Матеріали засідання №4 міжшкільного методичного об'єднання асистентів вчителя Острожецької сільської ради
Соціально – психологічні аспекти. Створення позитивного клімату в шкільному колективі.
Дорош Алла Олексіївна, асистент вчителя
Малинської філії Острожецького ліцею
імені І. Єремеєва
Соціально – психологічні аспекти охоплюють різноманітні фактори, які впливають на поведінку дітей в колективі, зокрема взаємодію, емоції та групові норми. Це терміни, що описують, як особисті та соціальні елементи взаємодіють у формуванні загальної поведінки.
Важливість позитивного клімату у тому, що він сприяє емоційному благополуччю дітей, зміцнює соціальні зв’язки і сприяє їхньому розвитку. Це основа для формування довіри та відкритості, що позитивно впливає на навчальний процес і взаємодію. Соціальна взаємодія є ключовим фактором успішного функціонування дитячого колективу. Вона включає в себе комунікацію, співпрацю та вміння вирішувати конфлікти, що допомагає дітям адаптуватися і будувати відносини.
Психологічний клімат суттєво впливає на розумовий та емоційний розвиток дітей. Дослідження показують, що діти які відчувають підтримку та розуміння, мають менший ризик розвитку тривожних розладів та кращі комунікативні навички.
Проблема формування сприятливого психологічного клімату в дитячому колективі – явище багатоперспективне. На перший погляд, нам здається, що знаємо кожну дитину, але в той же час не можемо передбачити результат виховного впливу на групу дітей.
Діяльність сучасного закладу освіти можна назвати ефективною лише в тому випадку, коли кожен учень в ньому має змогу успішно навчатися. Нова українська школа має забезпечувати навчання всіх дітей на рівних умовах і високому якісному рівні. У такому закладі загальної середньої освіти незадовільні навчальні досягнення окремого учня не пояснюються його особистою «нездатністю» чи «неспроможністю», зумовленими порушеннями розвитку. Оновлений освітній заклад має забезпечувати досягнення кожним школярем найвищих результатів (прийнятних для нього); найсприятливіші умови для посилення всіх аспектів учнівських досягнень і розвитку; постійне вдосконалення педагогічної практики. Головна характеристика ефективної діяльності Нової української школи — здатність задовольняти освітні потреби всіх дітей, тобто бути інклюзивною.
В інклюзивних закладах освіти та в інклюзивних класах навчаються дуже різні за рівнем фізичного, психічного та інтелектуального розвитку діти, які мають специфічний життєвий досвід. Тому для збереження їх психічного здоров’я дуже важливим вбачається формування позитивного психологічного клімату в таких дитячих колективах. Емоційний стан людини – досить “чуттєвий”, важкодоступний предмет дослідження, який реагує на будь-які, навіть незначні, зміни умов. У поняття “сприятливий психологічний клімат” входять як позитивні, так і формування здорового позитивного клімату є діяльність, увесь навчально-виховний процес, предметно-розливальне середовище як удома, так і в закладі освіти.
Здоровий психологічний клімат означає, що дитина перебуває у стані духовного комфорту: рівноваги, спокою, захищеності; вона задоволена своїм буттям, оптимістична. У стані емоційного комфорту дитина характеризується оптимістичним світосприйняттям, вона вірить у прихильність до неї оточуючих, відкрита для контактів. Це позитивно позначається на всіх сферах життєдіяльності, підвищує працездатність, посилює активність, упевненість, віру у свої можливості, сили. Психологічний комфорт залежить від того, як педагог підтримує дітей, забезпечує їх успіхи в різних видах діяльності. Про стан емоційного комфорту, захищеності, зручності свідчить те, як дитина переживає задоволення успіху, безпеки, свою значимість для інших, унікальність. Усе це є фундаментом для позитивного особистісного зростання, активізації саморозвитку, підтримки самооцінки.
Слід підкреслити, що здорова психологічна атмосфера не дається колективу кимось і за щось. Вона виробляється самими членами колективу і залежить від їх зусиль, від їх вихованості, від їх культурного розвитку. Психологічний клімат може формуватися та регулюватися на різних етапах та різних видах діяльності.
Шляхи згуртування учнівського колективу:
а) наявність системи перспективних ліній;
б) дотримання макаренківського принципу паралельної дії;
в) зміцнення позитивних традицій;
негативні переживання – домінуючі установки, відносини, думки, почуття, настрій, переживання, потреби, інтереси та ін. Звичайно, базою для
г) формування громадської думки;
д) використання учнівського самоврядування у згуртуванні;
е) організація змагання;
є) спільні справи;
ж) взаємна інформація про стан справ у різних контактних колективах.
Формування позитивного психологічного клімату в інклюзивному освітньому середовищі має обов’язково здійснюватися у контексті тісної взаємодії школи та родини, за участі батьків усіх дітей, які навчаються в інклюзивному класі. Тому для них потрібно проводити спеціальні консультації, бесіди, тренінги або застосовувати інші форми роботи з метою активного залучення батьків до створення умов для соціалізації, розвитку та навчання дітей з особливими освітніми потребами. Для формування позитивного психологічного клімату фахівці (практичні психологи, соціальні педагоги) мають проводити спеціальні заняття для адаптації дітей з особливими освітніми потребами до освітнього середовища, налагодження їх спілкування з однокласниками, розуміння ними сутності освітнього процесу. При чому така робота має бути комплексною, проводитися не тільки з дітьми з особливими освітніми потребами та їх батьками, а й з іншими учнями. Особливо слід наголосити, що педагогам, які працюють у закладах загальної середньої освіти, де є інклюзивні класи, потрібно здійснювати спеціальну просвітницьку роботу серед усіх учнів і їх батьків щодо розуміння сутності і важливості інклюзивної освіти, профілактики дискримінації прав дітей на освіту та формування толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами. Дотримання таких простих порад сприятиме забезпеченню позитивного психологічного клімату в інклюзивному освітньому середовищі, що є важливою умовою збереження психічного здоров’я дітей.
Позитивний психологічний клімат в шкільному колективі:
• забезпечує об'єднання всіх учасників навчально – виховного процесу у
згуртований колектив;
• надає простір для прояву й розвитку здібностей, інтересів, нахилів;
• сприяє розвитку творчої самореалізації кожної особистості;
• формує кращі морально-психологічні якості;
• підтримує оптимальний тонус психіки;
• задовольняє вимоги психогігієни (не має шкідливого впливу на психіку та
психофізичне здоров'я дитини);
• підвищує емоційний тонус, а значить і працездатність членів шкільного колективу.
Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі відомий американський психолог Роберт Марзано радить:
-
звертатися до дітей на ім’я;
-
допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;
-
частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору; поганий настрій учителя не повинен впливати на дітей;
-
оптимістична установка, віра в дитину – запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;
-
бути щедрим на похвалу;
-
педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;
-
невимушено розмовляти з учнями про їх інтереси;
-
забезпечувати педагогічну підтримку;
-
спиратися на сильні сторони дитини;
Позитивний клімат у дитячому колективі сприяє кращій соціалізації дітей, розвитку їхніх комунікативних навичок і зменшенню конфліктів. Емоційна підтримка та взаєморозуміння між дітьми забезпечують більш гармонійне навчання та розвиток. Важливо заохочувати відкриту комунікацію серед дітей, створювати умови для співпраці та розробляти заходи які сприяють емоційній підтримці. Ми повинні моделювати позитивне спілкування, що сприятиме розвитку дружніх стосунків.
Джерела:
-
https://docs.google.com/presentation/d/1R-xGaiOlcSKl7KPR9meOClw78N-a2T3dy5r-9lLhkHg/htmlpresent
-
Доповідь на тему «Клімат у дитячому та педагогічному колективі. Шляхи покращення», автор Городенська М.В. https://naurok.com.ua/klimat-u-dityachomu-ta-pedagogichnomu-kolektivi-shlyahi-pokraschennya-81343.html
-
Стаття «ПОЗИТИВНИЙ ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ У ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЯК УМОВА ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ», автор Орлова М.М. http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/7096/1/pdf.