Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вихователів ЗДО
Прийом «Фішбоун»
Підготувала:
Вихователь Залав’єцького ЗДО «Казка»
Шапран Світлана Анатоліївна
«Фішбоун» (з англійської «риб'яча кістка») – прийом критичного мислення, сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які на нього впливають.
В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. У світі дана діаграма широко відома під ім’ям Ішікави (Ісікави) — японського професора, який винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої дисципліни або, як у випадку роботи з дітьми дошкільного віку, для встановлення більш простих причинно-наслідкових зв’язків.
Прийом «Фішбоун» надає можливість:
- візуалізувати взаємозв'язки між причинами і наслідками;
- розподілити фактори за ступенем їх значущості;
- розвивати критичне мислення;
- організувати роботу учасників в парах або групах.
Схема Фішбоун може бути побудована завчасно. За допомогою технічних засобів вона може бути виконана кольорова. Якщо такі засоби відсутні можна використати звичайний ватман або щоденний інструмент вихователя — кольорова крейда.
В залежності від вікової категорії дітей, бажання і фантазії вихователя схема може мати горизонтальний або вертикальний вигляд. Для молодшого віку більш природня форма риби — горизонтальна. Після заповнення разом з дітьми можна намалювати фігуру вздовж скелету і загадати бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала вирішувати будь-яку життєву проблему.
«Риб'ячий скелет» включає 4 блоки інформації:
- голова – проблемна ситуація чи запитання;
- верхні кістки скелету – ключові причини, що зумовили виникнення певної події чи явища, яке аналізується;
- нижні кістки скелету – факти, що підтверджують наявність зазначених причин;
- хвіст – відповідь на поставлене запитання, висновки та узагальнення.
Як працювати з прийомом?
Цей прийом найефективніше застосовувати під час уроків узагальнення та систематизації, коли діти вже добре засвоїли навчальний матеріал, при цьому всі відомості ще необхідно звести в єдину систему.
При роботі з прийомом дотримуйтесь наступного порядку дій:
- Ознайомлення дошкільнят з правилами: поясніть зміст складових «риб'ячого скелету» та зазначте, що чим важливіші фактори, тим ближче до голови вони мають розташовуватись.
- Об`єднання учнів за певним принципом: цей прийом можна впроваджувати як для індивідуальної, парної, так і групової роботи. Груповий формат – найцікавіший, адже передбачає поєднання декількох точок зору в процесі аналізування проблемного питання. При цьому для максимальної ефективності такого формату роботи кількість учасників у групі не має перевищувати 5 осіб.
- Заповнення відповідного бланку. Для роботи з прийомом учитель має попередньо роздрукувати бланки із зображенням риб'ячого скелету, на якому учні записуватимуть власні судження щодо проблемного питання. Або ж учні можуть накреслити таку схему власноруч.
- Презентація проєктів. За результатами роботи діти доповідають перед іншими учасниками, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників.
Список використаних джерел та літератури:
1.Макаренко В.М.,Туманцова О.о.Як опанувати технологію формування критичного мислення._Х.:Основа: «Тріада»,2008.
2.Кроуфорд А.,Саул В та ін..Технології розвитку критичного мислення учнів-Плеяди,2006.
3.Верниш О.О.Успіх.Фактори успіху у навчальній діяльності
Інтернет-джерела
- https://vseosvita.ua/library/majster-klas-vikoristanna-tehnologij-rozvitku-kriticnogo-mislenna-na-integrovanomu-uroci-z-pri
- http://test.teacherjournal.in.ua/index.php/shkilni-predmeti/mladshaya-shkola/3407-pryiom-fishboun-yak-vyznachyty-chastyny-movy