A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 29.01.2024 10:13
Кількість переглядів: 33

Виступ. Обмін досвідом. Ефективне застосування QR -кодів  на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури .         

Козак  Людмила Василівна,

 вчитель української мови та літератури                                                                  Уїздецького ліцею 

 

За останні роки сучасна система освіти зазнає великих змін. Спочатку карантин, а потім і широкомасштабна збройна агресія російської федерації проти України створили  обмеження, із якими необхідно справлятися як викладачам, так і здобувачам освіти. Навчання все більше переміщується із аудиторій закладів освіти на онлайн-платформи. З’явилося багато інтернет-ресурсів, що дозволяють створювати нестандартні та цікаві завдання, що дуже допомагає під час проведення занять.

Одне із завдань сучасного викладача – зробити урок якомога цікавішим та зрозумілішим здобувачам освіти, дібрати такі форми й методи навчання, які б навіть не зовсім «цікаву» для учнів тему перетворили на захоплюючу пізнавальну пригоду.

Розпочати хочу словами американського філософа й педагога Джона Дьюї:

Ми позбавляємо дітей

майбутнього,

якщо

продовжуємо

вчити сьогодні так,

як вчили цьому вчора.

 

Джон Дьюї

 

         Те, що ще недавно було жорстким викликом для педагогів – Інтернет, гаджети, віртуальний світ, які цілковито завоювали учнів, – сьогодні є чудовою можливістю змістовного доповнення уроків та максимального залучення здобувачів освіти в освітній процес.

Мабуть, вам неодноразово на очі потрапляли графічні піксельні коди, які розміщують на рекламних буклетах, у транспорті, на вітринах чи у супермаркетах. Такі зображення надають безліч можливостей, у тому числі в освітньому процесі.

Якщо ви цікавитесь сучасними технологіями та намагаєтесь максимально залучати їх в освітній процес, то QR-коди можуть бути змістовним доповненням ваших уроків!

QR-коди – це зручний спосіб перевести здобувачів освіти із офлайну в онлайн. Для учасників освітнього процесу простіше навести камеру смартфона на код, ніж вбивати посилання вручну.

Що таке QR-код

QR-код (з англійської Quick Response Code «швидка відповідь») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку.

QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів (тексту, малюнку, відео тощо).

Принцип такого кодування було створено японською компанією Denso-Wave в 1994 році. Наразі вони використовуються практично повсюдно.

Як це працює

Зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер.

QR-коди включають три квадрати, що призначені для орієнтації та визначення меж всього закодованого зображення, та окремі пікселі, які розташовані в області між цими квадратами. Ці пікселі, власне, і несуть закодований зміст.

Чому це зручно

Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет:

  • це може бути посилання на відео на YouTube;
  • певна геолокація на Google картах;
  • QR-код e-mail або номера телефона (найчастіше використовується на візитівках);
  • посилання на сторінку профілю у соціальних мережах;
  • посилання на аудіофайл;
  • у кафе можна «зчитати» пароль WI-FI;
  • або дізнатися меню;
  • ознайомитися з послугами пошти;
  • дізнатися інформацію про товар;
  • оплатити проїзд в транспорті.

У Японії QR-код використовується навіть на кладовищах - щоб кожна людина могла отримати інформацію про померлого.

 

Переваги та недоліки використання QR-кодування:

ПЕРЕВАГИ:

  • швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;
  • зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні (4296 символів, а це більше, ніж 2 аркуші машинописного тексту);
  • просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване подвір'я тощо).

НЕДОЛІКИ:

  • низький рівень поінформованості про технології QR-кодування;
  • технічні неполадки.

Отже, ми бачимо, що переваг застосування QR-кодів набагато більше, ніж недоліків.

До того ж QR-коди – екологічно чистий цифровий інструмент.

Замість того, щоб роздавати учням паперовий роздатковий матеріал, ви можете використовувати QR-коди, щоб надати їм прямий та легкий доступ до навчальних матеріалів, проєктів, завдань, до онлайн-ресурсів.

Займіться екологією й допоможіть навколишньому середовищу, відмовившись від використання паперу за допомогою генератора QR-кодів!

Використання  QR коду як елемента сучасного уроку  значно підвищує  його ефективність, враховує індивідуальні особливості здобувачів освіти.

Завдяки використанню QR кодів на уроках ми  досягаємо таких результатів:

  • розвиваються навички роботи з цифровими носіями;
  • формується предметна і міжпредметна компетентність;
  • опановуються навички, необхідні для навчання впродовж життя;
  • тренується вміння аналізувати і синтезувати інформацію;
  • розвиваються когнітивні навички (розумові здібності);
  • відбувається отримання інформації з метою застосування її для освітніх потреб;
  • удосконалюються вміння працювати в групі і самостійно;
  • створюється ситуація успіху.

Досвід педагогів щодо використання QR-кодів свідчить про те, що зазначена технологія допомагає не тільки закріпити та поглибити фахові знання здобувачів освіти, а й підвищити навчальну мотивацію до освоєння нових інформаційно-комунікаційних технологій. QR-коди дозволяють зробити заняття більш захоплюючими та ефективними. З одного боку, учням зручно зчитувати цікаву інформацію та оперативно зберігати її в пам’яті мобільних пристроїв, з іншого – такий підхід дозволяє задіяти додатковий (тактильний) канал сприйняття інформації.

Як це можна використати в освітньому процесі

Сучасні здобувачі освіти практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить учнів до вивчення вашого предмету!

 

 

Можливості використання:

За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити освітній процес таким чином:

  • кодування посилань на домашні завдання чи практичні роботи (наприклад, якщо їх виконання передбачає використання гугл-форми, гугл-диску тощо), посилання на електронну версію підручників, посібників
  • проведення квесту, підказки до кожної схованки якого будуть зашифровані у вигляді відповідного QR-коду;
  • використання в ігровому форматі (кодування ребусів, кросвордів, портретів письменників з додатковою інформацією);
  • посилання на розклад занять, графіки консультацій;
  • посилання на оригінал твору, його аналіз, додаткові статті тощо.
  • ідентифікація (розміщення контактної інформації на візитній картці викладача, адміністрації закладу освіти, на бейджах учасників конференцій (семінарів); ідентифікація здобувачів освіти у віртуальному кабінеті бібліотеки або дистанційного курсу).

Способи використання QR-кодів на уроках української мови та літератури

Уроки української мови та літератури – особливі. З одного боку, саме тут відбувається зустріч з прекрасним, знайомство з мовою, із культурним надбанням народу. Тому ці уроки просто не мають права бути нудними, рутинними. З іншого боку, викладач керується програмою і повинен забезпечити, перш за все, високий рівень досягнень здобувачів освіти. Учні повинні вміти не лише отримувати насолоду від читання або писати грамотно, а й  проаналізувати художній твір, визначити його рід, жанр, використані художні засоби, дати характеристику образів, знати правила орфографії, орфоепії, лексику, фразеологію, морфологію, синтаксис і пунктуацію тощо.

Як же поєднати приємне з корисним?

Тут у нагоді стає використання QR-кодів  як інтерактивних інструментів. Це допоможе зробити урок  цікавим, насиченим і змістовним. Є безліч способів застосувати QR-код, їх вибір залежить від фантазії викладача, його можливостей і вподобань. Дуже зручно використовувати QR-коди під час актуалізації опорних знань, формування нових знань, умінь, навичок, закріплення нового матеріалу, виконання домашнього завдання.

QR-коди можна виводити на екран або роздруковувати на аркуші. Учні сканують їх та отримують інформацію.

 

 

 

Що можна зашифрувати за допомогою QR коду на уроках?

  • Посилання на відео чи статтю, що потрібно опрацювати на уроці (т.зв. динамічні QR-коди).                                                                                      

Сучасні учні звикли до яскравої подачі інформації. Тому розповідь викладача на уроці вони часто пропускають повз вуха. Опрацьовувати біографію письменника, використовуючи лише статтю підручника, неефективно. Дуже зручно використовувати можливості QR коду як домашнє завдання.

Наприклад, під час вивчення біографії письменника можна дати здобувачам освіти QR-код із посиланням на відео про письменника і перелік запитань, на які вони повинні відповісти на наступному уроці. Таким чином, навіть учні з низькою мотивацією можуть чудово підготуватися до уроку, бо точно знають, що від них вимагатимуть, яку саме інформацію потрібно знати.

Для сильніших учнів завдання інше: скласти «тонкі» і «товсті» запитання до тексту. Так вони не лише опрацьовують матеріал, а й вчаться критично мислити.

 

  • Посилання на відео чи статтю, що потрібно опрацювати на уроці                                                                                    

Метод проєктів

Також  учні можуть  створювати QR-коди самостійно, використовуючи посилання на потрібну інформацію. Адже завдання сучасної школи – це виховання компетентної особистості, яка не лише володіє знаннями, високими моральними якостями, а здатна самостійно, нестандартно, креативно діяти в різноманітних життєвих ситуаціях, застосовуючи свої знання, досвід і беручи на себе відповідальність за власну діяльність.

Великі можливості у вирішенні цих завдань забезпечує застосування методу навчальних проєктів. Зрештою, уміти створювати, реалізувати чи брати участь у проєктах – вагома життєва компетентність особистості, основи якої можливо оптимально сформувати й розвинути в умовах навчання особистості в закладі освіти.

Наприклад, під час вивчення творчості Дмитра Павличка пропоную учням узяти участь у проєкті «Пісенна творчість  Д. Павличка». Потрібно знайти в інтернет-мережі пісні відомих сучасних виконавців на слова Д. Павличка і згенерувати QR-код з посиланням. Результат – створення інтерактивної виставки, де кожен охочий може, відсканувавши відповідний QR-код, послухати пісню на слова Павличка  в сучасному виконанні.

Здобувачі освіти можуть створювати власні портфоліо або анотації, відгуки на прочитані книги та навчально-методичну літературу за досліджуваною темою й розміщувати їх на сайті проєкту у вигляді QR-кодів

 

  • Текст індивідуального завдання для окремих учнів.

Не секрет, що в кожній групі є учні, які заважають проводити урок. Вони або порушують дисципліну, привертаючи до себе увагу, або навпаки, намагаються непомітно гратися телефоном, викликаючи обурення інших: а чому це йому можна, а нам ні? У таких випадках  допомагають індивідуальні завдання. Друкувати їх  не завжди доцільно, бо, по-перше,  витрачаються зайві кошти, по-друге, доведеться давати усім різне завдання, щоб уникнути списування. Якщо ж використати QR-код, на одному листку формату А-4 вміститься від 20 до 30 завдань і бачити їх зможе лише той, хто відсканує код. Наприклад, під час вивчення роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» пропоную учням QR-код, що містить цитату з твору, для кожного іншу. Учням потрібно вказати, кому належать ці слова і за яких обставин вони були сказані. Це т. зв. статичні QR-коди.

Або можна використати завдання «Упізнай героя за цитатами». Учні мають розшифрувати QR-коди та впізнати літературних героїв за цитатами з творів.

 

Також можна використовувати цей метод для заохочення  дуже слабких або навпаки, додаткового навантаження сильніших учнів. І, звісно, такий підхід оцінять діти-інтроверти, яким важко розкритися як особистість, працюючи  в колективі. До речі, для того, щоб зчитати з QR-коду текст, не потрібен навіть інтернет, лише телефон з програмою для зчитування QR-коду.

 

  • Посилання на інтерактивні вправи чи онлайн-тести (підготовка до ЗНО)

Досвід показує, що використання інтерактивних вправ сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Учні  цінують викладача, який застосовує інновації, на таких уроках вони більш активні. По-перше, таке навчання нагадує цікаву гру, по-друге, вправи створені таким чином, що після їх виконання кожен може оцінити власний результат, проаналізувати помилки і виправити їх. Отже, на етапах застосування, повторення та закріплення знань варто використовувати QR-коди, що містять посилання на інтерактивні вправи різного формату.

Дуже зручно використовувати для цього Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних інтерактивних вправ LearningApps, які розроблені для формування пізнавального інтересу учнів, допоможуть швидко та у цікавій формі перевірити знання учнів, навіть на дистанційному навчанні.

Пропоную учням перевірити свої знання, виконавши інтерактивні завдання. Кожен отримує аркуш із QR кодами, які містять посилання на інтерактивні вправи. Учень працює в зручному для себе темпі, за необхідності звертаючись до підручника, щоб повторити матеріал. Якщо відповідь неправильна, учні можуть самостійно переглянувши потрібну інформацію, виправити помилку, не втрачаючи авторитет в очах однолітків і вчителя. Таким чином завдання сприяє виробленню адекватної самооцінки, що дуже важливо для сучасних підлітків. Також можна використовувати цей метод для оцінювання. Учні відскановують QR код із посиланням, розміщений на дошці, і виконують завдання на швидкість. Ті, хто впорався правильно і швидше, ніж інші, отримуть  відмінні оцінки.   

 

 

 

  • Посилання на онлайн-тести

Ще однин актуальний метод оцінювання навчальних досягнень учнів – онлайн-тести. Тестування дозволяє об’єктивно виміряти ті характеристики педагогічного процесу, що вивчаються, і є однією найбільш точних і технологічних форм проведення контролю, здатних задовольнити вимоги, що висуваються до його якості. Переваги, які надають онлайн-тести, полягають у ще більшій швидкості здійснення контролю, максимальній автоматизації цього процесу, можливості використання тестів у дистанційному навчанні, в самостійній роботі учнів. На уроках можна використовувати QR коди, що містять посилання на онлайн-тести, не лише для оцінювання, а й для узагальнення та систематизації знань, а також для їх актуалізації.

QR-коди дозволяють організовувати швидкі опитування і проводити тестування як в аудиторії, так і поза нею (у т.ч. і під час дистанційного навчання).

Платформа «Всеосвіта»

 

  • Посилання на тести

Для того, щоб створити QR-код тексту, просто копіюю цей тест (це може бути будь-яка контрольна робота), вставляю у QR-генератор, і виходить QR-код. Таким чином зашифровується не тільки текст з різнорівневими завданнями, а й навіть таблиці.

Для того, щоб зчитати з QR-коду текст, не потрібен навіть інтернет, лише телефон з програмою для зчитування QR-коду.

 

  • Наочність (посилання на схеми, фото, відео)

Важко уявити сучасний урок без  використання наочності.  На щастя, інтернет-мережа надає викладачу безліч можливостей зробити свій урок цікавим і незабутнім.  Але важливо  за переглядом яскравих картинок і відео не загубити суть уроку: навчити, а не лише розважати. Використання QR-коду допоможе викликати інтерес і досягти освітніх цілей уроку.

Наприклад, під час вивчення сонету Івана Франка
«Сікстинська мадонна» даю
QR-код із посиланням на однойменну картину Рафаеля, яка надихнула Франка на написання шедевру інтимної лірики. Ця поезія - символ вічної жіночності, материнства, краси.

 

  • Наочність (посилання на схеми, фото, відео)

Відсканувавши такий QR-код, здобувачі освіти побачать покликання, яке перенесе їх до ілюстрації до повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького. Пропоную учням розглянути цю ілюстрацію та знайти відповідний уривок у творі та зачитати його. Можна запропонувати учням розіграти ту сценку, яку вони бачать перед собою.

Варто сказати, що при цьому розвивається мовна компетентність і математична, тому що встановлюються причинно-наслідкові зв’язки, інформаційно-цифрова, оскільки учні працюють за алгоритмом.

  • Використання музики, закодування аудіофайлів

Вплив музики на життя людей величезний. Вивчаючи новелу Ольги Кобилянської «Valse Melancolique» («Меланхолійний вальс»), обов’язково даю посилання на однойменну мелодію Фредерика Шопена. Мотив вальсу у творі наскрізний і об’єднує всі події в завершене ціле. Ця мелодія ніби віддзеркалювала щасливі та драматичні події, які переживала протягом свого короткого життя героїня твору Софія Дорошенко.

 

  • Використання QR-кодів на плакатах, постерах, стендах

Учні зараз люблять картинки, люблять розглядати, у них так зване кліпове мислення. І такий стенд з QR-кодами  обов’язково приверне їхню увагу. І, як показує практика, коли ми бачимо QR-код, рука обов’язково тягнеться до смартфона, аби відсканувати той QR. Розшифрувавши QR-код, здобувачі освіти перейдуть за посиланням на текст твору, побачать закодований фільм, який було знято на мотивами драми Лесі Українки «Лісова пісня», інший QR-код перенаправляє їх на буктрейлер, ще один на невідомі факти з біографії поетеси. Погодьтеся, якщо ми, наприклад, розмістимо багато текстової інформації на стенді і там буде зовсім мало малюнків, ця інформація не приверне уваги учнів.

  • Використання таблиці з QR-кодами.

На аркуші учень відскановує завдання і в другій половині виконує його.

  • Створення карток-пазлів

Ці картки допоможуть підготуватися до ЗНО, повторити матеріал. Це може бути письменник і жанр, письменник і твір. Роздається учням, і вони мають встановити відповідність. Щоб перевірити, чи правильно вони встановили відповідність, вони мають відсканувати цей QR-код. Якщо вони правильно виконали завдання, то після відсканування цього коду перед ними з’явиться текст. Плюс у цьому ж QR-коді можна закодувати якусь інформацію про твір (роман «Тигролови» або про Чіпку, чи про Григорія Многогрішного, нагадати про головних героїв).

Інструменти для генерації QR-кодів на ПК

Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування.

Якщо це інтернет-сторінка, то дуже легко створити QR-код. Натиснути правою кнопкою миші на потрібній сторінці та обрати функцію СТВОРИТИ QR-код для цієї сторінки.

 

Інструменти для сканування QR-кодів

Сканування – через сервіс Google Play, App Store, а також зручно через ВАЙБЕР.

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

  • У тій чи іншій формі учасники освітнього процесу щодня працюють з інформацією, здійснюючи її пошук, обробку, накопичення, передачу
  • Використання сервісів для створення та розпізнавання QR-кодів може надати Вам допомогу як в освітній, так і в позаурочній діяльності, сприятиме приверненню уваги учасників освітнього процесу, їх зацікавленості, дозволить підвищити мотивацію.

Використання QR-кодів сприяє формуванню  ключових освітніх компетентностей, забезпечує особистісно орієнтований підхід і розвиток критичного мислення, є важливим елементом  розвитку здобувачів освіти.

 

QR-код – це:

  • сучасно;
  • оригінально;
  • великий обсяг інформації;
  • заощадження на роздатковому матеріалі;
  • швидкий результат.

 

І хочу завершити таким висловом відомого письменника Пауло Коельйо: «Головне – не можна боятися, що нічого не вийде. У людини завжди є все, щоб здійснити свою мрію».

Не бійтеся, пробуйте, експериментуйте і пам’ятайте про те, що викладач – це така професія, де ми маємо йти в ногу з часом, ми маємо вчитися, вчитися і щодня чомусь новому!

 

Дякую за увагу і бажаю всім здоров’я та мирного неба!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Бугайчук К.Л. Використання QR кодів у навчальному процесі// Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: матеріали  ХХ міжнародної наукової практичної конференції (15-17 травня 2012р. м.Харків)
  2. Кононенко О.В. (2015) Можливості використання QR кодів у навчальному процесі.
  3. Ріжняк Р., Туртуріка В., (2020) Історія виникнення застосування та перспективи розвитку технології QR кодування.
  4. Дудник Н., Свйонтик О. (2022) Використання QR кодів у сучасних підручниках.
  5. Воронкін О.С. Можливості використання системи QR кодів у вищих школах 2014:збірник наукових праць четвертої міжнародної науково практичної конференціїї (24-27.04.2014р.м.Львів)

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь