Матеріали засідання №2 методичного об`єднання вихователів ЗДО
Сім'я перша школа морального зростання (виступ)
Підготувала
вихователь Острожецького ЗДО "Сонечко"
Діконтус О.І.
Діти вчаться моралі у найближчих їм людей. Важливу роль у духовно-моральному вихованні дитини відіграє сім’я. Сім’я є природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом її матеріальної та емоційної підтримки, засобом збереження і передання культурних цінностей від покоління до покоління. З перших днів появи дитини на світ сім’я покликана готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду поведінки й діяльності.
Сім'я - перша школа морального зростання. З погляду психології, сім'я - це те середовище перебування, де дитина відчуває себе в безпеці. Рідна домівка асоціюється в дитини з душевним теплом. Дитина з'являється на світ маленькою істотою, яка потребує уваги, доброти, любові з боку дорослих. Цими дорослими насамперед є батьки. Саме від них діти пізнають перші життєві істини, наслідують зразки поведінки, вчаться оцінювати різні події, набувають досвіду взаємин з іншими людьми, вчаться культури поведінки та спілкування з оточуючими. Вступаючи в життя, дитина, повинна засвоїти чимало правил, які існують в кожному суспільстві. Це - закони гуманного ставлення до людей, норми поведінки та моралі. Дитина повинна розрізняти стани дорослих, розуміти їх, співчувати і допомагати. Щоб виховати в неї моральні якості, варто обговорювати різні питання. Дитина повинна усвідомлювати, що члени сім'ї пов'язані родинними зв'язками не лише з нею самою, а й між собою. Слід давати дітям змогу визначити своє місце і право у вирішенні родинних справ. Дитина повинна розуміти, що людські взаємини - це велика цінність, і їх слід підтримувати і збагачувати. Потрібно показати зв'язок доброго і поганого в людських проявах, щоб дитина розуміла причини помилок і змогла їх виправити. Говорячи з дитиною про чесність, варто обговорити те, чому люди говорять неправду (бояться покарання, хочуть здаватися кращими, ніж вони є насправді, бажають мати те, чого не зробили). Отже, у правди є вороги: страх, заздрість, жадібність. Спілкуючись з дитиною, потрібно пам'ятати про те, що розмова є хорошим психологічним засобом впливу на дитину. І для того, щоб уміло його використовувати, потрібно навчитися: бачити, спостерігати дитину «зсередини», відчувати її стан і настрій; розуміти мотиви поведінки дитини, зіставляти їх із її потребами; бути врівноваженим і терплячим. Щоб сприяти моральному зростанню дитини, поведінка дорослих повинна мати такі характеристики: - любов і турбота (бути поруч з дитиною, спілкуватися з нею, ніжно торкатися її); - чуйність (постійно реагувати на поведінку та стосунки дітей); -повага (вірити в здібності та можливості дитини); - емпатія (розуміти та приймати емоційний стан дитини); - щирість (бути правдивими у взаємостосунках з дитиною). Якщо вдома панують спокій, душевне тепло, любов і щирість, то й питання виховання дитини не будуть болючими. Адже тут батьки і діти поважають одне одного, тут люблять сміх і гумор, доброзичливі й відверті розмови. Лише в такій сім'ї панує щастя і дитина буде зростати моральною особистістю, а отже й щасливою!
Вплив сім’ї — дещо особливе і таке, що починається з перших кроків дитини. А тому рівень моральності батьків, їх переконання, життєві плани і мета, досвід соціального спілкування, сімейні традиції і норми поведінки, — вся атмосфера сім’ї посідає визначне місце у вихованні дитини.
Кожен батько, кожна мати і розумом, і серцем повинні відчувати, що у сім’ї немає і не може бути важливішого і по чеснішого обов’язку перед народом, ніж виростити та виховати своїх дітей Справжніми людьми, патріотами своєї Батьківщини. Досвід щасливих сімей у вихованні дітей являє собою величезну соціальну цінність, він сприяє духовному та моральному збагаченню всього нашого суспільства.
Сім’я є найважливішим фактором, який впливає на формування особистості, бо саме в сім’ї дитина просто та невимушено призвичаюється до життя. В сім’ї будується підґрунтя розуміння дитиною світу, з перших років вона засвоює моральні цінності, соціальні норми, культурні традиції.
Діти вчаться моралі у найближчих їм людей. Щоб допомогти в цьому дитині, батьки можуть зробити такі кроки:
- мотивуйте дитину діяти в рамках прийнятних норм;
- визначення й визнання емоцій на ранніх етапах допоможе дитині зрозуміти, що ви їй співчуваєте;
- хваліть дитину кожного разу, коли вона виявляє позитивну поведінку й демонструє правильну моральну поведінку. Так дитина зрозуміє, чого від неї очікують;
- ваші діти уважно спостерігають за вами. Дотримуйтеся правил, яких ви вчите дитину, показуйте їй позитивний приклад.
Використані джерела:
- (Квасилівський ЗДО): http://leleka.rv.ua/sim-ya-persha-shkola-moral-nogo-zrostannya.html
- Лохвицька Л.В. Скарбниця моралі : Програма з морального виховання дітей дошкільного віку. Тернопіль : Мандрівець, 2020. 96 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/programy-rozvytkuditey/programaskarbnitsya-moralilokhvitska.pdf
- Поніманська Т. І. Моральне виховання дошкільників: навч. посіб. Київ : Вища школа, 1993. 111 с.
- Сім'я - перша школа морального зростання // Дошкільне виховання. -2014. -N 6. - С. 6-9
- Фіцула М.М. Педагогіка : навчальний посібник / М.М. Фіцула. – К.,2005.– 560 с.