A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об'єднання асистентів вчителів

Дата: 15.11.2023 10:13
Кількість переглядів: 221

Виступ "Ефективна співпраця вчителя та асистента вчителя в інклюзивному класі".

Підготувала

Воробей Юлія Костянтинівна

асистент вчителя

Острожецького ліцею імені І.Єремеєва

Інклюзивна освіта – перший крок до визнання ціннісної значимості і поваги до особистості кожної дитини, прийняття її індивідуальності й неповторності, забезпечення її подальшого повноцінного та гідного життя в суспільств [2, с.23].

Успішна інклюзія неможлива без спеціального  супроводу. Тому однією з нагальних проблем інклюзивної освіти, яка потребує вирішення на даному етапі, є кадрове забезпечення інклюзивних навчальних закладів.

На необхідність вирішення різноманітних проблем, пов’язаних з розвитком ідеї педагогічної взаємодії, вказують сучасні українські вчені − педагоги О.В. Глузман, О.М. Друганова, С.Т. Золотухіна,  О.М. Микитюк, В.К. Майбородова, Н.С. Побірченко, О.А. Рацул. Інші дослідники (Н.В. Єлізарова, М.І. Фрумін, Г.А. Цукерман, Е.В. Чудінова) звертаються до особливостей навчальної взаємодії [5, с.121].

Тим не менш,  питання співпраці фахівців в інклюзивному навчанні потребує подальшого вивчення у сучасній педагогіці.

 

 Роль асистента вчителя в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням необхідно розглядати у контексті командної взаємодії фахівців, які вивчають особистість. Вивчення передбачає аналіз здатності особи навчатися, її поведінку в різноманітних   ситуаціях, спостереження за психоемоційним станом особи та проявами девіантної поведінки. [7, с. 9]

Вивчивши індивідуальні особливості, можливості та потреби дитини, прогнозують її траєкторію розвитку, розробляючи індивідуальну програму розвитку, та оцінюють її досягнення в усіх сферах розвитку.

Основні завдання асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним навчанням полягають в адаптації або модифікації змісту та методів навчання до можливостей і потреб дитини з особливими освітніми потребами та застосування під час уроку системи додаткових заходів, спрямованих на опанування навчального матеріалу.

Разом з учителем він планує: до яких видів колективної діяльності на уроці можна максимально залучити дитину з особливими освітніми потребами, а на якому етапі уроку доцільною є індивідуальна робота, відповідно до рівня підтримки учня. У зв’язку із цим, важливим моментом організації освітнього процесу є диференційований підхід до навчання та вміле поєднання вчителем фронтальної, групової та індивідуальної форм роботи на уроці.

На основі вивчення можливостей та потреб учня та рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру асистент спільно з командою супроводу адаптує навчальну програму та допомагає учням з порушеннями психофізичного розвитку набувати знання, вміння та навички, забезпечує їх педагогічний супровід та корекційний розвиток, відповідно до певного рівня підтримки, необхідного кожному учневі.

Ефективна співпраця вчителя та асистента спонукає до позитивної та творчої атмосфери в освітньому середовищі. Можна виділити три основні моделі співпраці:

  • модель консультування (вчитель та асистент виступають консультантами один для одного у питаннях адаптації та модифікації навчальних програм, завдань);
  • модель навчання (вчитель та асистент вчителя обмінюються знаннями з тих питань, в яких вони компетентні);
  • модель співпраці (вчитель та асистент вчителя співпрацюють між собою в ході освітнього процесу).

Основне у роботі вчителя та асистента − зрозуміти потреби учня та усвідомити необхідність адаптації та модифікації навчального матеріалу, що покращить успішність навчання не лише дитині з особливостями психофізичного розвитку, а й іншим учням класу. Вчитель повинен гнучким у зв'язку з реаліями сьогодення, вміти долати перешкоди та знаходити толерантне рішення у розв'язанні будь якої педагогічної ситуації, пов'язаної з учнем. На вчителя покладена величезна відповідальність, докладати безліч зусиль, але результат того вартий. Адже учні з особливими освітніми зможуть адаптуватися та жити повноцінним життям у суспільстві.

Вчителі та асистенти виконують різні ролі задля досягнення спільної мети. Вчителі не повинні «перекладати» всю відповідальність за освіту дитини на асистента. Також учителям не слід повністю брати на себе цю роль, і вони мають бути впевненими, що можуть покластися на допомогу асистентів, коли це буде потрібно. Це потребує обговорень на етапі планування спільної роботи [1, с. 146]

Таким чином, співробітництво вчителя та асистента вчителя – суттєвий чинник у структурі професійного співробітництва в інклюзивному навчальному закладі. Розуміння того, як найкраще встановлювати взаємовідносини співпраці, допомагає педагогам загальноосвітніх закладів оптимально організовувати навчання учнів з особливими потребами, сприяти їх соціальній адаптації. Завдяки співпраці учителі та асистенти отримають нові навички створення команд, здійснення освітньої та розвивальної роботи.

 

Література

1. Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Н. М. Дятленко, Н. З. Софій., О. В. Мартинчук та ін. під заг. ред. М. Ф. Войцехівського. – К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015.172 с.

2. Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практ. посіб. / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві ; пер. з англ. — К. : СПД-ФО Парашин І. С., 2010. — 296 с.

3. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навчально-методичний посібник/ Кол. авторів: Колупаєва А. А., Софій Н. З., Найда Ю. М. та ін. За заг. ред. Даніленко Л. І., – К.: 2007 128 с.

4.  Ресурсний центр: досвід проекту / Під заг. ред. Софій Н. З., – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.

5. Лорман Тім. Сім стовпів підтримки інклюзивної освіти. Як перейти від запитання «Чому?» до запитання «Як?». – Міжнародний журнал цілісної освіти. – Том 3. – № 2. – 2007.

6. Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту №1/9-675 від 25.09.12 року «Щодо посадових обов`язків асистента вчителя» інтернет посилання сайт https://zakon.rada.gov.ua.

7. Методичні рекомендації для закладів загальної середньої освіти щодо визначення освітніх труднощів і рівня підтримки в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти". Інтернет посилання сайт https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/Metodychni-rekomendatsiyi-dlya-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity-shhodo-vyznachennya-osvitnih-trudnoshhiv-i-rivnya-pidtrymky-v-osvitnomu-protsesi-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity.pdf

8. Постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957 «Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» Інтернет посилання сайт https://nus.org.ua/news/yak-pravylno-vyznachyty-rivni-pidtryky-dytyny-metodychni-rekomendatsiyi-dlya-shkil-ta-irts/

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь