A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання ЗДВР та педагогів-організаторів

Дата: 29.01.2024 10:05
Кількість переглядів: 28

Секція «ЗДВР та педагогів-організаторів» ФОРМУВАННЯ І РОЗКРИТТЯ КРЕАТИВНОЇ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА  В УМОВАХ СУЧАСНОЇ  ОСВІТИ
                                       ( з досвіду роботи класного керівника)                                                      

 

18 січня 2024року (дистанційно)

 

 

                                                                                     Підготувала ЗДВР                                                         

                                                                Уїздецького ліцею

                                                          Пасічник О.В.

 

                                                                                                   

        Розбудова Нової української школи спрямовується на процес реального

оновлення стану сучасної середньої освіти. Наразі багато говорять про необхідність змін, перш за все, в підході учителя до організації навчального процесу.

Проблема розвитку креативної особистості школярів є особливо актуальною зараз,  у період реформування освіти, в умовах переходу нашої держави на шлях до європейської інтеграції. Сьогодні,  як ніколи, нашій країні потрібні люди творчо мислячі,  здатні приймати нестандартні рішення. 

   Учений на ниві освіти А. Маслоу із США вважав, що у зв’язку із прискоренням темпів розвитку цивілізації назріла потреба в новому типі людини, яка може жити в постійно змінюваному світі, впевнено й натхненно реагуючи на неминучі зміни, легко імпровізуючи та адаптуючись до них. На думку вченого, креативність – здатність до творчості – характерна для кожної психічно здорової особистості й може виявлятися практично в знаннях з усіх сфер, в усіх видах людської життєдіяльності. З цією здатністю творити пов’язані такі якості як гнучкість мислення, безпосередність, сміливість, готовність припускатися помилок, відкритість, ініціативність. Усі ці риси притаманні особистості в дитячому віці, проте з роками вони згасають. Більшість дітей  мають творчі задатки, та не всім удається реалізувати їх уповні, тому  особливо важливо організувати навчання дитини так, щоб воно активізувало розвиток її креативності.

   Отже, в умовах реформування освіти перед  педагогами стоять такі   важливі завдання:

 - навчити дітей бути креативними в тому сенсі, щоб вони були готові сприймати нове, вміти імпровізувати, не боятися змін, уміти зберігати спокій;                                                         -   виростити новий тип особистості – людей - імпровізаторів, здатних миттєво приймати творчі рішення. 

 Саме освіта для сталого розвитку передбачає такі зміни в організації навчально-виховного процесу  для педагогів як перехід від передачі знань до створення умов для їх активного засвоєння та отримання практичного досвіду , а   для учнів –  перехід від пасивного засвоєння знань до активного їх пошуку, практичного осмислення.

Переконана , що учитель дійсно повинен відмовитися від ролі ретрансляції готових істин і перейти на позиції помічника, консультанта, організатора навчальної роботи на основі діалогічного спілкування, спільної пошукової діяльності.

Предмет «Зарубіжна література» має значні потенційні можливості для формування творчої особистості, завдяки яким учні долучаються до мистецтва слова, національної та всесвітньої культури й отримують багатий матеріал для всебічного розвитку своїх інтелектуальних, моральних, естетичних та креативних якостей. Це значить, що потрібно виробляти в учнів уміння альтернативно мислити, бачити кілька варіантів розв’язання певного поставленого завдання, не боятися творити нове, навіть помиляючись, тому що на помилках учні вчаться.

Вважаю, що основними завданнями у формуванні креативної особистості є спонукання дітей до навчання, яке виходить за межі отриманих знань та спрямоване на саморозвиток і безперервну освіту протягом усього життя, адже сучасні освітні парадигми особистісно зорієнтованого, розвивального, креативного навчання спрямовані на самостійне здобування знань та  індивідуальний підхід до виконання будь-якого завдання. Думаю, що сьогодні, як ніколи актуальною є і настанова великого педагога В.Сухомлинського про те, що  робота вчителя - це творчість, а не буденне заштовхування в голови дітей знань.

Отже, основна мета, яку ставлять перед  собою класні керівники на кожному уроці, - впливати на свідомість і почуття учнів, виховуючи в них прагнення до добра і нетерпимість до зла, розуміння моральної краси людської поведінки, бажання змінювати світ на краще.

  На різних етапах навчальної діяльності широко використовую інтерактивні вправи ,  а саме :

     - «Асоціація» (діти підбирають слова, фрази, які асоціюють у них, з тим чи іншим поняттям, що збагачує їх словниковий запас та розвиває мислення);

     - «Продовж речення» (діти не просто переказують зміст твору, а орієнтуються на запропонований епізод, що дозволяє вчителю швидко виявити рівень засвоєння учнями тексту твору);

     - «Чорне-біле» (діти  не просто дають оцінку діям героїв твору, а й аргументують свою відповідь, при цьому право на підтримку має будь-який варіант, якщо є чітка аргументація, тобто дітям не нав’язується загальна думка);

    - «Переплутанка» (заслухавши епізод твору, в якому викладено спотворені факти, дії, характеристики образів, діти повинні  поправити текст);

    -  «Акровірш» (прослухавши вірш, діти читають слово, утворене з початкових літер та аргументують його відповідність тексту);

    -  «Сходинки» ( діти прослідковують еволюцію чи деградацію образу твору , аналізуючи його вчинки на життєвому шляху);

   -  «Відкрита трибуна» (діти висловлюють свої думки, припущення, висновки – приймаються всі варіанти відповідей);

   - «Оживи портрет» (цю вправу використовую при закріпленні знань дітей про життєвий і творчий шлях письменника , розміщуючи епітети-характеристики , які  яскраво підтверджують індивідуальність митця ).

   Таким чином, формування інтелектуального потенціалу України потребує систематичного, цілеспрямованого розвитку школярів. Поряд з цим повинні поглиблюватись і творчі вміння. А це спроможний зробити тільки творчо налаштований вчитель, який індивідуальні здібності учнів вдосконалює із врахуванням вікових аспектів в процесі міжпредметного, цілеспрямованого, активаційного забезпечення, випереджального навчання, операційно-системного формування, поетапності, особистісно - зорієнтованого навчання.

Кожному вчителеві слід пам’ятати слова А. Дістервега: "Учитель мусить бути творцем". Тоді і учні будуть творчими послідовниками свого наставника.

 

 

 

 

                                               Література

1.Боровик Г. Плекаємо творчу особистість. //Відкритий урок. – 2006. -           №12, с. 16-19

2.Коломієць Н. Інтерактивні технології в особистісно зорієнтованій освіті. //Відкритий урок, - 2006. -№9, - с. 12-16

3.Мартиненко С. Як формувати творчу особистість учня, // Відкритий урок, - №12, - с. 22-25

4.Маслоу А. Психология бытия, - М. Редолбук, К. - Ваклер, - 1997, -с. 304

5.Сологуб А. Технологія креативного навчання, // Завуч, - 2005, - № 28, - с. 19-24

6.Череповська Н. Розвиток креативності людини, // Психолог, - 2006, -№4, -          с 8-13.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь