Матеріали засідання №1 методичного об`єднання вихователів ЗДО
Безпечне освітнє середовище: вимоги та принципи організації.
(виступ)
Ковальчук М.М.
вихователь-методист,керівник МО
Острожецького ЗДО
дитячого садка «Сонечко»
Шановні колеги!
Міністерство освіти і науки України листом від 23.08.2024 № 1/15281-24 поінформувало керівників обласних, Київської міської військових адміністрацій про особливості організації 2024/2025 навчального року в умовах правового режиму воєнного стану. Водночас у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України особливої гостроти набуває питання безпеки учасників освітнього процесу, розв’язання якого є одним із пріоритетних у діяльності Міністерства освіти і науки України. Відповідно до Концепції безпеки закладів освіти, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 № 301-р. (далі – Концепція), освітній процес у закладах освіти має бути орієнтований, перш за все, на створення безпечного освітнього середовища. Зазначаємо, що в умовах воєнного стану забезпечення безпечних умов навчання є одним із першочергових завдань обласних, Київської міської військових адміністрацій, засновників і керівників закладів освіти. Так, згідно зі статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення віднесено до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Частиною шостою статті 25 Закону України «Про освіту» передбачено, що засновник закладу освіти зобов’язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов. Відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» відповідальність за створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, сприяння здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти покладена на його керівника. Серед складників безпечного освітнього середовища – облаштування укриттів, що мають гарантувати безпеку та безперервність освітнього процесу, зокрема й під час повітряних тривог. Зазначаємо, що всі наявні укриття фонду захисних споруд цивільного захисту мають утримуватися в повній готовності до використання за призначенням та в разі оголошення сигналу «Повітряна тривога» забезпечувати розміщення учасників освітнього процесу. Під час організації освітнього процесу, у разі увімкнення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення, потрібно забезпечити безумовне переривання навчання. Учасники освітнього процесу повинні організовано пройти до споруд цивільного захисту і перебувати там до скасування тривоги, за можливості продовжуючи навчання в укритті. Після відбою тривоги рекомендуємо продовжити освітній процес із урахуванням необхідного корегування, зокрема шляхом внесення змін до календарно-тематичних планів у межах розкладу навчальних занять, затвердженого керівником закладу освіти. Зауважуємо, що в разі оголошення сигналу «Повітряна тривога», загрози виникнення надзвичайної ситуації воєнного характеру або терористичного акту важливим є дотримання чітких правил та алгоритму дій для всіх учасників освітнього процесу. З цією метою варто забезпечити проведення відповідних інструктажів для всіх учасників освітнього процесу, постійне висвітлення на інформаційних ресурсах закладів освіти матеріалів про правила поводження здобувачів освіти, їх батьків, працівників під час надзвичайних ситуацій та в умовах бойових дій. Формування компетентностей безпеки в учасників освітнього процесу, знання процедур реагування / поведінки всіма працівниками закладу, систематичне відпрацювання правил з учнями є однією з передумов створення безпечного освітнього середовища. Також зазначаємо, що відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і відповідальний за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Наголошуємо, що кожна повітряна тривога – це можливий ризик для життя, тому акцентуємо увагу на важливості не нехтувати сигналами про небезпеку. Пам’ятаймо, що збереження життя та здоров’я громадян України, особливо дітей, забезпечення рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти є нині пріоритетним завданням держави. Окрім цього, статтею 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» встановлено, що місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням законодавства з питань освіти. Згідно з частиною другою статті 56 Закону України «Про повну загальну середню освіту» місцеві державні адміністрації проводять моніторинг роботи та рішень органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів у частині реалізації ними державної політики та дотримання законодавства у сфері освіти, а також виконання ними прав і обов’язків засновників закладі освіти, визначених цим Законом та Законом України «Про освіту». З огляду на зазначене, зосереджуємо увагу керівників усіх рівнів на посиленні персональної відповідальності за збереження життя та здоров’я учасників освітнього процесу та виконання завдань і заходів, передбачених Концепцією, реалізація яких має сприяти створенню в закладах освіти безпечного освітнього середовища, що дозволяє убезпечити учасників освітнього процесу від непередбачуваних подій, спричинених воєнною агресією російської федерації проти України, поліпшенню стану їх пожежної та техногенної безпеки, можливості для кожного закладу освіти організовувати освітній процес в очному режимі, забезпеченню комфортного перебування учасників освітнього процесу в об’єктах фонду захисних споруд.
Використані джерела:
- Лист МОН №1/16177-24 від 06.09.2024