Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів іноземних мов
Практичний порадник. Адаптація та модифікація навчальних
програм :що це та як це здійснити вчителю у ЗЗСО?
Стоцька Євгенія Олександрівна ,
вчитель французької мови
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Під час організації навчання дітей молодшого шкільного віку з обмеженими можливостями здоров’я , варто враховувати особливості ,якості та здібності ,які вже є рисами особистості дитини , а також потрібно враховувати низьку працездатність і особливості їх пізнавальної діяльності .У процесі навчання іноземної мови молодших школярів з особливими освітніми потребами потрібно не тільки враховувати психічні особливості , а й активно підтримувати їх у навчальному процесі . Опанування мовленнєвими засобами іноземної мови сприятиме інтелектуальному розвитку , оскільки цей процес нерозривно пов'язаний із розвитком розумових функцій .Окрім іншого , вивчення іноземної мови сприяє інтеграції дитини у суспільне життя, допомагає їй користуватись усіма можливостями , які пропонує суспільство .
Для дітей з особливими освітніми потребами важливо забезпечити комфортне, насамперед психологічно, середовище для навчання. Цьому сприяють адаптації та модифікації навчального простору, матеріалів та індивідуалізація підходів на основі визначення потреб конкретної дитини.
Адаптація – це стратегії, що допомагають дитині з ООП засвоювати ті самі обсяги знань, що і її однокласники в інклюзивному класі. Тоді як модифікація – це зміна (зазвичай, спрощення) змісту предмету, програми викладання та рівня знань і навичок, які має опанувати дитина впродовж навчання.
Якщо у випадку адаптації зміст навчання відповідає рівню знань та навичок, що отримує весь клас, то модифікація – це змога дитині з ООП брати участь у навчальній діяльності, хоча рівень засвоюваних знань може не відповідати віковим особливостям учнів класу класу, у якому вона навчається.
Адаптація спрямована на:
- пошук і розроблення способів подання інформації та вивчення предмету дитиною з ООП з урахуванням особливостей її сприйняття;
- використання додаткових засобів і матеріалів (карток, інструкцій, правил тощо);
- розроблення та формування способів перевірки засвоєння знань та навичок.
Для кращого засвоєння матеріалу можна використовувати:
- поділ завдань на кілька, простіших за змістом або покрокових;
- зменшення тривалості виконання завдання або їхньої кількості за умови збереження рівня складності;
- частіші повторення, спрощені інструкції до виконання;
- залучення нетипових методик – комп’ютерних програм, візуалізаційних карток, предметів, аудіо- та відеороликів тощо;
- оформлення навчальних матеріалів з огляду на фізіологічні потреби учня (великий шрифт, виділення кольором, підкреслення).
Скріншот із презентації Ольги Малікової. Ольга Малікова, виконавча директорка Української асоціації поведінкових аналітиків та асистентка вчителя в київській школі №58
Оцінювання рівня отримуваних знань та навичок за адаптованими програмами також потребує індивідуального підходу.
Рекомендації:
- Письмові завдання можна складати окремо від завдань решти класу на основі індивідуального тестування за темами. Дитині може бути наданий додатковий час на виконання завдань або їхня скорочена кількість зі збереженням складності.
- Учню з ООП може знадобитися допомога асистента або вчителя. Проте варто пам’ятати, що вони не мають розв’язувати завдання замість дитини, а лише надати допомогу в розумінні завдання та алгоритмах дій.
- Можна запропонувати дитині виконати завдання нестандартно – у вигляді презентації, картинок, ілюстрацій – та показати результат особисто вчителю чи в невеликій групі однокласників, а не перед усім класом.
Основні завдання модифікації – спрощення, виключення чи ущільнення змісту навчальної програми з урахуванням особливостей учня з ООП. Також вона спрямована на забезпечення активності дитини в навчальній соціалізації (активній участі в навчанні класу) та організацію індивідуальних умов навчання за допомогою додаткових методів і засобів.
Особливість методики в тому, що вона не аналогічна вимогам та змісту навчання спеціальних шкіл. Ідея модифікованої інклюзії в тому, що дитина вчиться за тим же тематично-календарним планом, що і весь клас загальноосвітньої школи. Теми уроків для учня з ООП та решти учнів збігаються, але різняться матеріали, підходи та глибина вивчення. Програми ж спеціальних шкіл можна (і варто!) використовувати як методичний матеріал визначення змісту навчання та класифікацій оцінювання.
Основні принципи модифікації:
- спрощення (зменшення складності цілей і / або змісту);
- виключення (скорочення кількості дисциплін, що вивчаються, або зменшення вимог до кінцевих цілей вивчення предмету та виключення певного змісту);
- поєднання або ущільнення (інтеграція деяких предметів в один курс або інтеграція кінцевих цілей, змісту).
Для модифікації навчальних планів та змісту уроків використовують:
- скорочення обсягу матеріалу, що вивчається на уроці;
- зменшення кількості тем з однієї чи кількох дисциплін;
- заміна завдання на інше за збереження напряму вивчення дисципліни (наприклад, набрати текст на комп’ютері замість писати його ручкою);
- зниження складності завдання (складання замість множення);
- використання додаткових матеріалів – карток, алгоритмів дії, правил – у вигляді малюнків чи позначок;
- повторення інструкцій та алгоритмів дії.
Відповідно, і система оцінювання учнів з ООП, які навчаються за модифікованими програмами, розробляється окремо з урахуванням індивідуальних можливостей. Завдання до перевірки мають передбачати прості дії замість складних (намалювати замість написати, обчислити за допомогою калькулятора тощо).
Скріншот із презентації Ольги Малікової. Ольга Малікова, виконавча директорка Української асоціації поведінкових аналітиків та асистентка вчителя в київській школі №58
І у випадку адаптації і під час модифікації навчальні матеріали для дітей з ООП є важливим елементом засвоєння інформації та перебування в закладі освіти.
Що можна використовувати:
- інструкції та алгоритми виконання (як мити руки, розклад дня, як вирішувати задачу і тд);
- зменшення інформаційного навантаження, збільшення використання наочних матеріалів замість текстових;
- тематичні картки, комп’ютерні програми, кольори (доречним буде застосування інтерактивної панелі для демонстрації звуків, кольорів, рослин та іншого);
- логопедичні кубики або картки, календарі, спеціальні лінійки та таблиці.
Усі матеріали повинні відповідати тематиці уроку класу, тому їх використання буде корисним не тільки учням з ООП, але і решті класу.
Використані джерела:
- Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”. Навчання дітей з ООП: адаптація та модифікація навчальних програм
https://nus.org.ua/articles/navchannya-ditej-z-oop-adaptatsiya-ta-modyfikatsiya-navchalnyh-program/
- Модифікація та адаптація навчальних програм для дітей з ООП
https://briolight.com/modifikatsiya-ta-adaptatsiya-navchalnih-program-dlya-ditej-z-oop/
- Як підтримати учнів з ООП. Адаптації середовища, стратегій, завдань і оцінювання