Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вчителів 3,4 класів
Підготувала
Статкевич Надія Василівна
вчителька початкових класів
Уїздецького ліцею
Методичний лекторій
«Методичні "фішки" для уроків гуманітарного циклу
у початкових класах»
Мета:
- ознайомити педагогів з практичними методиками застосування нетрадиційних завдань та вправ на уроках гуманітарного циклу у початкових класах;
- підвищити рівень знань педагогів щодо використання методичних "фішок" для підвищення мотивації до навчання молодших школярів;
- ознайомити з дієвими і практичними методами та формами роботи на уроках гуманітарного циклу у класі та під час дистанційного навчання;
- удосконалювати методичні вміння впроваджувати інноваційні педагогічні технології навчання та авторські методики на уроках гуманітарного циклу в початкових класах НУШ.
Обладнання:відеоматеріали (презентація майстер-класу), аркуші А4, кольорові фломастери, стікери-листочки, аркуші із завданнями.
Хід зустрічі
І. Організаційна частина.
1. Вправа-гра «Чарівна кулька». Знайомство.
Завдання. Учасники стають в коло. Їм пропонується взяти у руки кульку, назвати своє ім’я та хобі, передати її іншому учаснику. Інший учасник, отримавши кульку, спочатку називає ім’я та улюблену справу того, від кого він її отримав, а потім – додає інформацію про себе. Гра завершується, коли кулька побуває в усіх учасників.
Далі можна запропонувати учасниками об’єднатися у групи за названим хобі.
- Ось так ми швидко познайомились. А тепер нам слід пригадати правила, яких потрібно дотримуватися під час зустрічі, щоб наша робота була ефективною.
2. Ознайомлення з правилами зустрічі.
Завдання. Кожна група записує правила на аркуші паперу А1, презентує їх та прикріплює на фліпчарт-дошці.
- Добровільно брати участь у виконанні завдань.
- Бути активним.
- Говорити ясно, чітко й послідовно.
- Працювати творчо.
- Обґрунтовувати власні думки.
- Поважати думки інших.
ІІ. Вправа «ДЕРЕВО ОЧІКУВАНЬ»
Мета: допомогти учасникам майстер-класу усвідомити власні очікування від заняття.
- Кожен з нас прийшов на зустріч зі своєю метою і має свої очікування. Будь ласка, напишіть їх на стікерах та озвучте. Далі прикріпіть стікери до крони дерева.
(Учасники пишуть на стікерах у вигляді листочків свої очікування від майстер-класу, потім підходять до фліпчарту, читають вголос та прикріплюють до крони дерева)
IІІ. Постановка проблемного питання.
Навчання в школі… Щоб воно стало цікавим, тоді навчання має відображати довколишній світ, відтворювати власні почуття дитини, відповідати її природному розвитку. Тоді ці ніжні, чутливі, емоційні діти не будуть боятися школи і успішно розвиватимуть свої здібності. Тому робота вчителя початкової школи досить складна. Як садівник доглядає молоді саджанці, так і вчитель має допомогти своїм учням тягнутися до світла знань, робити все для того, щоб вони виросли мудрими і творчими, здатними утверджувати і примножувати добро.
Актуальність зазначеної проблеми полягає у:
- пошуку нових методики та підходів для залучення учнів до активного навчання;
- покращенні засвоєння матеріалу та розвитку навичок учнів;
- індивідуалізації навчання: методичні "фішки" можуть допомагати вчителям адаптувати свої уроки до різних стилів навчання учнів та надавати можливості для індивідуалізації;
- використанні інтерактивних методів: активне залучення учнів через інтерактивні методи може сприяти кращому засвоєнню матеріалу та підвищенню інтересу до навчання;
- розвитку критичного мислення;
- використання цифрових технологій: інтеграція сучасних технологій у процес навчання може зробити уроки більш цікавими та ефективними..
Отже, методичні "фішки" для уроків гуманітарного циклу в початкових класах — це не лише інструменти навчання, але й ключові складові ефективної освіти. Використання інноваційних методів дозволяє не лише забезпечити передачу знань, але й створити стимулююче середовище для розвитку особистості кожного учня.
Вправа «Асоціативний кущ»
- Спробуємо визначити основні ознаки поняття «методичні «фішки».
(Педагоги об’єднуються у групи та складають асоціативний кущ. Далі презентують свою роботу)
- Ото ж, підсумуємо все сказане:
Основні ознаки поняття «методичні «фішки»:
- інноваційність,
- адаптованість до учнів,
- підвищення ефективності навчання,
- залучення учнів до навчання,
- креативність викладання,
- творчий підхід;
- нестандартні завдання;
- підвищення мотивації учнів до навчання;
- інтерактивні завдання;
- цифрові технології.
ІV. Оголошення теми і мети зустрічі. Робота з педагогами.
Навчання в початкових класах вимагає творчості та підходів, спрямованих на залучення уваги та стимулювання розвитку учнів. Особливо це стосується гуманітарного циклу, де ключовим завданням є не лише передача інформації, але й розвиток критичного мислення та креативності. Сучасне навчання вимагає уваги до індивідуальних потреб кожного учня. Вчителі можуть використовувати ігри, завдання та проєкти, які дозволяють кожному учневі розвивати свої сильні сторони. Інтеграція технологій у навчання може зробити уроки цікавішими та ефективнішими. Використання відео, інтерактивних додатків та веб-ресурсів розширює можливості вчителя та робить уроки більш доступними для учнів.
Термін "методичні фішки" відноситься до педагогічних прийомів, технік та інновацій, які вчителі використовують для того, щоб навчання стало більш цікавим, ефективним і привабливим для учнів
Для ефективного впровадження методичних "фішок" в освітній процес початкової школи потрібно:
- створити сприятливе середовище та атмосферу партнерства у взаємодії педагога з учнями;
- використовувати мовленнєві ігри та вправи;
- формувати навички активного слухання та розуміння інформації;
- використовувати сучасні цифрові інструменти та платформи для спілкування;
- навчати школярів основам ведення дискусій, диспутів за допомогою інтерактивних вправ: «Дискусійна сітка Алвермана», «Шість капелюхів де Боно», «Т-схема»;
- проводити нестандартні форми уроків;
- організовувати рефлексійну діяльність під час уроків («Долонька», «Незакінчені речення», «Дерево очікувань», «Веселка вражень», «Сходинки успіху» тощо).
Розглянемо детальніше цікаві та ефективні методичні "фішки" для уроків гуманітарного циклу у початкових класах.
Виконання цікавих завдань та вправ з логічним навантаженням
Виконання завдань з логічним навантаженням стимулює розвиток критичного мислення учнів. Це допомагає їм аналізувати інформацію, робити висновки та розвивати аналітичні навички, які є важливими в сучасному інформаційному суспільстві. Цікаві завдання створюють стимулююче середовище, яке залучає увагу учнів. Логічні вправи можуть бути оформлені у різних формах, що викликають інтерес, що сприяє активній участі та бажанню вивчати новий матеріал:
- Філворди
- Звукові доріжки
- Шаради.
- Кросворди.
- Ребуси
- «Переплутанка»
- Чистомовки
- Скоромовки
- Загадки
Картки із пізнавальними завданнями «Письмо та читання із супергероями» Письмо на кожну букву алфавіту або цікаві завдання на закріплення вивченої теми з української мови. Використовувати можна, як каліграфічні хвилинки або як педагогічну технологію «Щоденні 5» під час уроків української мови та літературного читання в початкових класах.
Складання інтелект-карт
Інтелект-карти ще називають ментальними чи картами знань, розуму, пам’яті, але їхнє призначення залишається незмінним. Такий вид візуалізації інформації допомагає дитині легко встановлювати взаємозв’язки між елементами засвоєної інформації, полегшити процес її запам’ятовування та відтворення.
Слід зазначити, що створення інтелект-карт розвантажує освітній процес не тільки для учня, але й для вчителя. Схематично зображуючи ту інформацію, яку потрібно пояснити на уроці, вчителеві легше виокремити основне, прибрати зайве та оптимізувати й передбачити час, який буде необхідним для виконання того чи іншого кроку.
Вправа «Чарівний клубочок».
На початку вивчення розділу «Речення» пропоную учням наступне завдання:
«Розмотай» клубочок і дізнаєшся, з чого складається мовлення.
Далі, користуючись малюнком-підказкою прочитай, які є види мовлення.
Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).
Переважно застосовується на етапі рефлексії.
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові
з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1)Тема (іменник)
2)Опис (прикметник)
3)Дія (дієслово)
4)Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
5)Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Складання сенкану на уроці ЯДС на тему «Україна - рідний край»
Україна Гори
Єдина , непереможна , рідна Високі, мальовничі, українські
Розвивається, зростає, квітне Стоять, вкрилися, видніються
Я люблю свою країну Краса величних Карпат
Батьківщина Україна
Стратегія «Кубування»
Даний метод навчання полегшує розгляд різних сторін виучуваної теми. Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для
Сполучення слів
|
учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми. Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація їй знайома, і що вона дізналася нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше».
Наприклад, робота над темою «Лексичне значення
слова».
Приклад «Кубування» (Робота в групах).
Речення, тексти, фразеологізми, прислів’я, приказки
|
Антоніми |
До витоків слова |
1)Лексичне значення слова.
Ведмідь – великий хижий ссавець з
незграбним масивним тілом, укритий
густою шерстю.
2)До витоків слова
Спільно кореневі слова |
Ведмідь – означає «тупотун», «медоїд».
3)Спільнокореневі слова.
Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий.
4)Сполучення слів:
Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий,
Синоніми |
старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий.
- Побачити, зустріти, вислідити (ведмедя).
- Реве, ричить, смокче (лапу), спить.
5)Синоніми
Ведмідь клишоногий, тупотун, ведмежа.
6)Фразеологізм:
- Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху).
- Ведмежа послуга.
- Дивитися ведмедем.
Прислів’я: Два ведмеді в одному барлозі на живуть. Для ведмедя зима – одна ніч.
Вправа «Диктор»
Вже сама назва вправи підказує, що ця вправа є копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не обов'язково робити макет телевізора, достатньо запропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відривати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферичний зір, оперативна пам'ять, антипатія, а також покращується техніка читання. Доцільно цю вправу використовувати, починаючи з третього класу на уроках української мови, літературного читання та «Я досліджую світ».
Сучасні цифрові інструменти для підвищення ефективності та мотивації під час навчання.
Цифрові інструменти дозволяють персоналізувати навчання, створюючи індивідуальні шляхи для кожного учня. Адаптивні платформи та програми надають можливість вчителям підлаштовувати зміст та темп навчання під конкретні потреби кожного учня. Цифрові інструменти, такі як графічні редактори, аудіо та відео інструменти, сприяють розвитку творчих навичок учнів. Вони можуть використовуватися для створення власних проєктів, відображення ідей. До цифрових інструментів навчання належать:
- Аудіо-книги.
- Перегляд кіно та мультфільмів.
- Створення та перегляд бук трейлерів.
- Спілкування у чатах, меседжерах, на форумах.
- Хмари слів.
- Цифрові дошки та презентаційні інструменти: Google Jamboard, PowerPoint або Google Slides.
- Онлайн-платформи Kahoot або Quizlet.
- QR-коди.
Робота у групах для педагогів. Вправа «Шість капелюхів де Боно»
Завдання: учасники майстер-класу об’єднуються у 6 груп за кольором капелюхів. Дискутуємо на тему: «Методичні "фішки" підвищують ефективність засвоєння знань чи, навпаки, відволікають увагу молодших школярів»
«БІЛИЙ КАПЕЛЮХ» ФАКТИ
– Що таке методичні "фішки"? Що ви знаєте про фактори впровадження методичних "фішок" на уроках гуманітарного циклу в початковій школі?
«ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ» ЕМОЦІЇ
– Чому методичні "фішки" можуть відволікати увагу школярів від основного матеріалу, що негативно впливає на засвоєння ключових концепцій?
– Чи потрібно щодня використовувати методичні"фішки"?
«ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ» ПОЗИТИВНА КРИТИКА
– Який позитивний аспект використання методичних "фішок" на уроках гуманітарного циклу в початковій школі?
– Назвіть переваги використання методичних "фішок" на уроках гуманітарного циклу в початковій школі
«ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ» НЕГАТИВНА КРИТИКА
– Назвіть недоліки використання методичних "фішок" на уроках гуманітарного циклу в початковій школі.
– Які протиріччя виникли у вас після нашого майстер-класу?
«ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ» КРЕАТИВ
– Чи можете ви запропонувати свої ідеї та пропозиції стосовно того, яким чином потрібно використовувати методичні "фішки" на уроках гуманітарного циклу в початковій школі?
– Чи з’явилися нові ідеї стосовно технологій та форм роботи на уроках гуманітарного циклу в початковій школі?
«СИНІЙ КАПЕЛЮХ» РЕФЛЕКСІЯ
– Скласти сенкан до словосполучення «Методичні «фішки».
V. Підсумок зустрічі. Рефлексія
Отже, методичні "фішки" можуть підвищувати ефективність засвоєння знань учнями, якщо вони використовуються належним чином. Однак ефективність цих підходів залежить від правильного їх впровадження та врахування педагогічних принципів. Інноваційні та цікаві методичні прийоми можуть привертати увагу учнів, роблячи навчання більш цікавим та привабливим. Використання ігрових елементів, конкурсів чи інтерактивних завдань може полегшити засвоєння матеріалу, оскільки учні вчитимуться, граючи.
Деякі методичні "фішки" дозволяють вчителям адаптувати навчання до індивідуальних потреб учнів, роблячи процес навчання більш ефективним. Використання реальних ситуацій, проектів та завдань може поліпшити засвоєння матеріалу, оскільки учні бачать, як набуті знання можна застосовувати на практиці. Методичні "фішки", спрямовані на розвиток критичного мислення, можуть покращити розуміння матеріалу та стимулювати аналітичне мислення.
Проте, недосвідчене використання різноманітних "фішок" може викликати враження випадковості та відсутності системності, що може ускладнити процес навчання. Занадто часте використання розваг та "фішок" може призвести до втрати часу на уроці, що ускладнює планування та виконання навчальних програм.
Вправа «Магічна скарбничка». РЕФЛЕКСІЯ.
Опис вправи:
- Кожен учасник отримує аркуш паперу та фломастери для того, щоб створити свою «Магічну скарбничку».
- Учасники створюють сторінку із заголовком "Мої Фішки".
- Далі вони можуть зазначити, що їм сподобалося, що вони вважають найбільш корисним та що планують випробувати на своїх уроках.
- Учасники можуть декорувати свої сторінки, використовуючи кольори, малюнки чи інші творчі елементи для вираження свого ставлення до кожної "фішки".
- Вкінці роботи учасники утворюють групи для обміну своїми "Магічними скарбничками". Кожен учасник має можливість розповісти про свої враження та висвітлити, які конкретні методичні "фішки" вони вирішили включити у свою скарбничку.
Ведучий завершує захід коротким обговоренням. Учасники можуть висловити свої враження від вправи, поділитися, як вони планують використовувати нові ідеї на своїх уроках.
На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну співпрацю.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Карнаух М. П. Цікаві завдання з української мови. 1-4 класи:
Навчальний посібник.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 48 с.
- Педагогічні родзинки. Електронний ресурс: https://www.facebook.com/groups/3523143097702396/
- Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. – Харків:Основа, 2007. – С.24-36.
- Ярош Г.О., Садова Н.М. Сучасний урок у початковій школі. – Харків: Основа, 2004.– С. 5–11