A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вчителів суспільних дисциплін

Дата: 29.01.2024 10:09
Кількість переглядів: 24

Виступ « Шляхи вдосконалення роботи вчителя з учнями ООП»

Підготувала Гордійчук В.В.

асистент вчителя

 Острожецького ліцею імені І.Єремеєва

 

Сьогодні наша держава незворотньо рухається до інклюзивної освіти. Тож виникла необхідність у консолідації зусиль всіх фахівців сучасної школи: вчителів початкових класів, педагогів предметників, класних керівників, практичних психологів та соціальних педагогів, які зобов’язані підготувати та забезпечити інтеграцію дітей з обмеженими можливостями у суспільство. Найкращим чинником соціалізації є створення інклюзивних класів. Щоб сприяти соціальному розвитку дітей з особливими потребами, учителями мають застосовуватися такі стратегії роботи:

 - Пропонування дітям безпечного місця, звідки вони могли б спостерігати за діяльністю інших.

- Дотримання усталеного розпорядку дня, постійного плану дій.

 - Сприяння залученню дітей до груп.

 - Використання позитивного підкріплення.

- Зосередження уваги на зусилля, а не на результат.

- Для дітей з особливими потребами важливою є сформованість самовизначення і самоповаги.

 - Сприяння розвитку в дітей упевненості в собі.

- Навчання дітей поважати свої права та права інших, додержуватися правил і встановленого порядку дій.

 - Заохочення співпраці під час ігор і взаємодії з ровесниками.

- Навчання дітей співчувати і допомагати іншим.

 - Навчання дітей відповідальності.

           Для успішного залучення дітей із особливими освітніми потребами необхідне позитивне ставлення до цього процесу педагогічного колективу, ефективна взаємодія вчителів з іншими фахівцями і відповідними організаціями, а також їхня готовність співпрацювати з дітьми. Зокрема, вчителям рекомендують дотримуватися таких принципів:

- Відверто обговорюйте відмінності дітей.

 - Робіть наголос саме на процесі навчання, обирайте реалістичні цілі.

 - Плануйте заняття так, щоб була можливість проводити оцінювання та індивідуалізоване навчання кожного учня.

 - Надавайте дітям змогу діяти самостійно.

 - Заохочуйте колективні види діяльності, щоб сприяти соціальному розвитку всіх дітей.

- Навчіться розуміти різницю між дітьми й толерантно ставитися до особливих дітей, але в ніякому разі не акцентувати увагу на порушенні.

 - Створіть в дитячому колективі атмосферу доброзичливості, справедливості й терпимості.

- Надавайте індивідуальну підтримку, але при цьому не відокремлюйте дітей з особливими потребами від основної групи дітей.

 - Намагайтеся наблизити навчальні завдання до потреб і можливостей такої дитини.

 - Співпрацюйте з іншими педагогами (логопедом, психологом, лікарями) в одній команді.

 

Основа інклюзивного навчання

Всі учні:

  • Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
  • Мають індивідуальні здібності й особливості.
  • Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
  • Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
  • Пізнають скрізь.

 

 

Пам’ятка для вчителя

1. Хвалити дитину навіть за незначний успіх.

2. Порівнювати результати дитини тільки з її власними попередніми результатами.

3. Не залякувати дитину опитуванням на наступному уроці.

4. Знижувати кількість зауважень.

5. Використовувати різні модальності під час вивчення нового матеріалу (візуальну, слухову, тактильну).

6. Використовувати вже знайомі матеріали під час вивчення нових.

7. Пам’ятати, що у дитини є ім’я.

8. Поступово залучати дитину до нових завдань.

9. Обговорювати заздалегідь з дітьми як проходитиме контрольна робота.

10.Вибирати зручний для дитини спосіб перевірки знань (письмову відповідь, відповідь з місця, підготовлену вдома доповідь).

                    Більшість методик навчання дітей з особливими освітніми потребами — специфічні. Для кожного виду порушення є спеціальні методи, що допомагають повноцінно навчатися. Детальніше про них можна дізнатися із семи видів програм, які є на сайті Міністерства освіти. Але є дещо спільне, що допоможе будь-якому інклюзивному класу почуватися комфортно.

1. Командна робота — на всіх рівнях

2. Привчати учнів, що різноманіття — це норма Усі діти мають навчатися разом, незалежно від відмінностей, що існують між ними.

3. Спиратися на сильні сторонни  кожного учня  з ООП.

4. Робити комунікативні паспорти

Від імені дитини прописуємо всі її інтереси, здібності, хобі, що не подобається, як зручно комунікувати. Ця ідея пішла з польських шкіл.

5. Практикувати скаффолдинг

Скаффолдинг — створення умов для підвищення успішності кожного учня. Для цього дитина має вчитися у «зоні найближчого розвитку», тобто робити те, що їй цікаво, але поки що неможливо опанувати без підтримки. Ніщо так не поліпшує мотивацію, як можливість впоратися із завданням і досягти успіху.

6. Креативити і візуалізувати

          Творчий підхід під час розробки уроку — найголовніший ресурс учителя.

Отже, які б методи не використовував вчитель, важливо донести: людину не можна вимірювати лише через дефіцит чогось. Та навіть здібності і досягнення — хоч це і важливий вклад у життя класу, але й ними не можна виміряти цінність людини.

Бо інклюзія — це коли важливий кожен.

 

 На завершення слід сказати, що не існує чітко встановленої методики залучення дітей з особливими соціальними та емоційними потребами до звичайних класів. У цій справі вчителі мають спиратися на свої знання і досвід, а також використовувати сучасні ефективні педагогічні підходи, зокрема: збирати щонайбільше відомостей про дітей, створювати можливості для практичного навчання, враховувати сильні риси і потреби кожного, спостерігати, оцінювати і планувати навчання дитини, працювати спільно з іншими членами колективу тощо. 3. Поширення більш гнучких, адаптованих систем, здатних повною мірою враховувати різноманітні потреб дітей, сприятиме підвищенню шкільної успішності та залученню до освіти всіх дітей. Сподіваюся, що наведені вище поради будуть корисними для повсякденної роботи педагога у класі, де навчається дитина з особливими освітніми потребами.

Література
1. Концепція розвитку інклюзивної освіти. http://osvita.uа/legislation/Ser_osv/9189/
2. Мартинюк В. Про лікування та адаптацію дітей із органічним ураженням нервової системи. http://medsvit.оrg/аrtieles/1/168/volodimir-martinyuk-рrо-I-kuvаnnyа-tа-аdaptats-уu-d-ley-z-оrgan-сhnіm-urаzhеnnуаm-nегvоvо-sіstеmі/
3. Татаринцев О. Методичні рекомендації щодо організації та змісту інклюзивного навчання дітей із особливими освітніми потребами. httр://www.оsvitаjagotin.соm.uа/іndeх.рhр?орtіоn=соm_соntеnt&view=саtеgоrу&lауоut=blоg&іd=24&Itеmіd=7I

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь