Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 09.05.2025 10:32
Кількість переглядів: 8

  ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ

ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ

Деркач Наталія Богданівна,

вчителька зарубіжної літератури

                                                                   Борбинського ліцею

 

                                                                                       

                                                                                                                                                                                            Яким же має бути урок літератури? Вважаю, що однозначно   не шаблонним, недогматичним – таким, що грунтується на співтворчості учня і вчителя. Сучасна школа має рішуче відмовитись від стереотипів, тиражування однакових «стандартних уроків», під час яких нівелюються індивідуально-творчі здібності словесника та його вихованців.

  Не відмежовуючись від інших засобів навчання, дедалі активніше використовую комп’ютерні технології.

 Залучення учнів до сучасних методів роботи з інформацією, комп’ютеризоване навчання сприяє формуванню творчого мислення школярів, готовності їх до роботи в умовах сучасної інформатизації суспільства. Крім того, зважаючи на останні науково – технічні досягнення у суспільстві, вважаю, що використання комп’ютерних технологій, уміння знаходити та відбирати важливу інформацію, навички її цілеспрямованого застосування – це необхідні реалії сьогодення.

      Але водночас слід зазначити, що ефективне використання комп’ютерних технологій та Інтернет при вивченні літератури є засобом розвиваючого навчання, який вивільняє багато часу вчителя та учнів для творчої роботи і здатен стимулювати інтерес школярів до читання літературних творів.

     Серед головних дидактичних функцій, що можуть бути реалізовані за допомогою комп’ютерних технологій при вивченні літератури є такі:

  • пізнавальна
  • розвивальна
  • дослідницька
  • діагностична
  • комунікативна .

Отже, використання комп’ютерних технологій у процесі вивчення літератури допомагає вирішенню таких завдань:

  • зацікавлення творами зарубіжної літератури (тут діє такий методичний прийом, як «перенесення» зацікавлення з одного предмета на інший. І у вивченні літератури засобами новітніх технологій варто спиратися на інтерес сучасних школярів до комп’ютерів, зокрема до різноманітних комп’ютерних програм);
  • унаочнення навчального матеріалу (за допомогою комп’ютерної медіатеки можна поєднати чуттєві, зорові, слухові компоненти впливу на сприйняття художнього тексту учнями. Це може реалізовуватися у музичній інтерпретації художнього тексту при одночасному супроводі ілюстраціями та можливими графічними зображеннями до твору);
  • розширення знань школярів з певної навчальної теми ( дає безліч цікавої та корисної інформації з основних та фонових знань за темами, яким у звичайних посібниках приділено, як правило, недостатньо уваги);
  • перевірка та самоперевірка набутих знань та умінь учнів (тестування, виконання контрольних вправ, проблемних завдань за допомогою комп’ютерних програм);
  • виконання творчих робіт різного роду (створення за допомогою комп’ютерних технологій власних творчих проектів (доповідей, рефератів, творів), на яких зібрана важлива інформація);

     Також широко застосовую інтерактивні технології навчання, побудовані на принципах взаємодії учня з усіма учасниками та об’єктами педагогічного процесу. Вважаю ефективними такі, добре знайомі усім, методи:              

  • робота в парах (ця робота дає учням змогу подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію);
  • карусель (для обговорення будь – якої гострої проблеми, протилежних позицій, для розвитку вмінь аргументувати власну позицію, для збирання інформації з якої – небудь теми);
  • робота в малих групах (для вирішення складних проблем);

    У групі розподіляються ролі, визначається спікер (головуючий), посередник, секретар, доповідач. При вивченні твору Д. Лондона «Жага до життя» розподіляю учнів на 4 групи:

  1. мовознавці (з’ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником іншомовних слів);
  2. літературознавці (описують екстремальні ситуації, в які потрапляли герої творів світової літератури, та з’ясовують, завдяки чому ті з честю виходили із складного становища);
  3. географи (визначають природні умови, клімат Північної Америки, де відбувається дія в оповіданнях Джека Лондона).

При вивченні творчості Кафки та його новели «Перетворення» даю групові дослідження змісту твору.

Завдання для І групи – Порівняти, яким був Грегор Замза до перетворення та яким став після нього?

Завдання для ІІ групи – Як відносилися рідні до Замзи до перетворення та як відносяться після перетворення?

Завдання для ІІІ групи – Як описана смерть Грегора? Як на неї відреагували рідні?

              -мікрофон (дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі,      

     відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи   

     позицію);

                       -   незакінченні речення (дає можливість грунтовніше працювати над формою висловлювання власних ідей, порівнювати їх з іншими);

  • мозковий штурм (технологія, що використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми, спонукає проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Мета в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу);
  • навчаючись – учусь або «броунівський рух» (використовується при вивченні блоку інформації або при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам);

 

В середній ланці часто використовую прийом складання «асоціативного куща». В цьому випадку йдеться насамперед про колективне створення опорно – логічних схем, ланцюжків, узагальнюючих таблиць. Наприклад, складання асоціативного куща для характеристики літературного персонажа .

Фото без опису

 У своїй практиці я використовую різні варіанти організації обміну думок між учасниками, різні технології проведення дискусії, опрацювання різних дискусійних питань. Найбільш поширеними в моїй практиці є такі інтерактивні дискусійні методи: метод ПРЕС, займи позицію, зміни позицію, дебати, акваріум.

   

  З ігрових методів звертаю особливу увагу на рольові ігри, лекцію, семінар, «мозкову атаку» .

Прийом «Передай крейду», гра «Про що розмовляють дати». На дошці записують дату та коментують її, передають крейду іншому учню, він пише наступнуу дату, пояснює її  та знову передає крейду іншому учню. Перемагає той, хто заповнить та прокоментує більшість дат. Наприклад, гра по біографії Айзека Азімова.

  1. 1920... (народився)
  2. 1926... (родина оселилася в Брукліні)
  3. 1935... (закінчив школу у Брукліні)
  4. 1936... (отримав диплом бакалавра)
  5. 1946... (докторський ступінь)
  1. 1959... (надруковано оповідання «Фах»)
  2. 1992... (пішов з життя)

 

  Які б методи і прийоми не використрвувала, почуваюся щасливою, коли до роботи заохочені усі учні, коли панує атмосфера доброзичливості, взаємопідтримки, коли настрій класу суголосний із настроєм і посилом прочитаного твору.

 

Список використаних джерел


1.Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О. Жука. – К.: Атака, 2005. – С. 76 – 95.

2.Лісіч О.Є.Використання інтерактивних технологій групового навчання
3.Макрідіна Л.О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності // Початкова школа. – 1995. – № 7. – С. 26-30.

4. Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. - К., 2003.
5.Печерська Е. Уроки різні та незвичайні // Рідна школа. - 1995. - № 4. - С.62-65.

6. Пєхота О.М. Освітні технології / О.М. Пєхота - К.:А.С.К.,- 2003.

7.Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. / Г. О. Сиротенко – Х.: Основа, 2003. – 164 с.
8.Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003. - 192 с.
9.СисоєваС.О.Основи педагогічної творчості вчителя:Навч.посіб.К.,1994.
10.Сучасні шкільні технології. Ч.1 / Упоряд.: І. Рожнятовська, В. Зоц. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. - 112 с. - (Б-ка "Шкільного світу").

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь