Матеріали засідання №4 методичного об`єднання вчителів суспільних дисциплін
« Моделювання сучасного компетентністного уроку у площині використання інноваційних технологій.»
Вчитель історії Малинської філії Острожецького ліцею
імені І.Єремеєва Фещук Оксана Володимирівна
Мета: сприяння освітній реформі в Україні шляхом готовності педагогів до ефективного моделювання сучасного компетентнісного уроку
Якщо ми будемо сьогодні
навчати так, як навчали вчора,
ми вкрадемо в наших дітей завтра.
Джон Дьюї,
американський філософ (1859-1952)
- Як учити нове покоління ?
Це покоління дітей, які народилися після 1995 року. Їм притаманні такі риси: «кліпове мислення», гіперактивні, мало спілкуються, не люблять довго концентруватися, мультирухливі, «візуали», легше справляються з кількома завданнями, орієнтуються на швидкість, а не на глибину й розуміння, занурені у цифровий світ і дуже самостійні у висновках, складно утримати їхню увагу тривалий час, особливо якщо це 45-хвилинний урок, теоретичний матеріал краще сприймають у цифровому форматі, дуже залежні від успіху, цінують досягнення результату тут і зараз.
- Якими навичками мають володіти ці учні?
- Креативність;
- Навчатися упродовж життя;
- Інноваційність;
- Працювати в команді;
- Здатність самонавчатися та адаптуватися до умов навчання в інших культурах та суспільствах;
- Критичне мислення та здатність розв’язувати проблеми;
- Комунікативні навички;
- ІКТ-обізнаність, використання інформації та медіа.
- Педагоги мають володіти навичками, щоб навчати таких дітей:
- Глибоко знати свій предмет;
- Уміння бути посередником;
- Розвинені суспільні навички;
- Зовнішній фокус;
- Аналіз даних.
- «Діти сьогодні хочуть сучасних, діти сьогодні хочуть креативних, діти сьогодні хочуть учителів, які, насамперед, розуміють їх»
КОНЦЕПЦІЯ НУШ
Тому педагоги сьогодні мають виступати в ролі тьюторів, партнерів, менторів, новаторів, модераторів, фасилітаторів. Місія (концепція) школи XXІ століття - оволодіння кожною молодою людиною ключовими компетентностями, як важливим результатом якості освітнього процесу. Навчання, яке передбачено НУШ - потрібно здійснювати компетентнісний та діяльнісний підхід у навчанні учнів, а не тільки знаннєвий, репродуктивний.
- В основу Державного стандарту повної загальної середньої освіти покладено компетентнісний, особистісно орієнтований, діяльнісний підходи. Тому у плануванні сучасного уроку мають бути:
- компетентнісний підхід – чого потрібно досягти?
- особистісно орієнтований підхід – особливості?
- діяльнісний підхід – методи?
Які підходи до навчання, які технології використовувати, щоб урок був компетентнісним?
Підходи: компетентнісним (переорієнтація навчання з процесу на результат; при цьому як результат розглядається не сума засвоєної інформації, а здатність діяти в різних ситуаціях), особистісно орієнтованим (розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей, опертя на суб’єктний досвід учнів, допомога кожному пізнати себе, самовизначитись і самореалізуватися), діяльнісним (розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей, опертя на суб’єктний досвід учнів, допомога кожному пізнати себе, самовизначитись і самореалізуватися).
Технології:
- Особистісно зорієнтоване навчання.
- Розвивальне навчання.
- Проектне навчання.
- Модульне навчання.
- Ігрові технології.
- Інтерактивне навчання.
- Комп’ютерні технології.
- Тестові технології.
- Технологія інтенсивного навчання (опорні конспекти В.Шаталова) та ін.
Ознаки сучасного уроку:
- компетентнісне спрямування
- особистісно орієнтована навчальна діяльність
- діяльнісна основа
- спрямованість на соціалізацію учнів
- розвиток критичного мислення
- ІКТ-технології
- інтерактивні методики навчання
- учитель-фасилітатор.
Поряд з традиційними типами уроками потрібно впроваджувати сучасні.
Сучасні типи уроків:
- Урок за технологією особистісно зорієнтованого навчання.
- Компетентнісно орієнтований урок.
- Урок за технологією розвивального навчання.
- Урок за технологією проектного навчання.
- Урок за технологією інтенсивного навчання.
- Біоадекватний урок.
- Урок за технологією інтерактивного навчання.
Структура компетентнісного уроку (за О. Пометун):
- Вступна - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати
(до 10 % часу уроку);
- Основна - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати
(до 10 % часу уроку);
- Підсумкова - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати
Етапи уроку |
Види діяльності |
Самооцінка |
1.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
|
1.Складання плану роботи. 2. Обговорення шляхів досягнення мети. |
|
2.Актуалізація опорних знань. |
1.Виконання вправ, що необхідні для відкриття нових знань. 2. Фіксація утруднення. |
|
|
3.1.Постановка утруднення. 2.Відкриття нового знання. 3. Первинне закріплення. |
|
4.Формування умінь, навичок та способів дій. |
Застосування нового навчального матеріалу у відомих та нових умовах, а також на творчому рівні. |
|
|
|
|
Алгоритм побудови сучасного компетентнісно спрямованого уроку:
- Конкретизація загальної мети уроку (передбачення знаннєвої складової, діяльнісної та ціннісної).
- Поділ змісту теми на навчальні ситуації в залежності від його структури — теорія, способи діяльності, знання в дії (вміння).
- Формулювання цільового завдання до кожної навчальної ситуації – як знаннєвого, так і компетентнісного.
- Вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, емпіричний, практичний).
- Вибір форм організації навчальної діяльності учнів (парна, групова, індивідуальна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) відповідно змісту та методів роботи.
- При виборі змісту, методів і форм – орієнтація на цільову установку й очікуваний результат на кожному етапі.
Отже, - потрібно вчити не мови, а мовою, не літератури, а літературою
- дітям не потрібно дати знання, а вчити ці знання здобувати, використовуючи їх досвід
- школа наказує за помилки, а потрібно винагороджувати за успіхи.
- головна засада сучасного уроку: кожен учень має бути успішним! У чому проявляється успішність? У діяльності!
Щоденний труд учителя – це знахідки, новації,
У молодих, досвідчених – різноманітність ідей!
Винагорода вчителю – не орден, не овації.
Досягнення учителя – це успіхи дітей.
Джерела та література
- О.Я.Савченко “Дидактика початкової освіти”. – К.: Грамота. - 2013 р. - 504 с.
- Форми навчання у школі /За ред. Ю.І. Мальованого. – К.: Освіта, 1992. – с.24-30
- Державний стандарт повної загальної середньої освіти.
- Засідання постійно діючого семінару у вигляді фасилітації з використанням методу Світового кафе "Сучасний урок у контексті компетентнісного підходу», Всеосвіта, 2021.