Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вчителів фізичної культури, основ здоров`я та ЗУ

Дата: 29.01.2024 10:28
Кількість переглядів: 154

Виступ на тему: «ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’Я ЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ  УЧНІВ»

Гопанчук П.М.

Вчитель основ здоров’я

Малинської філії

Острожецького ліцею імені І. Єремеєва

 

Здоров’я кожної окремої людини – це є в цілому здоров’я української нації. На сьогоднішній день, проблема формування і забезпечення здоров’я всіх верств населення, і особливо дітей, є однією з найбільш важливих і актуальних. Особливості сучасних умов життя, екологічні та соціальні проблеми, зростання обсягів інформації, стрімкий розвиток технічного прогресу, перевага шкідливих звичок над здоровим способом життя, недостатня кількість рухової активності тощо – все це негативно впливає на стан здоров’я дітей.

Спеціальні дослідження виявили несприятливу тенденцію щодо показників стану здоров’я школярів. Так, 30% сучасних учнів початкових класів мають слабке здоров’я, яке часто втрачається ще до закінчення школи. Більш ніж 90% випускників шкіл мають різні відхилення в стані здоров’я, 80% – порушення постави, у 45% – короткозорість, у 40% випускників зареєстровано порушення діяльності серцево-судинної системи, 17% страждають на захворювання органів травлення, 10,2% – ендокринної системи.

Зростання захворюваності пояснюється не лише впливом різних негативних чинників, а й недостатньою увагою до валеологічних питань в освіті дітей і дорослих, що є однією з причин пасивного ставлення дитини до свого здоров’я.

Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність є в Україні найвищою соціальною цінністю, невід’ємною складовою суспільного багатства. Головне завдання школи – виховання фізично, психічно і морально здорового покоління, формування нової особистості, здатної удосконалювати себе в різних напрямах, готової до активного творчого життя в незалежній державі.

В умовах творення Української держави розробляється принципово інший підхід до проблеми розвитку особистості на ідеях гуманізації та демократизації освіти. Особливої актуальності набуває розробка таких психолого-педагогічних

 

систем навчання і виховання які б створювали умови для самореалізації особистості, її духовного становлення та саморозвитку.

Сучасна школа вимагає докорінних змін та переосмислення навчально- виховного процесу. Мова йде про принципово нову парадигму навчання, у центрі якої – особистість дитини з її проблемами, інтересами та потребами. Сутнісними ознаками цієї зміни є навчання і виховання особистості на засадах індивідуалізації, створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого визначення своїх можливостей і життєвих цілей.

Учитель має підготувати учнів до життя у сучасному суспільстві. Школа має забезпечити умови для засвоєння учнями соціального досвіду, оволодіння накопиченими в суспільстві способами діяльності, інтелектуального, духовного, фізичного та психічного розвитку школярів, збереження і зміцнення їхнього здоров’я .

Згідно Державного стандарту загальної освіти найважливішим завданням педагогів є формування компетентностей в учнів, зокрема здоров’язбережувальної, яка розглядається як здатність учня застосовувати здоров’язбережувальні компетенції в умовах конкретної життєвої або навчальної ситуації на користь збереження, зміцнення і формування здоров’я. Власне, це здатність учня самостійно застосувати знання (факти, уявлення, поняття), способи і досвід навчальної й здоров’язбережувальної діяльності, ціннісне ставлення до власного життя і здоров’я. Здоров’язбережувальні компетенції – це суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень, які сприяють здоров’ю у всіх сферах життєдіяльності людини .

Одним із напрямків роботи з формування здоров’язбережувальної компетентності учнів є проведення уроків з «Основ здоров’я». Предмет «Основи здоров’я» відіграє важливу роль у системі навчання і виховання учнів, метою якого є – формування здоров’язбережувальної компетентності учнів на основі оволодіння ними знань про здоров’я та безпеку, практичними навичками здорового способу життя і безпечної поведінки, формування в них ціннісного ставлення до життя і здоров’я, сприяння їх всебічному розвитку.

Досягнення   цієї    мети    можливе    за    умов    використання    підходів

 

здоров’язбережувальної педагогіки, які розглядаються як сукупність прийомів і методів організації навчально-виховного процесу без шкоди для здоров’я школярів, а саме:

  • забезпечення   школяреві   можливості   збереження   здоров’я  за   період навчання в школі,
  • формування у нього необхідних знань, умінь і навичок зі збереження й зміцнення здоров’я,
  • навчання використовувати отримані знання у повсякденному житті,
  • формування валеологічного мислення.

Важливим  є   впровадження  до   системи   освіти   здоровязбережувальних методик, які базуються на таких принципах:

  • організація особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів у навчанні з урахуванням психологічних особливостей та індивідуальних можливостей особистості;
  • вибір ефективних педагогічних технологій та навчальних програм з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей школярів;
  • діагностика рівня індивідуального здоровя учнів;
  • оволодіння методами самодіагностики, самооцінки, самоконтролю й самокорекції психосоматичного стану організму на різних етапах життя;
  • оптимізація соціально-гігієнічних умов життєдіяльності дітей.

Мета здоров’язбережувальних технологій навчання – забезпечити школяреві можливість збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати у нього необхідні знання, вміння і навички зі збереження й зміцнення здоров’я, навчити використовувати отримані знання у повсякденному житті, сформувати валеологічне мислення. Формування основ валеологічного мислення полягає в тому, щоб школяр, знаючи необхідні шляхи й засоби у повсякденному житті, прагнув до попередження хвороби. Воно виявляється також і в умінні ефективно використовувати валеологічні знання й різні оздоровчі технології при розробці й виконанні індивідуальної системи оздоровлення.

У процесі навчання основ здоров’я пропонується використовувати модифіковану структуру уроку, яка є оптимальною саме для уроків з «Основ

 

здоров’я», що дозволяє органічно поєднувати навчально-пізнавальну та оздоровчо-рухову діяльність школярів, а також різноманітні види співпраці учнів і вчителя. У ході опанування основ здоров’я учні вчаться працювати в режимі

«вчитель-учні», «вчитель-учень», «учень-учень»; самостійно, в парах та групах; виконувати навчальні дії тощо .

Особливістю проведення уроків з основ здоров’я є те, що оволодіння здоров’язбережувальними компетенціями потребує багаторазового вправляння. Навчання учнів має практичну спрямованість, бо головним у підготовці школярів до життя є набуття ними практичних навичок. При цьому обов’язковою умовою є багаторазове (в різних формах) повторення дій, які імітують поведінку на вулиці, у дворі, вдома, в школі, щоб виробити у дітей звичку дотримуватись вивчених правил.

Тому важливим при проведенні уроків є використання різних методів і прийомів інтерактивного навчання, що базуються на принципі активної участі самих учнів: моделювання, програвання та обговорення різних життєвих ситуацій, робота у парах і групах, виконання вправ, рольові ігри, інсценування, екскурсії, спільне виготовлення наочності (в т. ч. презентації, виготовлення плакатів тощо), проведення конкурсів, змагань та ін. Обов’язковим є зв’язок із життєвим досвідом дітей.

Особливого значення для формування в учнів здорового способу життя та безпечної поведінки має емоційність і доступність навчального матеріалу, його унаочнення. Щоб забезпечити мотивацію учіння школярам слід пропонувати різного виду завдання - проблемного і творчого характеру, завдання різного рівня складності, практичні вправи. У роботі необхідно використовувати сучасну техніку і наочність - малюнки, ілюстрації, фотографії, слайди, комп’ютерні презентації, а також цікавий пізнавальний матеріал – казки, вірші, ігри, ребуси, загадки, прислів’я тощо. Практичні роботи виконувати з учнями в практично- дієвій формі під час опрацювання відповідної теми для досягнення мети уроку або вдома з батьками.

Важливим моментом уроків є використання різних методів навчання

(практичних,    ігрових,    пізнавальних,    ситуаційних,    змагальних;    тренінгів,

 

психогімнастики тощо). На уроках учні вивчають комплекси ранкової гімнастики, гімнастики до занять і фізкультхвилинок, знайомляться з різноманітними руховими іграми та вправами, набувають знань щодо зміцнення свого здоров’я, профілактики травматизму, а також отримують завдання та рекомендації щодо режиму дня, занять фізичними вправами вдома тощо. З метою удосконалення знань, умінь і навичок обов’язковим є створення ігрових ситуацій, які навчають дітей фізичній і психічній саморегуляції.

Це лише окремі особливості побудови навчального процесу з основ здоров’я, реалізація яких сприяє формуванню здоров’язбережувальної компетентності школярів.

 

Використано матеріали : Гнатюк О.В.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь