Матеріали засідання №1 методичного об'єднання вчителів іноземних мов
Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов в Острожецькому ОТГ укладені відповідно рекомендацій Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Науково-методичний супровід учителів іноземних мов
у 2023-2024 навчальному році в умовах освітніх змін
Одним із пріоритетних завдань 2023/2024 навчального року є створення безпечного
освітнього середовища з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та
інтелектуального розвитку дітей, їхніх освітніх потреб в умовах воєнного стану.
Освітній процес у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 н. р., відповідно до рішень
обласних військових адміністрацій (та засновників закладів освіти, може бути
організовано за очною, дистанційною формами навчання або їх поєднанням (за
змішаним режимом) залежно від можливостей фонду захисних споруд у
закладах освіти. (Лист МОН України No 1/12186-23 від 16.08.2023 «Про організацію 2023/2024
навчального року в закладах загальної середньої освіти).
Учителям потрібно бути змінювати форми організації освітнього процесу та здобуття освіти,
а також продовжувати працювати в електронних журналах і з платформами, на яких розміщено
навчальні матеріали. (Лист МОН України No 1/12186-23 від 16.08.2023 «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти).
Нова українська школа – реформа загальної середньої освіти, що впроваджується в Україні, –
співзвучна ключовим світовим тенденціям: особистісно орієнтована освіта, дитиноцентризм, компетентісний та діяльнісний підходи, педагогіка партнерства.
Освітній процес з іноземної мови будується на підґрунті: комунікативний , особистісно орєнтований, культурологічний, діяльнісний методи .
Нормативно-правові документи з питань професійної діяльності вчителя іноземної мови
у 2023-2024 н. р. ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ» , КОНЦЕПЦІЯ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА», ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ, ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ, Закон України « Про повну загальну середню освіту », ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ "ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЗЗСО", "ВЧИТЕЛЬ ЗЗСО", "ВЧИТЕЛЬ З ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ»), ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З МОВНОЇ ОСВІТИ .
Вивчення іноземних мов у 2023/2024 навчальному році здійснюватиметься за декількома Державними стандартами та типовими освітніми програмами:
для учнів 1 – 4 класів за новим Державним стандартом початкової освіти, затвердженим Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року №87, та Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко, і Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна;
для учнів 5-6 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою КМУ від 30 вересня 2020 №898, Типовою освітньою програмою затвердженою наказом МОН 19 лютого2021 за №235 та модельними навчальними програмами яким наказом МОН від 12 липня 2021 року № 795 надано гриф „Рекомендовано Міністерством освіти і науки України”.
Модельна навчальна програма „Іноземна мова. 5-9 класи” для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М.).
Модельна навчальна програма „Іноземна мова. 5-9 класи” для закладів загальної середньої освіти (авт. Зимомря І. М., Мойсюк В. А, Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В.).
Друга іноземна мова. 5-9 класи
Модельна навчальна програма „Друга іноземна мова. 5-9 класи” для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М., Мацькович М. Р., Глинюк Л. М., Браун Є. Л.).
Для учнів 7 – 9 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), розробленою на виконання Закону України „Про освіту” і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408;
для учнів 10 – 11 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта), розробленою на виконання Закону України „Про освіту” і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 407 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 № 1493).
Організація навчання учнів 5-6 класів
Спираючись на модельні навчальні програми, заклад освіти може розробляти навчальні програми предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами. Формування змісту навчальних предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів може здійснюватися шляхом упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох освітніх галузей, однієї освітньої галузі або її окремих складників. Друга іноземна мова (не менше двох годин на тиждень) включається до навчального плану освітньої програми за вибором закладу освіти як вибірковий освітній компонент за рахунок перерозподілу навчальних годин інших освітніх галузей.
Дозволяється використовувати підручники, що видані у поточному році та в попередні роки, враховуючи при цьому зміни в програмах. Щодо додаткової навчально-методичної літератури, то вчителі вільні в її виборі й можуть застосовувати таку, що найкраще реалізує їхню методику навчання та компетентнісний потенціал предмета „Іноземні мови”. Програма не обмежує самостійність та творчу ініціативу вчителів, передбачаючи гнучкість у виборі та розподілі навчального матеріалу відповідно до потреб учнів та обраних засобів навчання. Із переліком рекомендованої літератури можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та на сайті Інституту модернізації змісту освіти (www.imzo.gov.ua).
Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.
Згідно Закону України „Про повну загальну середню освіту” кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти.
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне (не поурочне) та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. За вибором закладу оцінювання може здійснюватися за власною шкалою, або за системою оцінювання, визначеною законодавством. За умови використання власної шкали заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством, для виставлення у Свідоцтві досягнень. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.
За рішенням педагогічної ради (за потреби) заклад освіти може визначити адаптаційний період впродовж якого не здійснюється поточне та тематичне оцінювання.
Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради.
Формувальне (поточне формувальне) оцінювання може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо). Формувальне оцінювання має бути безперервним та постійним, тому вчителю рекомендується мати бланки для формувального оцінювання та регулярно їх заповнювати (наприклад, раз на семестр, раз на чверть). У бланку можуть відображатись такі пункти як: ключові компетентності; обʼєм граматичних конструкцій та словникового запасу; критерії успіху; подальші кроки; коментарі вчителя.
Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів його опанування та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу.
Тематичне оцінювання з іноземної мови пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Семестрове оцінювання (контроль) здійснюється на основі контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості учнів, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Звертаємо увагу, що „Контроль” не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться на основі тематичного оцінювання та оцінок контролю груп загальних результатів.
Річне оцінювання здійснюється на основі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних річних робіт не проводяться.
Основні принципи оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземних мов єдині для будь-якого контексту: офлайн, онлайн, чи гібридно, синхронно чи асинхронно.
Підсумкове та формувальне оцінювання часто використовують схожі завдання та тести. Наприклад, семестрова контрольна робота надає оцінку результатів навчання учня за семестр та може бути використана для формувального оцінювання в ракурсі аналізу поточного стану вивчення мови після якого є можливість встановити цілі для подальшого навчання. Інший приклад – це робота над проєктом: за результатами презентації проєкту виставляються оцінки учням (підсумкове оцінювання), а під час роботи над проєктом вчитель має нагоду провести спостереження для формувального оцінювання і використати зібрані дані для надання обґрунтованого коментаря. Отже, не завдання чи тести визначають яким є оцінювання, а те, що вчитель робить із результатом визначає яким є оцінювання.
Ведення шкільної документації
НУШ. Навчальна програма/календарно-тематичний план
Модельна навчальна програма визначає орієнтовну послідовність та окреслює очікувані результати навчання учнів. Тоді як навчальна програма конкретизує ці послідовності та результати й чітко їх визначає.
Модельна програма не визначає кількості годин викладання і не є остаточною.
На основі модельної навчальної програми вчитель розробляє навчальну програму, що затвердується педагогічною радою закладу. Навчальна програма оформляється за зразком модельних навчальних програм. На титульному аркуші зазначається назва та авторський колектив модельної навчальної програми, на основі якої створено навчальну програму. Орієнтовна структура навчальної програми (на основі модельної навчальної програми).
Вступ (мета, завдання та нормативно-правова база).
Змістова частина (навчальний план курсу), очікування резултати навчання та види діяльності учнів, календарно-тематичне плануваня.
Система оцінювання результатів навчання.
Список літератури та інформаційних ресурсів
Календарно-тематичне планування є складовою частиною навчальної програми, затверджується разом з програмою педагогічною радою і не потребує у подальшому погодження заступника з НВР. Учитель може змінювати послідовність вивчення тем, не порушуючи логічної послідовності досягнення результатів навчання.
Пропонуємо алгоритм створення власної навчальної програми:
– обираємо модельну навчальну програму;
– визначаємо кількість годин на рік;
– конкретизуємо порядок вивчення тем;
– визначаємо кількість годин на вивчення окремої теми.
Класний журнал
Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета.
Звертаємо увагу, що діагностичні (контрольні роботи) проводяться відповідно до календарно-тематичного планування. На лівій сторінці журналу рекомендується виставляюти оцінки за цей вид роботи у колонці з датою. На правій сторінці журналу в „Зміст уроку” прописується проведена діагностична (контрольна) робота.
Звертаємо увагу, що діагностичні (контрольні роботи) проводяться відповідно до календарно-тематичного планування. На лівій сторінці журналу рекомендується виставляюти оцінки за цей вид роботи у колонці з датою. На правій сторінці журналу в „Зміст уроку” прописується проведена діагностична (контрольна) робота.
Перевірка учнівських зошитів
У початковій школі (1 – 4 класи) зошити перевіряються після кожного уроку у всіх учнів. У 5 – 9 класах зошити перевіряються один раз на тиждень. У 10 – 11 класах у зошитах перевіряються найбільш значимі роботи, але з таким розрахунком, щоб один раз на місяць перевірялися роботи всіх учнів. До виправлення помилок у письмових роботах учителі можуть підходити диференційовано, враховуючи вікові особливості учнів та рівень сформованості відповідного уміння у конкретного учня/учениці: виправляти помилки власноруч; підкреслювати слово/вираз тощо з помилкою; підкреслювати саму помилку з метою самостійного виправлення її учнем/ученицею; позначати рядок, в якому є помилка, на полях з метою самостійного пошуку та виправлення помилки учнями. Ведення словників обов'язкове з 2-11 класи. Перевірку словників здійснювати один раз на семестр , вчитель ставить підпис та дату перевірку.
Банк даних членів методичного об’єднання
вчителів іноземних мов Острожецького ОТГ
№ пп |
Прізвище , ім’я по батькові вчителя |
Освітній заклад , де працює |
Стаж
|
Номер телефону |
1 |
Шевчук Оксана Миколаївна |
Борбинський ліцей Острожецької сільської ради |
18років |
|
2 |
Українець Оксана Петрівна |
Острожецький ліцей імені І.Єремеєва |
29років |
|
3 |
Лукашевич Сергій Олександрович |
Малинська філія Острожецького ліцею імені І.Єремеєва |
3 роки |
|
4 |
Юрчук Наталя Олександрівна |
Новосілківська філія Уїздецького лцею |
7,5 років |
|
5 |
Телелеха Мирослава Василівна |
Уїздецький ліцей |
23роки |
|
6 |
Пасічник Оксана Олександрівна |
Уїздецький ліцей |
8,5 роки |
|
7 |
Захаркевич Олена Василівна |
Острожецький ліцей імені І.Єремеєва |
8 років |
|
8 |
Левицька Катерина Василівна |
Острожецький ліцей імені І.Єремеєва |
3роки |
|
9 |
Стоцька Євненія Олександрівна |
Острожецький ліцей імені І.Єремеєва |
19років |
|
|
|
|
|
|
Результати анкетувань проведеного серед вчителів іноземних мов під засідання методичного об’єднання
Сучасні форми і методи роботи під час уроків 2- за 6- проти
Інклюзивне навчання , методи та активності 8-за 0-проти
Навчальні програми 5-6 класи НУШ 2-за 8 проти
Конкурси, олімпіади з іноземних мов 8- за 0- проти
ЗНО, НМТ , ДПА 8-за 0-проти
Оцінювання , критерії оцінювання 3- за 5- проти
Ведення шкільної документації 2- за 6- проти
Затверджено
засіданням міжшкільної
методичної ради
Острожецької сільської ради
Протокол N1 від 23.08.2023 р.
План роботи
міжшкільного методичного об’єднання вчителів іноземних мов
Острожецької сільської ради
на 2023- 2024 н.р.
Керівник методичного об’єднання:
Стоцька Є.О.
І засідання 23 серпня 2023 року
Тема . Вивчення нормативно- правової бази .Особливості вивчення іноземних мов у 2023-2024 н.р.
Місце проведення :Острожецький ліцей імені І.Єремеєва .
План роботи
- Реєстрація учасників інструктивно- методичної наради .
Стоцька Є.О. , керівник МО
Члени МО
- Науково- методичний супровід учителів іноземних мов у 2023- 2024 навчальному році в умовах освітніх змін. Пріоритетні напрямки роботи педагогів у сучасних умовах.
Стоцька Є.О., керівнмк МО
- Ознайомлення членів МО з планом роботи методичного обєднанняна 2023-2024 навчальний рік та погодження плану членами міжшкільного методичного обєднання іноземних мов з .
Стоцька Є.О. , керівник МО
- Нове положення про атестацію педагогічних працівників : нове та важливе.
Українець О.П., вчитель англійської
мови Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
- Оцінювання та критерії оцінювання начальних досягнень учнів1-4, 5-6, 7-11 класів НУШ з іноземних мов.
Захаркевич О.В., Левицька К. В.,
Вчителі англійської мови
Острожеццького ліцею імені І.Єремеєва
5. Виступ .Складання навчальної програми з іноземних мов для 5-6 класів згідно обраної модельної програми : рекомендації, алгоритм, структура .
Телелеха М. В ., вчитель англійської мови
Уїздецького ліцею
ІІ засідання 24 жовтня 2023 року
Тема : Конкурси , олімпіади проєкти з іноземних мов .
Місце проведення , Борбинський ліцей
План роботи
Стоцька Є.О. ,керівник МО
- Олімпіади з німецької мови , труднощі та рекомендації , форми проведення .
Шевчук О.М., вчитель німецької мови мови
Борбинського ліцею .
- Олімпіади та конкурси з англійської мови .
Левицька К. В., вчитель англійської мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
- Круглий стіл «З досвіду участі в олімпіадах та конкурсах »
Члени МО
- Як готуватись до олімпіади?
Члени МО
- Методичний порадник «Як оцінювати навчальні досягнення учнів під час олімпіади ».
7 . Підсумок засідання МО.
Члени МО
ІІІ засідання 09 січня 2024 року
Тема : Методи, форми активності у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами : підходи , компетентності ,методики .
Місце проведення: Уїздецький ліцей .
План роботи
- Цілевизначення та планування .Очікувані результати роботи МО.
Стоцька Є.О. ,керівник МО
2. Виступ . Модифікація чи адаптація у розробці навчального матеріалу для роботи педагогів з ООС . .
Українець О.П., вчитель англійської мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
3.Форми роботи з дітьми з порушенням зору та слуху
Українець О.П.,вчитель англійської мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
- Поділюсь досвідом : «А я роблю це так » .( Ефективні способи навчання учнів з ООП ) . ЗахаркевичО.В., вчитель англійської м
Члени МО
5.Звіт про міжатестаційний період вчителів ,які атестуються.
6 . Підсумки роботи МО.
Стоцька Є.О, керівник МО
ІVзасідання 28 березня 2023
Тема : ЗНО та ДПА у початковій ,середній ,старшій школі .
Місце проведення : Малинська філія .
План роботи
- Цілевизначення та планування .Очікувані результати роботи МО.
Стоцька Є.О. ,керівник МО
- Виступ . Державна підсумкова атестація у початковій школі .
Захаркевич О.В., вчитель англійської мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
- Використання сучасних освітніх підходів для підготовки до ДПА .
Ігнацевич О.С. , вчитель англійської мови Борбинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
- Круглий стіл : Свідоцтво досягнень у 1-4 та 5-6 класах НУШ .
Члени МО
- Виступ. Поради та рекомендації у підготовці до ЗНО з іноземних мов .
Стоцька Є.О.,керівник МО
- Підсумки засідання МО.
Стоцька Є.О ., керівник МО
V засідання 23 травня 2024
Тема : Підсумки роботи МО за 2023-2024 н. р . Організація завершення навчального року .
Місце проведення : Острожецький ліцей
План роботи
- Цілевизначення та планування .Очікування від роботи МО.
Стоцька Є.О., керівник МО
- Огляд інструктивних документів з організаційного закінчення навчального року та проведення ДПА , ЗНО.
Пасічник О.О , вчитель
англійської мови Уїздецької ЗОШ І-ІІІст.
- Ознайомлення з орієнтовними вимогами до змісту атестаційних завдань .
Левицька К.В.. ,вчитель англійської мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
4.Ярмарок педагогічних ідей .Обговорення проекту плану роботи МО на 2022-2023 н.р. Анкетування .
Члени МО
- Підсумок роботи МО.
Стоцька Є.О. ,керівник МО