Матеріали засідання №4 методичного об`єднання вихователів ЗДО
Особливості розвитку емоційного інтелекту дошкільнят. Консультація-практикум для вихователів
Емоційний інтелект - сукупність ментальних здібностей, які сприяють усвідомленню і розумінню власних емоцій та емоцій інших людей; здатність використовувати емоції для підвищення ефективності інтелектуальної діяльності та міжособистісної взаємодії. Розвиток емоційної сфери у дошкільному віці має свої особливості й вимагає від дорослих індивідуального підходу до кожного. Саме до 3-х років дитина вчиться справлятися зі своїми емоціями, закладається їх основа. Розвиваються здібності до емпатії, уміння адекватно реагувати на емоції оточуючих, стримувати власні імпульси. Від 3 до 6-ти років у дітей дуже добре розвивати емпатію, тому що вони знають та називають емоції, почуття, можуть керувати емоціями, говорити про них. З дітьми раннього та молодшого віку можна проводити ігри, типу: «Покажи, як ти радієш/сердишся/ сумуєш...», «Називаю емоцію», «Віднайди казкового героя». З дітьми середнього та старшого дошкільного віку ігри: «Покажи емоцію», «Поділися настроєм», «Обери емоцію, поясни свій вибір», «Відгадай емоцію», «Які бувають емоції», «Склади емоцію з частин», «Куб емоцій», «Який настрій?...», «Розкажи про емоцію» та інші; використовувати казкотерапію, ізотерапію та інші види арт-терапії. До Вашої уваги декілька ігор, вправ які допоможуть розвивати, розпізнавати емоції, розуміти їх, керувати ними. Називаю емоцію Педагог називає ті емоції, які в певний момент відчуває дитина, та пояснює їх. «Ти зараз радісний, бо...», «Ти сердишся, тому що...» та ін. Потім діти самостійно визначають свої емоції та називають їх. Відгадай емоцію На картках зображені обличчя людей у різних емоційних станах. Дитині потрібно визначити, яка емоція зображена, пояснити, чому вона так думає. Яку емоцію відчуває дитина саме зараз? Які бувають емоції Педагог розповідає, які бувають емоції та як вони проявляються. Потім показує смайлик, а діти відгадують, яка емоція на ньому зображена, намагаються відтворити її на обличчі. Склади емоцію з частин Дітям пропонується скласти зображення емоцій з розрізаних частин смайлика (брови, очі, рот), а також відгадати, яку емоцію показує інша дитина. Віднайди казкового героя Дітям пропонуються картинки із зображенням персонажів казок, мультфільмів у різних емоційних станах. Педагог називає емоцію, а діти знаходять картинку, на якій зображений персонаж з такою емоцією. Куб емоцій Дітям пропонуються картинки із зображенням персонажів казок, мультфільмів у різних емоційних станах. На кубику розміщені смайлики з різними емоціями. Діти по черзі кидають кубик і вибирають серед картинок по одному персонажу з такою самою емоцією, як та, що випала на грані кубика. Розкажи про емоцію З карток, на яких зображено різні вирази обличчя, дитина обирає собі одну. Складає розповідь про емоцію за схемою. Схема для розповіді про емоцію З якою мелодією дружить емоція, або ж на яку мелодію схожа? Яким кольором її можна намалювати, або на який колір схожа? На яку квітку схожа емоція? Коли може з'явитися така емоція? Яка поведінка, думки у людини, яка переживає таку емоцію? Що з нею можна зробити? Важливо пам'ятати, що дітей можна сварити за вчинки, а не за емоції та почуття. Не карати за сварки, а навчати конструктивно вирішувати їх. Адже, уміння знаходити спільну мову та розв'язувати конфлікти теж належить до сфери емоційного інтелекту.
Як розвивати емоційний інтелект?
1. Розмовляйте з дітьми про почуття і емоції.
Коли запитуєте у дитини, як справи, можете почути-погано або добре. І за цим «погано» або «добре» стоїть цілий спектр емоцій і почуттів. А тепер уявіть себе у кабінеті лікаря-ви кажете, що у вас щось болить, і тоді лікар починає розпитувати, як саме болить: коле, ріже, тягне, ниє, постійно чи раптово тощо. Лікар намагається з’ясувати якомога точніше, де саме і як болить. Те саме треба робити з емоціями: просіть дитину дуже точно описати свої почуття і реакції на них: ти відчував смуток чи роздратування, розчарування чи дискомфорт, чи байдужість, чи радість, чи захват.
2. Ведіть словник емоцій
Емоційний інтелект пов’язаний із розвитком нашого словника емоцій. Що точніше ми можемо описати свій стан, то кращі інструменти даємо близьким нам людям для допомоги нам. Дозволяти взаємодіяти із собою-це також частина емоційного інтелекту. Напишіть разом із дитиною в одному стовпчику перелік почуттів, а навпроти-перелік можливих реакцій на ці почуття: сльози, сміх, ступор, зніяковіння, кривляння.
3.Створіть тілесну мапу емоцій
Емоції проявляються через голос, тіло і слова. Емоція завжди первинна, і обманути своє тіло ми не можемо-воно завжди видаватиме емоцію. Допоможіть дитині створити власну мапу емоцій: де у тілі відчувається напруження, жар, коли ти у гніві, коли ти у захваті? Як реагує твоє тіло, коли переживаєш головні 6 почуттів: злість, страх, відразу, щастя, печаль, здивування. Вже готові мапи можна знайти в мережі, але важливо створити свою індивідуальну.
4. Навчіться розуміти погляд
Оберіть фото поглядів різних людей і попросіть дитину описати, що вона відчуває, коли бачить цей погляд. Ви можете здивуватися, як погляд дорослого впливає на дитину, особливо, якщо дорослий дивиться згори вниз. Зоровий контакт-це перша точка дотику із людиною, те, що дозволяє ввести людину у вашу зону комфорту і спілкування. У школах Ізраїля дуже поширена практика, коли навіть директор школи, розмовляючи з учнем, присідає, щоб бути на рівні очей дитини. Це допомагає створити ситуацію довіри.
Коли намагаємося уявити людину чи світ майбутнього, забуваємо, що майбутнє уже настало, ми живемо у ньому. Наш простір і життя стають дедалі більше автоматизованими, і лише високий емоційний інтелект здатний дати раду цьому виклику.