A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 03.04.2024 09:18
Кількість переглядів: 24

Коучинг«Коло освітянської взаємодопомоги»: обмін досвіом роботи при підготовці учнів до складання НМТ (ЗНО).

                                               Рудик Лариса Олексіївна,

вчитель української мови та літератури

                                                                                         Острожецького  ліцею  імені І.Єремеєва                                                                                                                                                                                                                                                                                       

З уведенням зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) випускників загальноосвітніх навчальних закладів українська освіта потребує переосмислення підходів до навчально-виховного процесу, бо випускник повинен бути конкурентоспроможним, здатним застосовувати набуті знання й навички в реальному житті.

В умовах воєнного стану формат ЗНО видозмінився і набув вигляду НМТ.

НМТ демонструє сильні й слабкі сторони нашої освітньої системи й дозволяє оперативно реагувати: вирішувати актуальні педагогічні проблеми. Результати НМТ безпосередньо впливають на результати вступу до вищих навчальних закладів, тому випускники готуються до тестування заздалегідь. Проте не завжди ця робота системна й ефективна. Видано багато посібників для підготовки до ЗНО та НМТ, відкрито навчальні онлайн- послуги, поширено приватні курси, але нерідко непрофесійність таких пропозицій є причиною неповноцінної підготовки випускника.

Кожний учитель має індивідуальний стиль і певні пріоритети у своїй професійній діяльності. Доцільно проводити підготовку до НМТ на основі тестової бази ЗНО та НМТ минулих років або брати участь у пробному тестуванні, оскільки це дозволить орієнтуватися на чіткі вимоги до випускників. Так само й учителі повинні бути обізнаними з уніфікованими вимогами щодо підготовки учнів до НМТ.

Основним питанням для вчителя залишається «Як ефективно підготувати учнів до НМТ?». Для цього необхідно виробити стратегію підготовки, у якій можна виділити кілька етапів.

Першим з них має стати ознайомлення з існуючою інформацією стосовно тестування, з основними нормативними документами, технічними характеристиками тесту з навчального предмету. Наступним кроком підготовки повинна стати діагностика рівня знань учня, для якої можна використовувати зразки тестів минулих років або взяти участь у пробних тренінгах-тестуваннях. Третім етапом є цілеспрямована підготовка до мультипредметного тестування, повторення тем та розділів, які викликають труднощі. Останньою стадією підготовки має бути підведення підсумків та створення позитивного настрою у вступника.

Проте відповідальність за якість підготовки вступників до НМТ не можна покладати виключно на вчителів. Важливо орієнтувати старшокласника на серйозне ставлення до тестування, адже від його результатів залежить майбутнє вступника.

Успішне складання НМТ залежить від багатьох чинників. Не останнім тут є спосіб життя, атмосфера у сім’ї учня, бажання отримати позитивний результат. Учителі готують учнів до НМТ на різних етапах уроку: при подачі нового матеріалу, під час актуалізації опорних знань, на етапі закріплення нового матеріалу, під час перевірки домашніх завдань. 

Не секрет, що практика підготовки до участі в НМТ з репетиторами існує. Альтернативу репетиторству може стати активне введення факультативних занять. 

Репетитор – не панацея. Батьки учнів звертаються до приватного вчителя за допомогою в підготовці до НМТ в надії, що це має гарантувати успіх дитини на тестуванні. Але більш гарантує успішний результат робота педагога, коли в цій же площині зацікавленості і співпраці перебувають ще і вихованець, і батьки.

Формулу успішного проходження тестування (мається на увазі НМТ), можна орієнтовно виразити так: 

«систематизовані знання + сформовані предметні компетентності + досвід роботи з тестами».

Існує безліч варіантів підготовки учнів до НМТ. Але, ідеального варіанту підготовки до НМТ не існує. При підготовці до НМТ у випускника з'являються нові труднощі. Головне полягає в тому, що при підготовці доведеться повторити весь матеріал, що вивчається, починаючи з 5 по 11 клас. До НМТ треба готуватися і по предмету, і психологічно. Це пов'язано ще з тим, що завдання НМТ сформульовані в незвичній для учня формі, і крім того, більшість школярів повинні змиритися з тим, що всі завдання вони не виконають у відведений час. Сконцентруватися треба на зрозумілих для них завданнях, вирішувати їх спокійно і до кінця. Для того, щоб учні не розгубилися перед завданнями НМТ і вирішили правильно більше завдань, їх потрібно готувати не в кінці навчального року 11 класу, а набагато раніше - починаючи з 5-го класу.

Щоб добре підготувати учнів до НМТ, вчителю потрібно самому багато і постійно навчатися, удосконалювати свою майстерність, і поряд з традиційними підходами використовувати інноваційні технології та ресурси мережі Інтернет.

Школа сьогодні стрімко змінюється, намагається іти в ногу з часом. Важливо не стільки дати дитині якомога більший багаж знань, скільки забезпечити її загальнокультурний, особистісний і пізнавальний розвиток.

В основі підготовки до НМТ лежить повторення основних питань, які закладено в програмі тестування. Бо одне з найважливіших завдань, які сприяють подальшому підвищенню успішності, досягненню глибоких і міцних знань в учнів, є повторення раніше пройденого матеріалу. Без міцного збереження придбаних знань, без уміння відтворити у необхідний момент, раніше пройдений матеріал, не можна говорити про якісну підготовку до НМТ.

Повторення – це постійне повернення до старих знань, систематичне відтворення їх у пам’яті учнів. Повторення навчального матеріалу є необхідною частиною процесу навчання. І теоретичні висновки, і практичний шкільний досвід показують, що міцне засвоєння знань, умінь і навичок не може бути забезпечене без багаторазового повторення.

При організації повторення дотримуюсь основних вимог:

  • цілеспрямованість, усвідомлення учнями завдань, що стоять перед ними. Знання учнями мети і плану роботи з повторення, розуміння важливості й необхідності його мобілізують на подолання труднощів, сприяють розвитку їхньої волі й уваги, підвищують ефект повторення;
  • активність у процесі повторення. Воно має бути не пасивним відтворенням вивченого, а поглибленням розуміння;
  • ретельний добір і планування матеріалу для повторення. Чим складніший матеріал, тим більша кількість повторювань потрібна для засвоєння;
  • попередження помилок при закріпленні матеріалу;
  • забезпечення зв’язку між новим і пройденим матеріалом;
  • розмаїтість прийомів повторення;
  • правильний розподіл повторень у часі;
  • зв’язок, органічне сполучення окремих видів повторення.

Основні види повторення: повторення пройденого на початку навчального року, поточне повторення в процесі вивчення нового матеріалу, періодичне повторення пройдених розділів, тем курсу й підсумкове повторення – повинні правильно співвідноситись у загальній системі повторення вивченого матеріалу.

Основні підходи під час підготовки до НМТ

Успішність засвоєння та застосування знань з усіх предметів на практиці (щонайменше під час НМТ) полягає у системності. Зважаючи на те, що часу до початку основної сесії залишилося небагато, варто акцентувати на темах, засвоєних найгірше.

 Етап 1. Визначте "слабкі сторони"

Перегляньте програму ЗНО, пройдіть кілька демонстраційних варіантів тестів (останні можна знайти вище) з предметів, які складатимете на НМТ. Коли ви отримаєте результати, то зможете визначити орієнтовні теми, які варто опрацювати повторно.

 Етап 2. Не послуговуйтеся пасивним навчанням

Найбільш ефективна стратегія у підготовці до тестування – те, що у науковій літературі називається свідомою практикою або активним навчанням.

Цей підхід протилежний пасивному навчанню, яким послуговуються більшість учнів та студентів. Йдеться про слухання лекцій чи перечитування підручника. У такому разі інформація лише споживається, але активно не використовується, а отже перспектива забути більшість прочитаного – висока.

Водночас активне навчання – це закріплення отриманих знань на практиці.

Після теоретичної частини одразу переходити до виконання завдань. Цей підхід актуальний під час підготовки до НМТ з будь-якого предмета.

 Етап 3. Якісний аналіз та виправлення помилок

Виконали завдання? Проаналізуйте, які з них ви зробили (не)правильно. Визначивши прогалини, поверніться до відповідних розділів у теоретичних матеріалах, аби пропрацювати їх повторно. Після цього знову виконайте практичні вправи.

 Етап 4. Відкладене повторення

Аби краще засвоїти забутий/невивчений/новий матеріал, варто кілька разів повернутися до застосування його на практиці.

Для того, щоб учні могли впевнено впоратися з тестом у напруженій екзаменаційній обстановці, існують найбільш прямі й універсальні рецепти із приводу тактики їхнього виконання.

  • Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання. Пам’ятайте: у тесті завжди знайдуться такі, з якими Ви обов’язково впораєтеся. Просто нерозумно недобрати балів тільки тому, що Ви не дійшли до «своїх» завдань, а «застрягли» на тих, навчальний матеріал яких невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких питань, то не варто пропускати всі перші завдання.
  • Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять.
  • Думайте тільки про поточне завдання! Коли Ви бачите нове завдання, забувайте все, що було в попередньому. Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
  • Читайте завдання до кінця! Поспіх не повинен приводити до того, що Ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» і добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в питаннях.
  • Не засмучуйтеся! Навіть якщо Вам здається, що Ви допустили занадто багато помилок і просто завалили тест, пам’ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні Ваших результатів з іншими може з’ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку Ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний
  • Заплануйте два кола! Сплануйте час виконання тесту таким чином, щоб пройти всі завдання «по першому колу». Тоді Ви зможете повернутися до складних завдань, які Вам спочатку довелося пропустити.

Коли теоретична підготовка до НМТ завершилась, учнів слід налаштувати психологічно. Не варто порівнювати себе із іншими абітурієнтами. Це нормально, доки від хвилювання не страждає результат.

Якщо учень все ж відчуває тривогу, яку не може контролювати, існує простий спосіб заспокоїтись. Спробувати дихальні вправи: повільно вдихнути і видихнути 10 разів, подумки повторюючи, що такі ж завдання він виконував впродовж всього року і нічого нового сьогодні не зустріне. Це допоможе впорядкувати думки і зосередитися.

Рекомендації батькам

Напередодні тестування не треба підвищувати тривожність дитини — це може негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно «зірватися». Бажано підвищувати впевненість дітей у собі, частіше хвалити, підбадьорювати, тому що чим більше дитина боїться невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.

Батькам необхідно слідкувати за самопочуттям дитини. Ніхто, крім батьків, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.

Під контролем повинен бути режим підготовки дитини: не допускати перевантажень, чергувати заняття з відпочинком. Для занять у дитини має бути зручне місце.

Батьки повинні забезпечити калорійне харчування дитини: під час інтенсивного розумового напруження необхідна поживна і різноманітна їжа і збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного мозку.

Потрібна допомога дітям у розподіленні часу та тем по днях. Не має сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, достатньо переглянути ключові моменти і вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Якщо дитина не вміє, їй треба показати, як це робиться на практиці. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і т.д.

ВИСНОВКИ

Практика показує, що навіть у здобувачів 10-11 класів здатність до усвідомленої самоосвіти традиційно є недостатньо високою і потребує стимулювання. Саме тому, й підготовка до НМТ випускників ЗЗСО, повинна здійснюватися під керівництвом педагога-наставника на всіх етапах освітнього процесу (як під час вивчення нового матеріалу, так і під час його закріплення та перевірки, зокрема, й за допомогою тестових завдань для поточного та тематичного контролю). При цьому особлива увага має приділятися організації діяльності вчителя щодо дидактично виваженого використання тестових технологій, що включає добір та/або самостійне створення тестових завдань різних форм та формування у здобувачів освіти навичок роботи з тестовим завданнями у форматі НМТ, зокрема, ознайомлення їх із відповідними процедурами й алгоритмами виконання завдань різних форм та правилами оформлення робіт, виявлення типових й індивідуальних помилок та проведення відповідної роботи для усунення цих помилок.

Аналіз підручників дає можливість зробити висновок, що тестові завдання в них не охоплені всіма формами, які використовуються під час зовнішнього незалежного оцінювання, та представлені здебільшого завданнями закритої форми з вибором однієї або кількох правильних відповідей. Це, на мою думку, недостатньо розвиває відповідні вміння та навички здобувачів освіти щодо роботи з тестовими завданнями різних форм. При цьому підручники характеризуються потужним дидактичним потенціалом у забезпеченні формування предметних та ключових компетентностей здобувачів освіти, що представлено розміщенням в них достатньої кількості проблемних, дослідницьких і творчих завдань. Отже, підручник для закладів середньої освіти може бути інструментом підготовки здобувачів освіти до зовнішнього незалежного оцінювання. Проте треба враховувати обмежені можливості підручника у формуванні навичок виконання тестових завдань різних форм. Адже, сучасний підручник виконує багато дидактичних функцій, а через обмежені обсяги він не може містити велику кількість різнопланових завдань і вправ. У сучасних умовах підручник повинен розглядатися лише як складова навчально-методичного комплекту, який міститиме також спеціально розроблені навчальні посібники для підготовки до НМТ, електронні освітні ресурси, що будуть забезпечувати дистанційне тестування, тощо.

Робота по підготовці до НМТ буде ефективною, якщо в систему роботи школи і кожного класу окремо буде включено проведення, як мінімум, один раз на місяць тренінгів з подальшим якісним аналізом виконуваних робіт. Однак аналіз робіт учнів не повинен зводитися до виставлення балів і показу правильного розв’язку – він повинен включати всі можливі способи рішень кожного завдання і порівняння цих способів з урахуванням їх ефективності, естетики і тимчасових витрат. Особливо слід при цьому продумувати ті варіанти рішень, які не були реалізовані школярем, і розповісти їм про втрачені можливості.

Але підготовка учнів до НМТ не повинна бути самоціллю вчителя при роботі з одинадцятикласниками і, тим більше, не повинна зводитися тільки до неї. Вчити міркувати і доводити, правильно застосовувати необхідні і достатні умови, вчити індукції і дедукції, аналізу і синтезу, узагальненню і конкретизації, вмінню будувати приклади і приводити контрприклади, розвивати грамотну математичну мову, навчати самостійної дослідницької діяльності – як були, так і залишаються основними завданнями в старшій школі.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь