Матеріали засідання №1 міжшкільного методичного об'єднання асистентів вчителя Острожецької сільської ради
Виступ на тему «Особливості роботи та ведення документації асистента вчителя .»
Підготувала Гордійчук Н.В.
асистент вчителя
Острожецького ліцею
імені І.Єремеєва
( матеріал використано із інтернет джерел)
Інклюзивне навчання – це інноваційний підхід до організації освітнього процесу, який дозволяє всім учням, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей, отримувати якісну освіту. І серед ключових фігур, від яких залежить ефективність надання цієї системи освітніх послуг, є асистент вчителя. Адже саме його професійні якості та щире бажання допомогти дітям сприяють створенню атмосфери толерантності у колективі, розвитку потенціалу учнів із ООП. Асистент учителя в інклюзивному класі має не тільки допомагати педагогу, а й вести документацію.
Наразі перелік документації асистента вчителя не є остаточно внормованим. Наказ Міністерства освіти і науки від 25 червня 2018 року №676 «Про затвердження інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти» містить перелік документів, але не затверджує його як необхідний для всіх закладів освіти.
Розбіжності виникають через те, що присутність асистента вчителя на кожному уроці не є обов’язковою. Інколи сфера діяльності асистентів є настільки обмеженою, що потреби у веденні розлогої документації просто не виникне. А оскільки кожна школа та її учні мають різні потреби, заклад освіти самостійно затверджує перелік документів.
Тепер поглянемо на повний перелік документів, ведення яких входить в обов’язки асистента вчителя.
1. Річний план роботи асистента вчителя
Цей вид документації можна назвати обов’язковим, адже в річний план записуються всі види робіт, визначені посадовою інструкцією. Також в ньому є: зміст діяльності, терміни виконання, особливості взаємодії з учителями інклюзивного класу та розподіл функцій між педагогами.
План може містити такі розділи: організаційна та навчально-корекційна робота, співпраця з учителями-предметниками, вчителями-дефектологами, медичними працівниками, практичним психологом, соціальним педагогом (командою супроводу), робота з батьками та громадськістю, методична та самоосвітня робота, інформаційно-консультаційний напрям роботи, робота з документацією.
2. Список учнів з особливими освітніми потребами
Сюди вносять імена дітей, соціально-педагогічний супровід яких здійснює асистент учителя.
3. Журнал обліку консультацій та просвітницьких заходів
Оскільки асистент консультує батьків учнів з ООП та організовує просвітницькі заходи, доцільно фіксувати всі дані і про цей вид діяльності. Це можна робити у вигляді таблиці, в якій будуть такі стовпчики: дата; ПІБ особи, якій надано консультацію; тема консультації; примітка.
4. Індивідуальна програма розвитку (може входити до річного плану)
Створюється для кожної дитини з ООП на основі висновку інклюзивно-ресурсного центру та закріплює перелік психолого-педагогічних і корекційно-розвивальних занять. По суті документ є «контрактом» на певні види діяльності між педагогічним колективом і батьками дитини з особливими освітніми потребами.
ІПР розробляється на 1 рік командою психолого-педагогічного супроводу дитини. Її слід переглядати двічі на рік або (за нагальної потреби) частіше. Змінити програму можна через збори команди психолого-педагогічного супроводу (за присутності батьків або асистента учня).
Наприкінці року асистент і класний керівник разом оцінюють рівень досягнення цілей навчання, передбачених ІПР.
5. Щоденник спостережень за дитиною з ООП
Ведення цього документу є одним з основних обов’язків асистента вчителя. Він має такі важливі функції:
- спостереження за дитиною з метою вивчення індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів і потреб;
- оцінка (спільно з учителем) рівня досягнення кінцевих цілей, передбачених ІПР.
Форма ведення журналу не стандартизована, але в ньому можуть бути такі пункти: ПІБ учня, дата, тема уроку, академічні навички, поведінка на уроці, активність в освітньому процесі, поведінка у позаурочний час, спілкування з однолітками, взаємодія з дорослими….
6. Зведена таблиця (розклад уроків / вид діяльності)
Допомога асистента вчителя може бути необхідна не на всіх уроках. Тож у зведеній таблиці відзначається, на яких заняттях асистент має активно працювати в класі, а на яких може займатись заповненням необхідних документів. Якщо урок відбувається поза межами закладу, в колонці про місце його проведення робиться відповідний запис.
7. Графік роботи асистента вчителя (залежно від робочого навантаження)
На кожен інклюзивний клас виділяється ставка асистента вчителя в розмірі 25 годин на тиждень. У графіку можуть зображуватися такі види діяльності асистента вчителя: навчальна робота, індивідуальний супровід, виховна робота, співпраця з педагогами, співпраця з батьками.
8. Портфоліо дитини
Портфоліо – інструмент, який демонструє досягнення учня. Ця документація допомагає зрозуміти, що вміє робити дитина, перед тим, як планувати наступні кроки. Користуючись інформацією з портфоліо, педагоги мають можливість дізнаватися про сильні й слабкі сторони дитини, хід її мислення, прогрес в опануванні навичок тощо.
Портфоліо може мати вигляд папки з роботами дитини (малюнки, опитування, робочі зошити, роботи на роздруківках, коментарі педагога, список прочитаних книг, самооцінювання, коментарі батьків). Обмежень не існує. Головне, аби матеріали допомогли визначити прогрес дитини в освоєнні навичок наприкінці певного періоду.
9. Щоденний план роботи асистента вчителя
У щоденному плані роботи асистент учителя зазначає: дату й клас, прізвище та ім’я учня з особливими освітніми потребами, індивідуальний супровід дитини, відвідування уроків у класі, адаптацію навчальних матеріалів, роботу з батьками та педагогами, корекційно-розвивальну роботу.
10. Журнал обліку методичної роботи
У журнал можна внести участь у конференціях чи іншу діяльність, що допомогла покращити викладацькі здібності асистента вчителя та позитивно вплинула на освітній процес у закладі. Облік методичної роботи доцільно вести у формі таблиці.
Варто наголосити – перелік необхідних документів для асистента вчителя, повинен бути вказаний у його посадових обов’язках. Кількість документів визначається доцільністю та обсягами інформації, що потребує документування.