді».
Важливу роль у виховній діяльності відіграє антибулінгова політика. На початку року в освітніх закладах громади затверджено План заходів, спрямованих на запобігання та протидії булінгу та насильству на 2024-2025 н.р. (висвітлені на сайтах закладів), розроблено Положення про запобігання та протидію насильству і жорстокому поводженню з дітьми (відповідно до вимог законодавства). Із працівниками закладів освіти проводяться заходи (в тому числі первинні та повторні інструктажі) з питань профілактики насильства, на постійній основі діє консультативний пункт «Скринька довіри», «Розкажи дорослому, якому довіряєш», оформлено інформаційно-роз’яснювальні стенди «Зупинимо булінг разом», проведено Тиждені протидії булінгу (вересень та травень), Всеукраїнську акцію «16 днів проти насильства», Тиждень психологічних знань, ранкові зустрічі («Ранкові кола») з метою формування навичок дружних стосунків у класному колективі, ряд виховних заходів, профілактичних заходів із залученням працівників ювенальної превенції, практичних психологів.
Протягом року актично проводилися інтерактивні заняття в рамках Всеукраїнської програми ментального «Ти як?».
Окрема увага приділяється створенню безпечногго освітнього середовища: оформлення ресурсних кімнат, проведення Тижнів безпеки дорожнього руху, безпеки життєдіяльності, днів цивільного захисту та інші.
У світі, яким керує інформація, дитина мусить вміти її критично оцінювати, знати, яким джерелам можна довіряти, що таке фейкові новини та як захиститися від маніпуляцій, тим більше в умовах воєнного стану. Діти отримують чимало інформації через телебачення або в соціальних мережах. А тому у цьому навчальному році виховники активізували роботу щодо розвитку медіаграмотності. На сайтах закладу, в офіційних групах у Facebook висвітлені матеріали з кібербезпеки, зокрема щодо можливих загроз, які несе мережа Інтернет: вербування неповнолітніх для залучення до диверсійної діяльності; зачерінг; флеймінг; небезпечні віртуальні ігри; незаконне використання використання особистих даних; небезпечні посилання. Педагогічними працівниками ситематичного проводилися заходи щодо правил безпечного використання персональних даних; безпеки електронного листування; реалізації проєкту з кібербезпеки BRAMA та ін.
Одним із пріоритетних напрямків виховної роботи залишається формування громадянської відповідальності як наскрізної лінії через ключові компетентності – володіння державною та рідною мовою, соціальні та громадянські компетентності. Зусилля педагогів були спрямовані на виконання плану заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання до 2025 року, зокрема на увінчення пам’яті захисників України; виховання в учнів патріотичного обов’язку, готовності до служби та захисту України, поваги до чинного законодавства та засад демократичної, правової держави. У ліцеях щоденно о 9 год проводиться загальнонаціональна хвилини мовчання з метою вшанування світлої пам’яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули внаслідок російської агресії проти України. У закладах освіти громади організовано та проведено флешмоби до Всесвітнього дня миру, заходи в рамках Тижня козацтва, Тижня писемності та мови, проведення військово-польових зборів 11 класу, заходи приурочені до Дня пам’яті Героїв Крут, до Дня Героїв Небесної Сотні, до Дня українського добровольця, до Дня захисника України, до Дня Гідності та Свободи, до Дня пам’яті та примирення, до Дня Незалежності України, до Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, заходи до Дня Єднання, Дня Європи, до Дня вишиванки та чимало інших.
Волонтерство – не модний тренд! В сучасних реаліях – це життєва необхідність. Наш громадянський обов’язок - допомогти та підтримати військових, що захищають нашу Батьківщину та нашу свободу. Адже серед них є багато випускників, працівників закладів освіти громади та громадян громади. Волонтерство – добровільна діяльність, спрямована на вирішення або пом’якшення соціальних проблем. Добрі справи, які починаються зі юних років, виховують у дітях емпатію, здатність розуміти інших, дають змогу накопичувати досвід соціальної взаємодії та спілкування. Сучасна волонтерська діяльність педагогів, учнів, батьків, через конкретну, практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками, формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України. Саме тому у закладах освіти проводилися благодійні ярмарки для збору коштів для ЗСУ, заходи, спрямовані на збори необхідних продуктів, засобів гігієни, теплих речей, смаколиків, технічних засобів для наших військових. Діти малювати малюнки, виготовляли листівки, писали та декламували вірші для підтримки морального духу наших захисників. Педагогічні працівники теж систематично долучаються до донатів та необхідної допомоги, адже чимало членів їх сімей, сімей наших учнів нині служать в лавах ЗСУ та боронять нашу землю та нас.
В кожному закладі діяло учнівське самоврядування, яке є універсальною формою організаторської діяльності, яку можна вважати способом організації життя учнівського колективу та чинником творчої самореалізації особистості. Воно сприяє згуртуванню ліцеїстів, розвитку громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективному входженню в доросле життя, співпраці учнів із педагогами. Діти стають не спостерігачами життя, а його учасниками. Учасники учнівського самоврядування працювали відповідно до Статутів і з допомогою педагогів-організаторів та інших педагогів-тьюторів організовувати у своїх закладах різноманітні конкурси, змагання, програми, реалізлвували творчі проєкти.
Освітні заклади громади призери та переможці І –их та ІІ-х етапів конкурсів: «Поліські пересмішники», «Оксамитовий рай», «Вифлиємська зірка», «Юна зірка», читців-декламаторів «Живи, Кобзаре, в пам’яті людській», «Спорт для всіх Рівненщини», «Сніговик FEST», «Зимові рекорди», «Люби і знай свій рідний край», «Молодь обирає здоров’я», Обласний конкурс юних пожежників- рятувальників та інші. Також заклади освіти громади реалізовували різноманітні проєкти, зокрема: Україно – Швейцарський проєкт «Діємо для здоров’я», Всеукраїнський проєкт «Грай за рівність!»
Цьогоріч активно громада була представлена на всеукраїнських змаганнях «Пліч-о-пліч. Шкільні ліги», де заклади освіти показали чудові результати у різних видах спорту (волейбол, футзал, черлідінг, баскетбол, шахи, легка атлетика, туризм), зайнявши призові місця в районі та області.
У складних реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання – об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури.
Війна нас змінює і випробовує на міцність. Зараз більшість із нас вчиться вибудовувати своє життя по-новому, в нових умовах мобільності та несподіваності. Сьогодення вимагає від вчителя впровадження нових освітніх ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку, бути у ресурсі і дбати про моральний стан як свій, так і своїх учнів. Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній учительській праці. Тому професійна компетентність ЗДВР та педагогів-організаторів потребує постійного розвитку й удосконалення. Саме ми повинні стати тією опорою, яка дозволить нашим дітям вистояти і пройти, прожити цей нелегкий досвід.
Аналізуючи стан виховної роботи закладів освіти громади відмічу, що система методичної роботи з ЗДВР та педагогами-організаторами налагоджена та продуктивна. Виховники комунфкують як під час засідань, так і після них з валивих для себе питань. Здійснюється дієвий супровід роботи з учнівським активом, батьками. Роботу ММО ЗДВР та педагогів-організаторів у 2024-2025 н.р. можна вважати задовільною. Відповідно, пріоритетними у наступному навчальному році будуть:
- національно-патріотичне (зокрема військово-патріотичне) виховання, в тому числі волонтерство;
- використання сучасних інформаційних технологій в управлінській діяльності та в освітньому процесі закладів освіти громади;
- збереження морального, фізичного та психічного здоров’я підростаючого покоління та працівників закладів освіти;
- розвиток професійної компетентності виховника.
Слава Україні! Героям Слава!