Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №5 методичного об'єднання вчителів природничих дисциплін

Дата: 10.06.2024 11:24
Кількість переглядів: 76

 

Наступність у роботі початкової і середньої ланки освіти. Перехід на НУШ

 

Вчитель курсу

 «Здоров’я. Безпека. Добробут»

Малинської філії

Острожецького ліцею

імені І.Єремеєва

Котяй В.В

 

     Забезпечення неперервності здобуття людиною освіти є можливим за умови реалізації принципів перспективності і наступності між суміжними ланками освіти, зокрема початковою і базовою середньою освітою. З переходом загальної середньої освіти на нові терміни, структуру та зміст навчання актуалізується питання пошуку шляхів забезпечення цілісного розвитку особистості на різних рівнях освіти.

     Концептуальні засади реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року проголошують побудову освіти усіх рівнів з максимальним урахуванням індивідуальних фізичних, психологічних, інтелектуальних особливостей дитини кожної вікової групи. 

      Ми завжди повинні пам’ятати, з чим дитина прийшла до нас у школу. Вона прийшла уже з певним досвідом. І ось тут однією з обов’язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти є принцип наступності.

Що ж таке наступність?

       Ще В. Сухомлинський писав: «Школа не повинна вносити різких змін у життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове проявляється у його житті поступово і не приголомшується лавиною вражень»

       Наступність - це одна з обов`язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка має забезпечити єдність, взаємозв`язок  та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти.

Це послідовний, безперервний зв'язок між різними ступенями навчання у розвитку якостей особистості школяра, опора на його моральний досвід, знання, вміння, навички, розширення та поглиблення їх з кожним роком навчання.

     Нова освітня реформа має на меті  подолати цю проблему.

Якщо проаналізувати Державні стандарти, то саме в меті (початкової і базової) освіти проглядається взаємозв’язок та узгодженість спільної мети. Тому сподіваємося, цей принцип наступності теж буде дотримано і в п’ятих класах.

     В «Законі про освіту» теж дотримано принципи наступності, адже визначені компетентності  для початкової школи та базової середньої школи передбачають спільні ключові вміння.

Початкова школа

Всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей  та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.

Базова середня освіта

Розвиток природничих здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху  та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення  до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.

     Структура принципу перспективності і наступності добре проглядається у такій пірамідальній формі, де вершина у цій формі - це перспективність, а грані й основа – це наступність.

     Якщо проаналізувати питання наступності і перспективності, то найкраще ці дослідження виглядають як погляд «знизу-вгору». Наступність – це врахування того рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла з початкової до базової школи, а перспективність – це те, що може успішно розвиватися в майбутньому. Тому усі наші зусилля мають бути спрямовані на те, щоб принцип наступності забезпечувався не тільки методично, а й психологічно: узгодженістю стандартів початкової та середньої школи, обґрунтованою побудовою програм, підручників, дотримання руху від простого до складного в навчанні та організації самостійної роботи учнів і, взагалі, всією системою методичних засобів.

      Змінилася й структура школи.

У структурі школи також збереглася наступність: і в початковій, і в базовій школі є адаптаційний період, який допоможе учням безболісно пристосуватися до нових умов.

Робота з наступності може бути результативною, коли в школі створена система, в якій узгоджено працюють класоводи, вчителі – предметники, психолог, адміністрація.
      Педагогічні умови забезпечення наступності:

1. Вивчення та врахування вчителями  психологічних проблем адаптації учнів до навчання в основній школі, розроблення та застосування ними відповідних

розвивальних методик.

2. Узгодження змісту, форм, методів і технологій викладання навчальних предметів у 4-му і 5-му класах.

3. Підготовка вчителів початкових класів до проведення інтегрованих уроків і поєднання різних видів діяльності молодших школярів.

Хто робить школу успішною? Це фахівець, працівник, людина з великої літери – Вчитель. Умотивований  учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно. Роль учителя змінюється

Наступність дотягнеться завдяки педагогіці, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.

Елементи взаємодії між учителем і батьками в рамках педагогіки партнерства:

Ще одним компонентом  формули нової школи є орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.

НУШ розуміє дитиноцентризм як максимальне наближення навчання і виховання конкретної дитини до її сутності, здібностей і життєвих планів. Прискіплива увага до кожного учня має допомогти йому розпізнати свої сильні та слабкі сторони, що своєю чергою матиме позитивний вплив на навчання, а також на спілкування в родині та з друзями.

Новий освітній стандарт проголошує педагогіку партнерства з особистісно-зорієнтованим навчанням, у центрі якого дитина. Перед вчителем завжди стоять питання : Кого навчати? Чому навчати? Як навчати?

      Сьогодні у країні підростає покоління Альфа — доросла не по роках, прагматична дітвора, яка живе в нових технологіях, має доступ до гігантського масиву інформації і не терпить обмежень свободи.

       Серед усіх традицій спадкоємності найбільша цінність, яка переходить з початкової школи в базову середню, - це діти, учні, здобувачі освіти. Саме у п’яті класи приходить нове поколінні, покоління «Альфа» або «діти смартфонів», діти, народжені після 2010 року.

      Покоління «Альфа», «діти смартфонів»,  Google babies.

- вони виросли в суспільстві, де вже задоволені всі базові потреби,

саме тому матеріальні цінності діти покоління Альфа сприймають як належне;

- діти-альфа дуже цінують персоналізацію та індивідуальний підхід;

- вони не поділяють реальний та віртуальний світ;

- вони краще ладнають з батьками;

- у них високі моральні стандарти, і вони тонко відчувають фальш;

- вони  не можуть  довго зосереджуватися на чомусь одному (концентрація 1 секунда);

- приблизно 40% дітей не отримають вищої освіти;

- люди альфа будуть довго жити, можливо, до 100 років;

- їм доведеться розвивати емоційний інтелект;

- вони стануть рушійною силою прогресу.

Ох, і цікаве нас чекає майбутнє! І воно будується вже, нашими дітьми та онуками –новітнім, креативним, гнучким та позитивним поколінням Альфа.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Закон України «Про загальну середню освіту»:URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/651-14 (дата звернення: 16.05.2024)
  2. Питання наступності між початковою та основною школою:URL: https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fwww.slideshare.net%2FUgledar_UVK%2Fss-17084942&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw12y-TxhNXmYfoNtT79ukez (дата звернення: 16.05.2024)
  3. Наступність в освіті! – навчання в Новій українській школі:URL: https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fdixi.education%2Fcontinuity-of-education%2F&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw2YyiheLs-HWPvraVaFAyS8 (дата звернення: 16.05.2024)
  4. З початкової школи в основну: проблеми наступності:URL: http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Ftms.tmedu.vn.ua%2Fnformatsya_dlya_batkv%2Fz_pochatkovoi_shkoli_v_osnovnu_problemi_nastupnost.html&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw18S6XsCeYjM8l2062pZa53

 (дата звернення: 16.05.2024)

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь