Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об’єднання ЗДВР та педагогів-організаторів

Дата: 05.11.2024 10:27
Кількість переглядів: 50

Методична розробка профілактичного заходу:
«Профілактики кібербулінгу в освітньому середовищі»

 

 

 

 

                                                                     Підготувала

заступник директора з виховної роботи

                               Уїздецького ліцею

                                               Острожецької сільської ради

                                                       Пасічник Оксана Олександрівна

 

 

 

 

ВСТУП

Повага до людської гідності, рівність і недискримінація за будь-якими ознаками має бути основою сучасного світу, проте все частіше стали відомі випадки, де в багатьох країнах світу серед підлітків набувають поширення прояви жорстокості, агресії та психологічного тиску і посягання на честь і гідність інших. Це явище дістало назву булінг.

Кібербулінг – це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований.

Безпечне і здорове освітнє середовище є сукупністю умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору.

Сценарій тематичного виховного заходу сприяє формуванню знань у здобувачів освіти про кібербулінг як проблему порушення прав людини; його види; про негативні наслідками кібербулінгу для особистості, сім'ї, суспільства, правові основи захисту людини від кібербулінгу; шляхи попередження кібербулінгу.

Може бути корисний педагогам, класним керівникам та іншим фахівцям, що працюють із здобувачами знань, батькам і всім зацікавленим особам.

 

 

СЦЕНАРІЙ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

Мета:

- визначити поняття кібербулінгу як проблему порушення прав людини;

- розширювати знання про основні ознаки кібербулінгу та його вплив на підлітків;

- ознайомити здобувачів освіти з тим, як захиститися від кібербулінгу;

- ознайомити здобувачів освіти про відповідальність за кібербулінг;

- ознайомити здобувачів освіти з правовими основами захисту людини від кібербулінгу та профілактикою булінгу;

- ознайомити здобувачів освіти з правилами безпечного користування Інтернетом, мобільним телефоном;

- розглянути п’ять корисних правил протидії кібербулінгу;

- розглянути правду чи міфи з питання кібербулінгу;

- активізувати групову розумову діяльність, виховувати дружні взаємовідносини, почуття колективізму.

Викладач

Добрий день, шановні здобувачі освіти!

З розвитком новітніх технологій у сучасному світі з'явився такий вид цькування як кібербулінг. Яким він буває, як вберегти від інтернет-загроз свою дитину та що загрожує самим булерам, розглянемо далі.

Тож кібербулінг – це один із різновидів булінгу (цькування). Це така форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.

Булінг - англійською bulling, від bully - хуліган, забіяка, грубіян, ґвалтівник. Це поняття означає залякування, фізичний або психологічний терор стосовно особистості з боку групи дітей, молоді, спрямований на те, щоб викликати в неї страх і тим самим підкорити її собі. Використання мобільних телефонів, чатів, Інтернет сайтів як інструментів булінгу отримало назву «кібербулінг».

Третина молодих людей у 30 країнах світу стають жертвами булінгу в інтернеті. Україна, на жаль, не виняток: 29% опитаних підлітків були жертвами онлайн-булінгу. 16% молодих людей були змушені пропускати заняття в школі через кібербулінг та насильство.

Здобувач освіти

Типові ознаки кібербулінгу:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
  • дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Здобувач освіти

До найпоширеніших видів кібербулінгу належать:

  • використання особистої інформації;
  • анонімні погрози;
  • хепіслепінг;
  • обмовляння або зведення наклепів;
  • переслідування;
  • тролінг;
  • флеймінг;
  • онлайн-грумінг;
  • секстинг.

Викладач

Кібербуллінг — це вид цькування, що реалізується за допомогою інтернет-технологій. Форми його прояви різноманітні – образи, шантаж, небезпеки, наклеп, домагання. Причини кібербулінгу часто криються в психологічних проблемах їхнього ініціатора (страхи, комплекси, травми). А що є правдою чи міфом з питання кібербулінгу, спробуймо з'ясувати!

Викладач

ВІКТОРИНА – круглий стіл

Міф 1: кібербулінг є нормальною частиною дитинства, і варто просто ігнорувати його.

Факт: Кібербулінг не є "нормальним" або прийнятним у будь-якій формі, і ігнорування може не завжди призвести до його припинення. Якщо є така можливість, потерпілий має довіритись дорослій людині, можливо, це хтось із батьків, викладач, психолог, які почнуть протидіяти булінгу. Просто терпіти – означає втратити самоповагу і залишити ситуацію безкарною.

Здобувач освіти

Міф 2: повідомлення про кібербулінг погіршить ситуацію.

Факт: Можна переживати, що повідомлення про кібербулінг може призвести до ескалації конфлікту, або що підлітку, яка зазнала насильства, просто не повірять. Важливо довіритись тим людям, які готові і мають досвід протидії кібербулінгу.

Здобувач освіти

Міф 3: варто не боятись і дати здачу тому, хто залякує, це його зупинить.

Факт: Фізичне протистояння є слабшою позицією і провокує продовження конфлікту. Соціальна реакція діє краще, коли з’являються активні учасники – дорослі, які готові протидіяти і припинити булінг.

 

Здобувач освіти

Міф 4: діти та підлітки виростають і припиняють чинити насильство.

Факт: Найчастіше діти чи підлітки, які залякують, можуть вирости і стати дорослими, які знущаються або використовують агресивну поведінку, щоб отримати те, що вони хочуть. Ця модель поведінки у підлітковому віці закріплюється як успішна.

Виняток становлять випадки, коли в ситуацію булінгу втрутились відповідні органи влади, школа чи батьки і поставили під сумнів успішність даної стратегії.

Здобувач освіти

Міф 5: булери такими і народилися, у них така генетика.

Факт: Діти та підлітки, які схильні чинити насильство, часто переймають цю поведінку з навколишнього середовища або деколи відтворюють поведінку насильства щодо них самих. Генетика не відіграє провідної ролі у даному процесі.

Викладач

Ознаки того, що підліток став жертвою кіберцькування:

  • раптова зміна поведінкового й емоційного стану дитини після користування нею соціальних мереж (це може бути агресивність, підозрілість і відверта замкнутість);
  • деструктивні стосунки батьків з дитиною (особливо загострюються під час обговорення реального життя підлітка);
  • істеричні прояви характеру (несподівані безпричинні сльози, крик);
  • погіршення здоров’я через безсоння та занепокоєння дитини;
  • невдалі спроби суїциду;
  • дитина необмежено користується інтернетом, надаючи перевагу віртуальному світу;
  • різке погіршення навчального процесу в школі (дитина неохоче йде на навчання, суперечить вчителям і батькам).

 

Як захиститися від кібербулінгу та що загрожує самим булерам?

Якщо кібератаки поодинокі, доречно їх ігнорувати.

 Часто кібербулінг простіше зупинити на початковій стадії. Якщо ж вступати в перепалку з булером, негативні комунікації продовжуються. У випадках, коли надходять систематичні листи із погрозами, потрібно зберігати інформацію в комп’ютері або роздрукованому вигляді задля доказів.

Щоб самостійно врегулювати ситуацію, можна зробити запит адміністраторам сайтів, на яких здійснювалися атаки, про видалення образливої інформації. Також адміністратори можуть убезпечити користувача-жертву тимчасовим блокуванням повідомлень у чаті користувача-булера. Така пауза в спілкуванні позитивно впливає на мотивацію підлітка, який займається булінгом заради розваги.

Якщо булінгу уникнути не вдалось, пам’ятайте про відповідальність за булінг, як для тих, хто його вчиняє, так і для тих, хто просто спостерігає. За булінг (цькування) неповнолітньої чи малолітньої особи передбачений штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи від 20 до 40 годин. За такі дії, вчинені повторно протягом року після або групою осіб – штраф від 1700 до 3400 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.

Якщо булінг (цькування) вчинить дитина у віці до 16 років – відповідатимуть її батьки або особи, що їх заміняють. До них будуть застосовані штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин. Якщо керівник закладу освіти не повідомить органи Національної поліції про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або виправні роботи до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.

 

 

 

Як застерегтися від булінгу?

  • спілкування з незнайомцями в інтернеті може нести небезпеку, тому краще спілкуватися зі знайомими у реальному житті людьми;
  • доцільно також закрити від незнайомців свою сторінку в соціальних мережах та список друзів;
  • не варто писати назву свого навчального закладу;
  • не слід надсилати незнайомцям з інтернету і в приватні повідомлення свою адресу та номер телефону.

Треба звернути увагу, що злочинці часто обирають підлітків, які публікують відверті фото чи тексти, хочуть здаватися дорослішими, ніж насправді. Якщо ви потрапили у складну ситуацію й самостійно не можете знайти вихід, діє національна дитяча «гаряча» лінія, у будні, з 12.00 по 16.00 за номером 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних) та 116 111 (безкоштовно з мобільних).

Також цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103 для надання роз’яснень законодавства. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів у межах України безкоштовні.

Викладач

Підведемо важливі підсумки.

Як не стати жертвою кібербулінгу?

- ігноруйте кривдника;

- намагайтесь уникнути спілкування, удайте, що вам байдуже та вийдіть з акаунта

-  використовуйте гумор – цим ви можете спантеличити кривдника, відволікти його від наміру дошкулити вам;

- обговорюйте такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте – це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки та припинити насилля;

- стримуйте гнів і злість, адже це саме те, чого домагається кривдник, будьте спокійні та впевнені.

Викладач

А що робити, якщо ви стали жертвою кібербулінгу?     

Про знущання в мережі ви можете повідомити керівнику навчального закладу. Він зобов’язаний проінформувати про це поліцію. В іншому випадку – заплатить штраф або  відправиться на виправні роботи, обіцяє Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

Важливо: 

- зберегти свідчення факту кібербулінгу;

- видалити сторінку із соціальних мереж; 

- звернутися до правоохоронних органів;

-  якщо є зміни поведінкового та емоційного стану - звернутися також до психолога. 

Тоді агресора покарають: відповідно до зазначеного закону, накладуть штраф або призначать громадські роботи.

Якщо злочин здійснила неповнолітня особа від 14 до 16 років, тоді відповідатимуть її батьки.

Викладач

Аби уникнути ситуацій, де ви можете стати жертвою кібербулінгу, потрібно дотримуватись наступних настанов:

Висловлюй у мережі лише ті думки, які міг би сказати, дивлячись в очі співрозмовнику.

Не вкидай негатив у кіберпростір.

Підтримуй власну позитивну онлайн-репутацію.

Не розповідай особисту інформацію незнайомцям.

На цьому наш виховний захід завершений.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Кібербуллінґ – це новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.

Кібербулінг – це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований. Приклади включають:

- поширення брехні про когось або розміщення фотографій, які компрометують когось, у соціальних мережах;

- надсилання повідомлень або погроз, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди, через платформи обміну повідомленнями;

- видання себе за когось іншого/іншу і надсилання повідомлень іншим людям від його/її імені.

Особистий булінг та кібербулінг часто пов’язані між собою. Але кібербулінг залишає цифровий слід – записи, який може слугувати доказами, що дозволять зупинити цькування.

Психолого-педагогічні знання, які можна почерпнути із сценарію тематичного виховного заходу, дадуть змогу уникнути трагедій, що стають можливі при найважчих варіантах нерегульованих конфліктів і кібербулінґу.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)" № 2657-VIII від 18 грудня 2018 р. Офіційний вісник України. 2019. № 8. Ст. 255.

2. Порядок реагування на випадки булінгу (цькування), затверджений наказом Міністерством освіти і науки України від 28 грудня 2019 року № 1646

3. Кібербулінг, або агресія в інтернеті. http://briz.if.ua/blogs/841.htm

4. Кібербулінг - агресія в інтернеті. https://naurok.com.ua/kiberbuling---agresiya-v-interneti-309455.html

5. Кібербулінг в освітньому середовищі. https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9A%D1%96%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3_%D0%B2_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%BC%D1%83_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D1%96

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4386573/

7.http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/40395/1/%D0%9C%D0%B0%D0%B3._%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf

8. https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/deps/ps/buling/module3/konspekt.pdf

9.  https://fmf.udpu.edu.ua/news/1651-kiberbulinh-iak-problema-porushennia-prav-liudyny

 

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь