A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №4 методичного об`єднання вчителів суспільних дисциплін

Дата: 11.04.2023 09:13
Кількість переглядів: 431

« Моделювання сучасного компетентністного уроку у площині використання інноваційних технологій.»

Вчитель історії Малинської філії Острожецького ліцею

імені І.Єремеєва Фещук Оксана Володимирівна

                                                                   

Мета: сприяння освітній реформі в Україні шляхом готовності педагогів до ефективного моделювання сучасного  компетентнісного уроку 

 

                                                                                Якщо ми будемо сьогодні

                                                                                навчати так, як навчали вчора,

                                                                                ми вкрадемо в наших дітей завтра.

                                                                                        Джон Дьюї,

                                                                      американський  філософ (1859-1952) 

 

  1. Як учити нове покоління ?

  Це покоління дітей, які народилися після 1995 року. Їм притаманні такі риси: «кліпове мислення», гіперактивні, мало спілкуються, не люблять довго концентруватися, мультирухливі, «візуали», легше справляються з кількома завданнями, орієнтуються на швидкість, а не на глибину й розуміння, занурені у цифровий світ і дуже самостійні у висновках, складно утримати їхню увагу тривалий час, особливо якщо це 45-хвилинний урок, теоретичний матеріал краще сприймають у цифровому форматі, дуже залежні від успіху, цінують досягнення результату тут і зараз.

  1. Якими навичками мають володіти ці учні?
  • Креативність;
  • Навчатися упродовж життя;
  • Інноваційність;
  • Працювати в команді;
  • Здатність самонавчатися та адаптуватися до умов навчання в інших культурах та суспільствах;
  • Критичне мислення та здатність розв’язувати проблеми;
  • Комунікативні навички;
  • ІКТ-обізнаність, використання інформації та медіа.
  1. Педагоги мають володіти навичками, щоб навчати таких дітей:
  • Глибоко знати свій предмет;
  • Уміння бути посередником;
  • Розвинені суспільні навички;
  • Зовнішній фокус;
  • Аналіз даних.
  1. «Діти сьогодні хочуть сучасних, діти сьогодні хочуть креативних, діти сьогодні хочуть учителів, які, насамперед, розуміють їх»

                                                                                    КОНЦЕПЦІЯ НУШ

Тому педагоги сьогодні мають виступати в ролі тьюторів, партнерів, менторів, новаторів, модераторів, фасилітаторів. Місія (концепція) школи XXІ століття - оволодіння кожною молодою людиною ключовими компетентностями, як важливим результатом якості освітнього  процесу.  Навчання, яке передбачено НУШ - потрібно здійснювати компетентнісний та діяльнісний підхід у навчанні учнів, а не тільки знаннєвий, репродуктивний.

  1. В основу Державного стандарту повної загальної середньої освіти покладено компетентнісний, особистісно орієнтований, діяльнісний підходи. Тому у плануванні сучасного   уроку мають бути:

- компетентнісний підхід – чого потрібно досягти?

- особистісно орієнтований підхід – особливості?

- діяльнісний підхід – методи?

Які підходи до навчання, які технології використовувати, щоб урок був компетентнісним?

Підходи: компетентнісним (переорієнтація навчання з процесу на результат; при цьому як результат розглядається не сума засвоєної інформації, а здатність діяти в різних ситуаціях), особистісно орієнтованим (розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей, опертя на суб’єктний досвід учнів, допомога кожному пізнати себе, самовизначитись і самореалізуватися), діяльнісним (розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей, опертя на суб’єктний досвід учнів, допомога кожному пізнати себе, самовизначитись і самореалізуватися).

Технології:

  1. Особистісно зорієнтоване навчання.
  2. Розвивальне навчання.
  3. Проектне навчання.
  4. Модульне навчання.
  5. Ігрові технології.
  6. Інтерактивне навчання.
  7. Компютерні технології.
  8. Тестові технології.
  9. Технологія інтенсивного навчання (опорні конспекти В.Шаталова) та ін.

Ознаки сучасного уроку:

  • компетентнісне спрямування
  • особистісно орієнтована навчальна діяльність
  • діяльнісна основа
  • спрямованість на соціалізацію учнів
  • розвиток критичного мислення
  • ІКТ-технології
  • інтерактивні методики навчання
  • учитель-фасилітатор.

Поряд з традиційними типами уроками потрібно впроваджувати сучасні.

Сучасні типи уроків:

  1. Урок за технологією особистісно зорієнтованого навчання.
  2. Компетентнісно орієнтований урок.
  3. Урок за технологією розвивального навчання.
  4. Урок за технологією проектного навчання.
  5. Урок за технологією інтенсивного навчання.
  6. Біоадекватний урок.
  7. Урок за технологією інтерактивного навчання.

Структура компетентнісного уроку (за О. Пометун):

  • Вступна - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати

(до 10 % часу уроку);

  • Основна - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати 

(до 10 % часу уроку);

  • Підсумкова - актуалізація, мотивація, тема та очікувані результати 

 

 

Етапи уроку

Види діяльності

Самооцінка

1.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

 

1.Складання плану роботи.

2. Обговорення шляхів досягнення мети.

 

2.Актуалізація опорних знань.

1.Виконання вправ, що необхідні для відкриття нових знань.

2. Фіксація утруднення.

 

  1. Вивчення нового матеріалу

3.1.Постановка утруднення.

2.Відкриття нового знання.

3. Первинне закріплення.

 

4.Формування умінь, навичок та способів дій.

Застосування нового навчального матеріалу у відомих та нових умовах, а також на творчому рівні.

 

  1. Контрольно-оцінний етап. Рефлексія.
  1. Аналіз запланованого.
  2.  Переживання ситуації успіху.
  3. Усвідомлення шляхів досягнення мети.

 

 

 

Алгоритм  побудови  сучасного компетентнісно  спрямованого  уроку:

 

  1. Конкретизація загальної мети уроку (передбачення знаннєвої складової, діяльнісної та ціннісної).
  2. Поділ змісту теми на навчальні ситуації в залежності від його структури — теорія, способи діяльності, знання в дії (вміння).
  3. Формулювання цільового завдання до кожної навчальної ситуації – як знаннєвого, так і компетентнісного.
  4. Вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, емпіричний, практичний).
  5. Вибір форм організації навчальної діяльності учнів (парна, групова, індивідуальна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) відповідно змісту та методів роботи.
  6. При виборі змісту, методів і форм – орієнтація на цільову установку й очікуваний результат  на кожному етапі.

Отже, - потрібно вчити не мови, а мовою, не літератури, а літературою

  • дітям не потрібно дати знання, а вчити ці знання здобувати, використовуючи їх досвід
  • школа наказує за помилки, а потрібно винагороджувати за успіхи.
  • головна засада сучасного уроку: кожен учень має бути успішним! У чому проявляється успішність?  У діяльності!

Щоденний труд учителя – це знахідки, новації,

У молодих, досвідчених – різноманітність ідей!

Винагорода вчителю – не орден, не овації.

Досягнення учителя – це успіхи дітей.

 

 

 

 

 

 

Джерела та література

  1.  О.Я.Савченко “Дидактика початкової освіти”. – К.: Грамота. - 2013 р. -  504 с.
  2. Форми навчання у школі /За ред. Ю.І. Мальованого. – К.: Освіта, 1992. – с.24-30

 

  1. Державний стандарт повної загальної середньої освіти.
  2. Засідання постійно діючого семінару у вигляді фасилітації з використанням методу Світового кафе "Сучасний урок у контексті компетентнісного підходу», Всеосвіта, 2021.

 

                                      


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь