Матеріали засідання №3 методичного об'єднання практичних психологів та соціальних педагогів
Жарчинська Віра Григорівна
соціальний педагог
Острожецького ліцею
імені І.Єремеєва
Огляд новин навчально-методичної літератури з теми «Робота з учасниками освітнього процесу з питань збереження соціального благополуччя і психічного здоров’я в умовах воєнного стану»
1.Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу. Навчально-методичний посібник. /Андрєєнкова В. Л., Войцях Т. В., Гриців І. П., Мельничук В. О., Сабліна Н. О., Флярковська О. В.,Харьківська Т. А. – К., 2023. – 149 с.
Посібник розкриває теоретичні та практичні засади психосоціальної підтримки освітян для отримання ними терапевтичного захисту. У ньому узагальнюється сутність критичних і кризових ситуацій, їхньої типології, характерних особливостей кризових станів і специфіки їхнього переживання особистістю. Подана методологія кризової психосоціальної допомоги (зміст, стратегії, напрями, форми й методи) сприятиме формуванню у педагогічних працівників готовності вирішувати типові завдання під час виконання професійної діяльності, спрямованої на допомогу. Важливим є надання низки практичних рекомендацій, а також допоміжної літератури методичного інструментарію, розробленого на основі Спецкурсу для підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми навчання щодо здійснення ефективної психосоціальної допомоги учасникам освітнього процесу в різноманітних життєвих кризових ситуаціях.
Посібник структурований таким чином, щоб сприяти педагогічним працівникам оперативно використовувати запропоновані матеріали не лише для теоретичного курсу, але й для практичного застосування. Він
містить орієнтовний тематичний план, програму, інформаційні матеріали, завдання для самостійної роботи, питання для самоконтролю й список використаної та рекомендованої літератури. Посібник рекомендований керівникам та педагогічним працівникам закладів освіти,викладачам інститутів післядипломної педагогічної освіти, практичним психологам, соціальним педагогам, а також іншим фахівцям допомагаючих професій та представникам громадських організацій.
2. Технології психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у
складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (з досвіду роботи) /авт. кол: В. В. Байдик, Ю. С. Бондарук, Ю. П. Гопкало, Т. Б. Гніда,І. О. Корнієнко, Н. В. Лунченко, Ю. А. Луценко, Р. А. Мороз, І. І. Ткачук; за наук. ред. В. Г. Панка, І. І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2021. 118
Методичний посібник «Технології психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій» (з досвіду роботи) розроблено на виконання наукового дослідження «Науково-методичне забезпечення діяльності працівників психологічної служби з надання допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій», державний номер реєстрації 0119U001306.
У посібнику висвітлено технології, процедури і техніки психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Представлено досвід роботи творчої групи практичних психологів системи освіти у Луганській області з проблеми надання психологічної допомоги постраждалим внаслідок військових дій.
Для працівників психологічної служби у системі освіти; викладачів інститутів післядипломної педагогічної освіти; викладачів закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців за спеціальностями «практична психологія», «соціальна робота», «соціальна педагогіка»; науковців.
3. «Психологічна підтримка та супровід дорослих і дітей у кризових ситуаціях: практикум» упорядники Браницька Т.Р. Матохнюк Л.О. Шпортун О.М. / -2022 _ Вінниця – 131 с. Видавництво КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», 2022
Практикум побудовано на основі осмислення і узагальнення отриманого власного досвіду психологічної допомоги постраждалим внаслідок екстремальних подій в Україні.
У ньому висвітлюються деякі важливі теоретичні аспекти переживання кризових травматичних ситуації, розглядається практика надання допомоги дітям та батькам в умовах війни. Подається методичний інструментарій, що виявів свою ефективність у роботі з постраждалими та стабілізації стану дорослих і дітей.