Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики
Виступ на тему: «STEM та STEAM підходи у викладанні математики, фізики та інформатики»
Підготував
Фесюк Олександр Володимирович,
вчитель математики та інформатики
Малинської філії Острожецького ліцею імені І. Єремеєва
Отже, розпочнемо з визначеннь що таке STEM та STEAM.
STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, укр. наука, технології, інженерія, математика) — збірний термін, яким називають підходи до освітнього процесу, що полягають у отриманні теоретичних наукових знань у ході практичної діяльності [1].
Також, варто зазначити що посилення ролі STEM-освіти є одним із пріоритетів модернізації освіти, складовою частиною державної політики з підвищення рівня конкурентоспроможності національної економіки та розвитку людського капіталу, одним з основних факторів інноваційної діяльності у сфері освіти, що відповідає запитам економіки та потребам суспільства.
Цей тип освіти спрямований на розвиток особистості через формування компетентностей, природничо-наукової картини світу, світоглядних позицій і життєвих цінностей з використанням трансдисциплінарного підходу до навчання, що базується на практичному застосуванні наукових, математичних, технічних та інженерних знань і вмінь для розв'язання практичних проблем для подальшого використання їх у професійній діяльності [2].
В свою чергу, STEАM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics укр. наука, технології, інженерія, мистецтво, математика) - це розширений підхід до STEM, який додає мистецтво (Arts) як ключовий компонент для стимулювання творчості та інноваційного мислення [3].
Важливо розуміти, що STEАM-навчання – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме – вдале поєднання креативності та технічних знань. Наприклад, при завданні комплексно спроектувати "розумний будинок", крім технічних аспектів, школярі мусять залучити свою уяву і спроектувати будинок так, щоб він виглядав привабливо і був зручним для життя [4].
Варто пам’ятати що згадані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань [5]. Проте, розгляньмо приклади використання STEM/STEAM підходів у викладанні математики, фізики та інформатики.
Одним із дієвих засобів STEM-технологій навчання математики є практико-орієнтовані завдання (умови яких є описом ситуацій із повсякденного життя учнів). На приклад, можна запропонувати п’ятикласникам такі завдання: «Обчисліть площу класної кімнати, виконавши необхідні вимірювання», «Обчисліть довжину плінтуса, необхідного для оздоблення класної кімнати. Скільки вимірів необхідно зробити, враховуючи, що кімната має форму прямокутника?», «Визначте довжину власного кроку та виміряйте кроками довжину і ширину спортивного майданчика біля школи. Якою буде його площа в кроках? В сантиметрах?».
Також, наведемо декілька прикладів впровадження елементів STEM-освіти на уроках фізики. Зокрема, можна використати метод «критичного читання тексту», для порівняння величин або понять, метод «Діаграма Ейлера-Вена» та «Асоціативний кущ», «Парад розумних думок», створення граф-схем з теми, цікаві запитання з рубрики «Фізика навколо нас», короткі повідомлення або презентації з даної теми, тощо [6].
Що до інформатики, то STE(A)M підхід зручно використовувати при вивченні наприклад таких тем [7]:
-
програмування,
-
розробка сайтів,
-
текстові та табличні процесори,
-
презентації, інші.
Загалом, в інформатиці не складно пов’язати вивчення якоїсь теми із якоюсь задачею з повсякдення чи інтересами учня. На приклад, при вивченні теми “Розробка сайтів” запропонувати учням вибрати тему сайту дотичну до бажаної майбутньої професії і створити сайт візитку своєї компанії. Або змонтувати відео, яке б вони виклали в свої соцмережі. Чи показати як вони можуть спростити якісь процеси в обрахунках використовуючи табличний процесор
І хоча STE(A)M підходи вимагають спеціальних класів в яких інтегровано вивчається кілька прикладних предметів, деякі елементи цього підходу ми можемо вже використовувати у викладанні математики, інформатики і фізики не очікуючи спеціального обладнання для нових класів і нових методичних вказівок.
Використана література
-
STEM [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/STEM.
-
STEM-освіта [Електронний ресурс] // Інститут модернізації змісту освіти. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/.
-
Що таке STEM/STEAM освіта, та чому вона важлива? [Електронний ресурс] // JustSmart. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://justsmart.com.ua/uk/blog/shho-take-stem-steam-osvita-ta-chomu-vona-vazhlyva/.
-
Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна [Електронний ресурс] // Українська правда. Життя. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://life.pravda.com.ua/columns/2019/03/26/236224/.
-
STEM-навчання на уроках інформатики: підготовка молодих геніїв технологій [Електронний ресурс] // Formula. Maths, science & ICT. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://formula.education/2023/10/19/stem-navchannya-na-urokah-informatyky-pidgotovka-molodyh-geniyiv-tehnologij/.
-
ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STEM-ОСВІТИ У НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ ТА ФІЗИКИ // На урок. Освітній проєкт. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/vprovadzhennya-elementiv-stem-osviti-u-navchannya-matematiki-ta-fiziki-47799.html.
-
STEAM-інформатика [Електронний ресурс] // STEAM-інформатика. – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://www.steam-informatica.in.ua/.