A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вихователів ЗДО

Дата: 10.04.2024 14:22
Кількість переглядів: 14

Прийоми та переваги технології критичного мислення у освітній діяльності дошкільників (консультація)

 



                                                              Підготувалa
                                                        вихователь Острожецького ЗДО
                                                   дитячого садка «Сонечко»
                                                 Король В.М.

 

Вирішення сучасних проблем якості дошкільної освіти пов’язано з переходом до розробки інноваційної технології, яка має базуватися на підвищенні рівня пізнавальної активності старших дошкільників, перенесення акцентів з процесу відтворення на процеси розуміння й мислення. Найбільш сприятливим періодом дошкільного дитинства, в якому можуть формуватися елементарні основи критичного мислення, є період старшого дошкільного віку.                                                                                  

Розвиток критичного мислення стає дуже актуальним під час інтенсивних змін в суспільстві, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових обставин, без ефективного розв’язання проблем, значну частину яких неможливо передбачити. Саме тому є очевидною життєва необхідність розвитку критичного мислення дітей. Однією з інноваційних технологій, що допомагає дошкільнику не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Технології для розвитку критичного мислення дітей  старшого дошкільного віку, які ми використовуємо це ‒ ситуативноігрові вправи. Технологія формування та розвитку критичного мислення – це система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації для особистих потреб і цілей.

Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини ‒ це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають дітей до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань. Ця технологія допомагає готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших. При запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.

Технологія критичного мислення складається з трьох етапів: І етап – виклик (пробудження інтересу до нових знань). Ціль ‒ формування особистого інтересу для отримання інформації. ІІ етап – осмислення змісту (отримання нової інформації). Діти знайомляться з новою інформацією. ІІІ етап – рефлексія (народження нового знання). Діти мають обдумати те що вони дізналися, та  включити нові поняття в своє уявлення.

Переваги використання технології розвитку критичного мислення:   

самостійність;

‒ постановка проблеми;

‒ прийняття рішення;

‒ чітка аргументованість;

‒ соціальність.

Значна частина реалізації завдань з розвитку елементарних основ критичного мислення дітей старшого дошкільного віку під час ситуативно-ігрових вправ відводиться коректно підібраному комплексу методів.  Ми спираємося на розуміння методу як складної педагогічної категорії, яка реалізує всі функції навчання: освітню, виховну, розвивальну, спонукальну, контрольно-корекційну; сукупність прийомів та операцій спрямованих на досягнення освітньої мети, розв'язання навчально-виховних завдань . Так як гра продовжує залишатися провідним видом діяльності і в старшому дошкільному віці, вона буде надавати найбільшу ефективність та результативність у формуванні критичного мислення.  Ми використовуємо ситуативно-ігрові вправи, в процесі яких активізуються всі мисленнєві процеси, розвиваються якості мислення (гнучкість, широта, повнота, критичність, самостійність та ін.). Використання педагогами елементів технології розвитку критичного мислення в ситуативно-ігрових вправах допомагає дітям самостійно здобувати знання, відстоювати свою власну думку, використовувати їх як в стандартних так і нестандартних ситуаціях, розвиває здатність ставити нові питання, придумувати різноманітні аргументи, розвивати самостійність, відповідальність, вміння адаптуватися до ситуації, що склалася, а також, розвивати монологічне й діалогічне мовлення.

Отже,  важливо зазначити, що ефективність використання ситуативно-ігрових вправ залежить від декількох чинників, зокрема від особистісно-орієнтованої спрямованості дитини, що вимагає особливого підходу до відбору навчального матеріалу, методів навчання, різноманітних форм навчання та самого процесу навчання. Розвиток елементарних основ критичного мислення дітей старшого дошкільного віку - це процес який характеризується утворенням у дітей старшого дошкільного віку вміння виконувати елементарні критичні операції по відношенню до отриманої інформації чи проблемної ситуації, що проявляється у спроможності аналізувати, оцінювати, приймати рішення щодо правильності інформації чи виконання адекватної дії, у тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації  певній ситуації під час цілеспрямованого педагогічного впливу в умовах створення розвивального освітнього середовища.

Таким чином, технологія розвитку критичного мислення дає дітям можливість міркувати, класифікувати, оцінювати, критично аналізувати інформацію, робити висновки та сприяє формуванню комунікативних навичок, активності в освітній діяльності та в повсякденному житті.

 На нашу думку, можна порадити вихователям для впровадження технології критичного мислення дітей дошкільного віку наступне:

‒ забезпечте можливості для гри; ‒ допомагайте дітям бачити себе розумною особистістю та здатними вирішувати проблеми, ставлячи відкриті запитання;

‒ не розв'язуйте всі проблеми за дітей;

‒ допомагайте дітям розвивати гіпотези, припущення;

‒ заохочуйте нестандартне мислення;

‒ підтримуйте прагнення дитини шукати додаткову інформацію.

Отже, розвиток критичного мислення ‒ це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки ‒ це дії дітей. Навчити дітей мислити критично ‒ це означає коректно поставити запитання, спрямувати увагу на проблему, навчити роботи висновки та знаходити рішення, для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, під розумним керівництвом з боку вихователя та батьків.

 

Список використаної літератури:

1.Гавриш Н.В.(2015) Розумне вихлванн сучасних дошкільнят:метод. Посіб. Київ: Слово

2.Максименко С.Д. (2004) Загальна психологія Вінниця: Нова Книга

3.Макаренко В.Туманцева О. (2008) Як опанувати технологію формування критичного мислення. Видавництво Основа

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь