Матеріали засідання №1 методичного об`єднання вихователів ЗДО
«Ознайомлення педагогічних працівників з інструктивно - методичними рекомендаціями МОН в новому навчальному році 2024-2025».
(Виступ)
Євгенія ХИЖУК
керівник Залав’єцького ЗДО «Казка»
У 2024/2025 навчальному році заклади дошкільної освіти України (далі – ЗДО) продовжуватимуть працювати в умовах теперішнього часу. Організація освітнього процесу, а також забезпечення життєдіяльності дітей і професійної діяльності педагогів регулюватиметься низкою важливих нормативних документів. Серед них: Закон України «Про освіту»; Закон України «Про дошкільну освіту»; Закон України «Про охорону дитинства»; Положення про заклад дошкільної освіти; Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів. Особливу увагу радимо звернути на новий Закон України «Про дошкільну освіту», ухвалений Верховною Радою України 6 червня 2024 року і підписаний Президентом України 5 липня 2024 року. Новий нормативний документ розроблено з урахуванням світового досвіду та євроінтеграційних рішень і має на меті значно покращити умови праці педагогічних працівників системи дошкільної освіти, розширити можливості партнерства з батьками вихованців, а також створити сприятливі умови для розвитку якісної та доступної дошкільної освіти в Україні. Закон буде введено в дію 7 липня 2025 року, а до того часу діяльність ЗДО регламентуватиметься Законом України «Про дошкільну освіту» в редакції 2001 року (№ 49, зі змінами)
Під час підготовки до нового навчального року слід також враховувати: розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 року № 510-р «Деякі заходи щодо стабілізації роботи об’єднаної енергетичної системи України» рекомендації Міністерства освіти і науки України, викладені в листі МОН від 5 червня 2024 року № 1/9979-24 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2024/25 року»
Не менш важливим питанням виступає питання доступності дошкільної освіти, що забезпечує без винятку кожній дитині рівні права та можливості на здобуття освіти, враховуючи індивідуальні особливості, потреби та потенціал. Завдання закладів дошкільної освіти полягає в створенні умов, які гарантуватимуть доступність освіти без будь-якої дискримінації. Одним із актуальних питань сьогодення залишається й питання забезпечення доступності дошкільної освіти для дітей із сімей, що мають статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО).
Окрім того, говорячи про забезпечення рівних можливостей для кожної дитини, маємо памʼятати про доступність дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Це передбачає створення безбар’єрного та дружнього освітнього середовища, яке відповідає індивідуальним потребам дітей, враховуючи психофізичні особливості розвитку. Для досягнення цієї мети в закладах дошкільної освіти слід впроваджувати спеціальні програми, адаптовані методики навчання, заручатися підтримкою з боку інклюзивноресурсних центрів.
Організація освітнього процесу. Організація освітнього процесу в ЗДО базується на принципах сучасного підходу до виховання та навчання дітей. Діяльність здійснюється відповідно до: Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) а також оновлених «Методичних рекомендацій до Базового компонента».
Педагогічні колективи мають право обирати одну або кілька освітніх програм із переліку, рекомендованого Міністерством освіти і науки України, що дозволяє їм адаптувати освітній процес до потреб маленьких дітей.
З урахуванням вимог Законів України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», «Про освіту», «Про дошкільну освіту», у закладах дошкільної освіти обовʼязково забезпечується вивчення та використання державної мови. Неприпустимо використання мови держави-агресора або держави-окупанта.
Водночас, відповідно до Закону про застосування англійської мови в Україні, з 1 вересня 2026 року вивчення англійської мови дітьми старшого дошкільного віку стане обовʼязковим. Відповідні зміни буде враховано в освітньому процесі. Вивчення англійської мови передбачено освітнім напрямом «Мовлення дитини. Іноземна мова» варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти. Чинною парціальною програмою за даним напрямом є «Англійська мова за методикою асоціативних символів».
Наголошуємо також на тому, що національно патріотичне виховання дошкільників, особливо в умовах військової агресії проти України, залишається ключовим і невід ємним елементом освітнього процесу.
Організація роботи закладів дошкільної освіти. На успішність реалізації процесу освіти та розвитку дітей раннього та дошкільного віку впливає не лише зміст освіти, але й способи організації навчання в цілому.
Основний формат організації діяльності закладів дошкільної освіти очний (денний), однак, з огляду на безпекову ситуацію в різних регіонах країни, керівники військових (військово цивільних) адміністрацій та засновники установ можуть приймати рішення щодо впровадження дистанційного або змішаного формату навчання. Форма організації освітнього процесу може змінюватись упродовж року, адже така гнучкість дозволяє оперативно реагувати на зміну умов, зокрема, при наявності постійної загрози безпеці.
Забезпечення безпеки освітнього простору в умовах воєнного стану є пріоритетним завданням керівників усіх рівнів. Кожен заклад дошкільної освіти має бути обладнаний тривожною кнопкою, системою загального оповіщення та іншими елементами безпеки (відповідно до наказу МОН та МВС від 18.08.2023 № 685/1013 «Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти»); мати чіткі алгоритми реагування персоналу на сигнали повітряної тривоги, алгоритми евакуації дітей під час прийому їжі, під час проведення занять, прогулянки на свіжому повітрі, денного сну тощо. Персонал має бути навчений реагувати на надзвичайні ситуації, включаючи надання першої домедичної допомоги. Алгоритм дій працівників закладів дошкільної освіти під час сигналу повітряної тривоги представлено на сайті МОН. Основні дії педагогів ЗДО у ситуаціях небезпеки представлено також у посібнику «План реагування на надзвичайні ситуації вихователя закладу дошкільної освіти», який входить до рекомендацій МОН для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні.
Змішаний формат. Для забезпечення більшої залученості дітей до освітнього процесу розглядається можливість розширення очного формату через впровадження змішаного навчання, зокрема в рамках проєкту ЮНІСЕФ «Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні».
Окрім того, можуть бути створені групи короткотривалого перебування. Ці групи дозволять дітям здобувати дошкільну освіту навіть за умов обмеженого доступу до очних занять у дитячих садках. Така форма навчання може бути організована безпосередньо в укриттях, за умови погодження з військовими адміністраціями та засновниками громад, які з об’єктивних причин не можуть повністю відновити діяльність закладів.
Очний формат. Вважаємо також за доцільне нагадати, що, відповідно до пункту 18 Положення про заклад дошкільної освіти, доступ до укриттів у ЗДО надається ВИКЛЮЧНО учасникам освітнього процесу. У випадку організації групи короткотривалого перебування в укритті або захисній споруді, доступ до цих укриттів під час проведення занять також матимуть лише учасники освітнього процесу.
Дистанційний формат .У тих випадках, коли заклад розташований на території потенційної небезпеки, але не має можливості облаштувати укриття, перевага надається дистанційній формі освіти.
Психолого-педагогічна підтримка. В умовах постійного стресу зростає значення своєчасної психолого-педагогічної підтримки та відновлення ментального здоров’я учасників освітнього процесу. Основні напрямки цієї підтримки в ЗДО: надання першої психологічної допомоги; емоційно-фізична підтримка дітей, особливо під час перебування в укриттях; психологічне розвантаження дітей протягом дня; психолого-педагогічний супровід дітей з родин ВПО, військовослужбовців та Захисників України; підтримка дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків; інформаційний та методичний супровід освітнього процесу; емоційно-психологічна підтримка педагогів та запобігання професійному вигоранню.
Використані джерела:
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/08/28/rekomendatsiyi-shchodo-orhanizatsiyi-osvitnoho-protsesu-doshkilna-osvita-2024.pdf