Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури
Виступ. Панорама новинок науково-методичної, педагогічної літератури.
Герасмчук Валентина Миколаївна,
вчитель української мови та літератури
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Сьогодні, коли в українській школі виникла необхідність у якісно нових характеристиках освітніх систем, метод проектів користується попитом і популярністю.
Чи можна поставити під сумнів користь проектної технології, якщо в ході її застосування учень вчиться самостійно здобувати знання і використовувати їх для вирішення нових пізнавальних і практичних завдань? Діти придбають комутативні навички та вміння, працюючи у різноманітних групах та виконуючи різні соціальні ролі (лідер, виконавець, посередник і т. п.), ознайомляться з різними думками щодо однієї проблеми. Особливо цінним активізуючим стимулом діяльності є те, що проектне навчання не порушує принципу невимушеності, у міру виконання роботи зростає ступінь захопленості нею. Діти вчаться на власному досвіді й досвіді своїх товаришів, бачать результат своєї власної праці. Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв'язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, я часто застосовую метод проектів. Пропонуюдля результативності роботи скористатися наступною літературою:
- Гришко Г. Г. Застосування інноваційних технологій на уроках української мови та літератури.
Методичні матеріали на допомогу вчителям-філологам 2021р., 40 ст.
Посібник презентує найцікавіші форми і методи організації та проведення сучасного освітнього процесу, які сприяють розвитку і формуванню основних компетентностей здобувачів освіти. Методичну розробку можна використовувати для підготовки уроків з використанням інтерактивних методик і технологій навчання.
Автор: Гришко Галина Григорівна – учитель української мови та літератури Великоглібовицького ЗЗСО І-ІІІ ст. ім. Юліана Головінського, спеціаліст вищої категорії.
Діяльність педагога-словесника – це безмежне поле, яке потребує виснажливої, але творчої праці. Щодня - пошук, щодня – несподіванки, щодня – відкриття . Нетрадиційні форми проведення уроків дають можливість не тільки підняти інтерес до досліджуваного предмета, а й розвивати їх творчу самостійність. Навчати роботи з різними джерелами знань., зняти з душі дитини почуття страху, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
« Працювати легко, коли працювати цікаво ; вчитися легко, коли вчитися цікаво», - це формула успіху співпраці педагога та здобувача в освітньому процесі.
- Сучасні технології в освіті: Реком. бібліогр. покажч. Ч. 1. Сучасні технології навчання / АПН України. ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; Уклад.: І. П. Моісєєва, Н. Д. Грудініна; Наук. консультант і автор вступ. ст. І. Г. Єрмаков; Передмова Л. О. Пономаренко; Наук. ред. Т. Ф. Букшина; Бібліогр. ред. Є. К. Бабич; Відп. за вип. Л. О. Пономаренко; Рецензент Л. І. Даниленко. – К., 2005. – 211 с. Перша частина рекомендаційного бібліографічного покажчика „Сучасні технології в освіті” містить документи щодо сучасних технологій навчання, які застосовуються, починаючи із середньої школи і закінчуючи вищою ланкою освіти. Матеріал згруповано у 8 основних розділах (1809 позицій). Це книги, монографії, навчальні посібники, статті з наукових збірників і періодичних видань України та Російської Федерації, що були опубліковані протягом останніх чотирьох років і надійшли до фондів ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського у 2002–2005 рр. Глосарій до покажчика містить найпоширеніші визначення сучасних технологій навчання. Покажчик адресований учителям, викладачам професійно-технічних та вищих навчальних закладів І–ІV рівнів акредитації, працівникам бібліотек 4 освітянської галузі. Видання також стане у пригоді науковцям, аспірантам та всім, кого цікавить питання сучасних технологій навчання.
- Лаврова, А. (2021). МЕТОД ПРОЄКТІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СТАРШИХ КЛАСА Х. Молодий вчений, 4 (92), 50-53. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-4-92-11У статті розкрито сутність поняття «метод проєктів», розглянуто тлумачення дефініції «метод проєктів» у роботах українських науковців та обґрунтовано доцільність використання цього методу школярами. Здійснено аналіз етапів створення проєктів (організаційний, корекційний та презентаційний).Окреслено роль вчителя як консультанта та модель спілкування між учителем та учнями під час підготовки проєктів. Наведено приклади проєктних завдань з української літератури для учнів старших класів, описано які саме аспекти можуть зацікавити учнів у контексті вивчення української літератури. Розкрито роль кінцевого продукту, що є результатом науково-пошукової проєктної діяльності учнів. Висвітлено вміння і навички, які учень може здобути та розвинути завдяки підготовці проєктів з української літератури, а саме: знаходити та виділяти необхідну інформацію, вміння адекватно сприймати критику, вміння працювати в команді, презентувати результати своєї діяльності та ін
- Дрюхіна О.В. Метод проектів на уроках української мови та літератури. Лебедин, Дрюхіна О.В. Метод проектів на уроках української мови та літератури. Лебедин,
- 2017. [Електронний ресурс]: https: // naurok.com.ua / material-metod-proektiv-naurokah-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-8573.html
- 3. Косогова О.О. Метод проектів у практиці сучасної школи. – Х.: Ранок, 2010.
На початку ХХІ століття в сучасному постіндустріальному інформаційному суспільстві відбуваються неоднозначні трансформаційні процеси , тому сьогодення означене складним пошуком нового світорозуміння , педагогічного світовідчуття , яке здатне було б зазирнути в майбутнє . Сучасна освіта покликана осмислити свої здобутки , уроки , освоїти нові цінності . Початок третього тисячоліття має свій смисл , свою філософію . Це час визначення стратегічних орієнтирів , народження нової якості життя , інноваційної культури .
Найважливішою педагогічною проблемою нині стало впровадження в освітній процес засобів і методик , які допомагають дітям « відкривати » себе , розкривати свою особистість . Критерієм успішності підлітка стає не стільки результативність у вивченні шкільних предметів , скільки ставлення людини до можливостей власного пізнання й перетворення природи , історії , самої себе .
Нині в освіті України спостерігаються такі тенденції : удосконалення традиційних методик і методів роботи з учнями та пошуки й розробка нових альтернативних технологій , більш ефективних , оптимальних , результативних , ніж ті, що існували в минулому . Освітяни виконують основне завдання , що ставить Національна доктрина розвитку освіти в Україні на найближчі двадцять п’ять років , переходячи до особистісно зорієнтованих технологій навчання . Змінюється зміст процесу отримання освіти : це вже не процес передачі суми знань або інформації , не повторення готових результатів , а формування компетентностей , досвіду , самореалізація на основі природних даних і розвитку здібностей дитини .
Із кожним роком українська освіта стає відкритішою . Усе більше розширюються прямі зв'язки між українськими й закордонними освітніми школами , усе частіше впроваджуються в Україні інноваційні методи , нові освітні проекти , навчальні курси й навіть освітні програми , які підтримуються міжнародними організаціями , транснаціональними корпораціями чи університетами . Завдяки цьому українська освіта швидко збагачується новим досвідом , підходами , освітніми технологіями та методами , які підвищують «конвертованість» у світі українських дипломів та атестатів . У результаті – поліпшення якості навчання в наших школах , знання нашої молоді стають конкурентноспроможними . Одним із таких методів , що суттєво збагачує навчальний процес сучасної школи , є метод проектів , використання якого змінює традиційний підхід до навчання учнів
Список використаних джерел:
Богосвятська А.І. Відчувати, думати , діяти! Методична скринька прийомів рефлексії.- Львів : академія гармонізації особистості, 2019. – 48 ст.
Богосвятська А.-М. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок. Методичний посібник. – Львів : Академія гармонізація особистості, 2019. 76 ст.
Жданова Н., Жеміоніс І.,Кузьменчук І.. – К: Шк. Світ, 2009. – 128 ст.
Основи нових інформаційних технологій навчання 2 Посібник для вчителів /за ред. Ю.І.Машбіца. – К: 2 ТЗМН, 1997.
Пастушенко Н. Нетрадиційне навчання і викладання української літератури. К: ж. «Дивослово» 1998 рік.
Пентилюк М.І., Караман С.О. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах /за ред. М.І. Пентилюк. К: Ленвіт,2000. – 264 ст.
Пометун О. Інтерактивні технології навчання : теорія і практика / О. Пометун, Л.І. Пироженко ., - К: В – во А.С.К. 2002 - 136 ст.
Пометун О. Сучасний урок інтерактивних технологій навчання., наук. - метод. Посібник / О. Пометун., Л.І. Пироженко., - К: В – во А.С.К., 2004 – 192 ст.
Шарко С. Д. Сучасний урок : технологічний аспект /Посібник для вчителів і студентів. – К: СПД, 2005. – 157 ст.