Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики
Обмін досвідом: «Сучасні підходи до оцінювання знань та компетентностей учнів»
Підготувала
Лук’янюк Людмила Дмитрівна
вчителька математики
Уїздецького ліцею
Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року № 898 є саме тим документом який дозволяє розуміти чому навчати, як навчати, що оцінювати. Згідно з Наказом МОНУ № 1093 від 02.08.2024 року відповідно до п. 8 статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» з метою організації оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти було затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, загальні критерії оцінювання, критерії оцінювання зокрема і математичної галузі. Виходячи зі статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти. Крім того, надається автономія навчальному закладу і правомірності рішень його педагогічної ради.
Тому дуже важливо вибрати правильний орієнтир в досягненні мети, досягти компетентності учня/учениці через уміння, навички, цінності, погляди. Орієнтири для оцінювання – це той початок, від якого ми починаємо відштовхуватись. Саме вони дозволяють нам передбачити очікувані результати, а також формувати інструменти для оцінювання.
Оцінювання має надавати інформацію про досягнення результатів навчання учнів на певному етапі освітнього процесу. Стаття 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначає види оцінювання, але не каже, як це робити. До ДПА є ще час. Тому основними залишаються формувальне, поточне і підсумкове оцінювання. Формувальне оцінювання – це оцінювання, яке мотивує дітей вчитися. Поточне оцінювання є формувальним, це є шлях до підсумкового оцінювання. Формувальне оцінювання – це процес і відповідно результат, а підсумкове – результат за певний проміжок часу. Але одне і друге має бути спланованим, має сприяти поступу учня.
Мені подобається модель 1. Ця модель дає змогу врахувати динаміку досягнень учня чи учениці протягом семестру, а календарно-тематичне планування дозволяє встановити відповідність кожного очікуваного результату певній групі загальних результатів, якої необхідно досягти на уроці, передбачає, які результати будуть досягнуті на кожному кроці.
При підготовці до уроку я продумую, на яку групу результатів зверну увагу і помічаю це в календарно-тематичному плані. Таким чином, при виставленні групи результатів після самостійної роботи я можу враховувати поточні знання учня навіть тоді, коли його не має на самостійній. Буває так, що з певної причини учень/учениця написали самостійну роботу гірше, ніж поточні по цій групі. Тоді піднімаю бал за рахунок поточних. Після контрольної роботи я виставляю всі три групи результатів. При цьому враховую результати контрольної роботи плюс поточні оцінки тих груп результатів на протязі теми, які не були враховані після самостійної роботи. Тобто при підсумковому оцінюванні враховую всю роботу учня/учениці на протязі теми.
При виставленні груп результатів за семестр думаю не буду брати середнє арифметичне всіх результатів, а буду дивитись на поступ учня/учениці протягом семестру, але на користь учня/учениці.
В зв’язку з використанням бальної системи на уроці використовую таблицю
№ учня по списку |
Максимальна кількість балів |
1 |
2 |
3 |
4 |
………………………………… |
18 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ГР-1 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
ГР-2 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
ГР-3 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
Перш ніж виставити оцінку застосовую таблицю переведення балів в оцінку.
ПІБ учня (або номер по списку) |
09 |
09 |
09 |
09 |
09 |
09 |
СР |
ГР1 |
09 |
09 |
09 |
09 |
СР |
ГР2 |
… |
КР (ПО) |
ГР1 |
ГР2 |
ГР3 |
|
|
Діма |
9 |
9 |
|
|
9 |
|
10 |
10 |
8 |
|
9 |
|
9 |
9 |
|
10 |
10 |
10 |
10 |
|
|
Софія |
6 |
|
7 |
|
7 |
6 |
5 |
6 |
|
5 |
5 |
|
6 |
6 |
|
7 |
6 |
7 |
7 |
|
|
Арсен |
5 |
|
5 |
|
6 |
|
5 |
5 |
|
4 |
|
4 |
3 |
4 |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
|
|
Богдана
|
|
8 |
|
8 |
8 |
8 |
н |
8 |
|
7 |
|
7 |
7 |
7 |
|
8 |
8 |
8 |
8 |
|
|
Ангеліна |
8 |
|
9 |
|
8 |
9 |
н |
9 |
|
|
8 |
|
7 |
8 |
|
8 |
8 |
8 |
8 |
|
|
|
ГР1 |
ГР2 |
ГР2 |
ГР1 |
ГР3 |
ГР1 |
|
|
ГР1 |
ГР1 |
ГР2 |
ГР2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Не враховано |
ГР2 і ГР3 |
|
ГР1 |
|
|
|
|
|
|