Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вчителів фізичної культури, основ здоров`я та ЗУ
Виступ на тему« Використання новітніх гаджетів на уроках фізичної культури».
Підготував Саліюк Я.М.
Вчитель фізичної культури
Малинської філії
Острожецького ліцею
Імені І. Єремеєва
Одним з найважливіших стратегічних завдань модернізації освіти України є забезпечення якісного фізичного виховання учнів на рівні міжнародних стандартів.
XXI століття - час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості та культури всього населення набувають особливого значення для економічного й соціального поступу країни. Інтеграція та глобалізація соціальних, економічних і культурних процесів, які відбуваються у світі, перспективи розвитку української держави на найближче десятиліття потребують оновлення системи освіти.
Це змушує змінювати та переосмислювати всі чинники, що впливають на якість освітнього процесу: структуру, зміст, методи, форми навчання й виховання, системи контролю й оцінювання, стиль відносин, управлінські рішення, взаємовідповідальність учасників процесу, напрями фахової підготовки.
Аналізуючи стан освіти відповідно до вимог суспільства, до темпів росту культурного, виробничого, наукового потенціалу, слід зазначити, що за багатьма позиціями її рівень цим вимогам не відповідає. Отже, порушується питання необхідності зміни наших уявлень, вимог щодо здоров’я людини, нації, людства.
Ситуація зі станом здоров’я населення - це результат низького рівня знань щодо фундаментальних законів раціонального формування, збереження і зміцнення власного здоров’я кожної людини упродовж її життя.
Організм людини формується та вдосконалюється під впливом рухової активності. Недостатня фізична активність у шкільному віці призводить до розладів нормальної діяльності систем організму, порушень обміну речовин, швидкої втомлюваності і в результаті - до втрати здоров’я.
З огляду на це сьогодні особливо актуальною стала проблема пошуку та впровадження засобів індивідуального обліку та контролю фізичної активності учнів та поліпшення їхнього здоров’я. На думку вчених (С. О. Омельченко, В. М. Пристанський, Т. Ю. Круцевич, В. О. Кашуба, К. М. Сергієнко, Б. М. Шиян), для збільшення ефективності процесу фізичного виховання з метою формування основ здорового способу життя та збільшення рівня рухової підготовленості учнів треба використовувати все різноманіття форм і варіантів змісту фізичного виховання, що допомогло б організувати фізичну активність згідно з ціннісними орієнтаціями, інтересами і потребами учнів.
Не забуваймо, що урок у закладі освіти через свої організаційні та дидактичні особливості не забезпечує учням потрібний тренувальний ефект і, у кращому разі, може допомогти у навчанні лише окремих видів рухів. Сучасна система позакласного фізичного виховання настільки слабка в організаційно- методичному та матеріально-технічному відношенні, що не в змозі самостійно вирішити це завдання. Тому перед викладачами фізичної культури постала невідкладна проблема - пошуку форм підвищення фізичної активності учнів. Адже самі умови проведення уроку фізичної культури потребують застосування таких фізичних вправ, які мали б: регульовану в часі тривалість, велику моторну щільність, як значну, так і незначну інтенсивність, залежно від завдань уроку; обмежене місце проведення; велику кількість учасників. Однак питання, що стосуються широкого втілення в процес фізичного виховання інноваційних засобів фізичної культури, на жаль, поки що залишаються поза увагою науковців.
Тож слід ретельніше аналізувати сучасні умови проведення уроку фізичної культури й рішучіше оновлювати форми збільшення рухової активності учнів унаслідок впровадження допоміжних інноваційних засобів фізичної культури.
Впровадження інформаційних технологій у процесс навчання не лише підвищує його ефективність, а й формує фізичну культуру, що виявляється у посиленні мотивації до занять фізичними вправами, до здорового способу життя, фізичного розвитку та вдосконалювання (Л. Ф. Колокотова, М. М. Чубаров, 2011). Відтак застосування комп’ютерних технологій - важливий резерв удосконалення системи освіти у сфері фізичної культури і спорту (А. Ю. Казаков, 2010). Сучасний освітній процес уже складно уявити без використання електронних підручників, мультимедіа, тестуючих і контролюючих систем. У зв’язку з цим актуальним стало завдання розробки методик упровадження мультимедіа технологій у процес пізнання, використання яких в освіті могло б підвищити ефективність викладання предмета «Фізична культура» (К. Г. Коротков, А. К. Короткова, Е. Н. Петрова. А. В. Шапін, 2008).
Насправді, підручників, посібників, статей та інших джерел теоретичних знань все ж недостатньо. Кожен учень індивідуальний. Тож для ефективної роботи та досягнення ним бажаних цілей йому треба активно відстежувати та аналізувати щоденні результати, своєчасно виявляти помилки та корегувати їх. Тут у нагоді стають новітні гаджети - фітнес-браслети та трекери. Для нашої країни це відносно нові гаджети. Тому ще не всі розуміють їх призначення та користь.
Технології розвиваються з неймовірною швидкістю, надаючи нові рішення, що поліпшують якість життя. Спочатку можна було рахувати кількість калорій у спеціальних програмах на комп’ютері, потім вони перейшли до смартфону разом із додатками, що відстежують сон та рухову активність. Але телефон не завжди можна взяти з собою на урок. Для комплексного підходу потрібно дещо, що об’єднуватиме всі важливі сфери життєдіяльності.
І тут на допомогу людині прийшли фітнес- браслети і трекери. Безперечно, професійні гаджети для спорту є давно. Але вони не завжди зрозумілі або доступні, мабуть, саме тому й не отримали масового поширення. А фітнес- браслети дають прекрасну можливість кожному учню розпочати вести здоровий спосіб життя і досягти бажаних результатів. Принцип їх роботи максимально спрощений - вони одягаються на руку або вішаються на шию, як кулони, стаючи додатками до телефону, все фіксують, зводять та надають аналітику для подальших корегувальних дій (мал. 1).
Малорухливий спосіб життя, всілякі нездужання і хвороби молодого покоління - вирішальні чинники для впровадження та використання новітніх гаджетів. Оскільки традиційний зміст уроку фізичної культури не береться за «лікування» цих хвороб віку, на допомогу викладачу приходять «новинки» техніки.
У своїй роботі ми раніше використовували паперові та гумові браслети, пульсотахометри, щоб визначити, до якої групи здоров’я має належати той чи інший учень, і дати йому відповідне фізичне навантаження. Але з появою таких гаджетів, як фітнес-браслети і трекери, перед нами відкриваються значно ширші можливості, а саме щодо:
- досягнення мети (постановка мети, нагадування, повідомлення);
- контролю активності (крокомір, відстеження активності, вибір виду тренувань);
- контролю ваги (лічильник калорій, щоденник харчування, сканер штрих-кодів);
- контролю сну (відстеження кількості та якості сну, розумний будильник);
- контролю пульса.
Можливості цих гаджетів ми використовуємо для контролю навантаження за добу, тиждень, місяць, рік. Такі дані вкрай потрібні викладачу фізичної культури для визначення рівня навантаження відповідно до самопочуття та фізичного розвитку учня. Та на жаль на даний час ми ще не в змозі забезпечити кожного учня такими гаджетами.
Крім того, ці гаджети можна використовувати не лише на уроках фізичної культури, а й під час самостійних занять фізичними вправами, занять у секціях із різних видів спорту, занять із плавання, велоспортом тощо. Спектр використання подібних тренерів дуже широкий і з кожним днем стає більш функціональним.
Як різновид гаджетів можна використовувати спортивний годинник з розширеними функціональними можливостями, такими, як підтримання додатків та управління мобільними операційними системами (камера, акселерометр, термометр, барометр, компас, хронограф, калькулятор, мобільний телефон, сенсорний екран, GPS-навігатор, динамік, планувальник тощо). Деякі годинники мають функціональність спортивних трекерів. Такі моделі можуть підтримувати програми тренування, відстеження маршруту, датчик серцебиття, крокомір. Вони можуть управляти або отримувати дані з інших пристроїв (смартфонів, планшетного комп’ютера) та підтримувати бездротові технології - Bluetooth, Wi-Fi, GPS.
Важлива особливість спортивного годинника - вбудований у нього кардіомонітор. Раніше монітор серцевого ритму розміщувався на грудній клітці, що, було досить незручним під час виконання різноманітних вправ. Сьогодні це вбудований в браслет оптичний сенсор, який у режимі реального часу стежить за частотою серцевих скорочень, що дає змогу викладачу та учню скорегувати навантаження.
Використання функції GPS у гаджетах дає право здійснювати прийом-передачу даних щодо учнів. Обмін даними з гаджетом відбувається за допомогою супутникового зв’язку GPS (Global Positioning System), що визначає, відстежує та контролює через смартфон або планшетний комп’ютер точне місцезнаходження учня. Викладач може підключитися до сервера системи, використовуючи програмне забезпечення (LoseIt, MyMapFitness, MyFitnessPal, Maxwell Health, Fitnio, Fitocracy и Lose, RunKeeper и Endomondo)
(мал. 2).Функції GPS у гаджетах
Система відбиває місцезнаходження учня та маршрут його переміщень на мапі. Водночас пересування гаджета учня можна аналізувати в режимі реального часу (оn-lіпе) або згодом на сайті.
Особливо актуальне використання такої функції гаджетів під час підготовки учнем домашнього завдання та самостійних занять. Через деякі особливості уроку фізичної культури не завжди можливо перевірити виконання домашнього завдання учнем. Але завдяки таким технологіям можна значно полегшити перевірку фізичної активності учня.
(мал. 3). Домашнє завдання за допомогою GPS-навігації
У майбутньому з розвитком інноваційних технологій ці гаджети замінять на біометричні браслети - цілий комплекс різних натільних датчиків, що постійно фіксуватимуть біометричні показники учня. Вони дозволять збирати дані різних сенсорів, відображати показники на кольоровому дисплеї і зберігати всю отриману інформацію у відповідному сховищі. Результатом роботи таких пристроїв стане докладний біо-журнал, який зберігатиме максимальну кількість даних про стан конкретного учня. Пристрій замірятиме температуру тіла, пульс, кров’яний тиск, вміст кисню, стежитиме за фазами сну і рівнем стресу. Крім того, гаджет володіє досить широким функціоналом: спідометром, альтиметром, крокоміром, лічильником калорій та іншими можливостями, а також виходом в інтернет і доступом до платіжних систем.
(мал. 4) Перспективи впровадження новітніх гаджетів
Залежно від інтенсивності навантаження та рівня серцевого ритму браслет може світитися чотирма кольорами - синім, зеленим, жовтим та червоним. По кольору браслета на уроці фізичної культури можна визначити частоту серцевих скорочень - від світлих тонів при малому пульсі до червоного при великому пульсі.
Фітнес-трекери та браслети - це пристрої, які відстежують рухову активність учня і допомагають йому підтримувати її на потрібному рівні. Одна з особливостей трекерів - та, що вони дають змогу отримувати справді унікальні результати з контролювання стану організму і фіксації активності під час заняття спортом та в повсякденному житті.
(мал. 5) Використання браслетів для відстеження фізичної активності та якості сну учнів
Фітнес-трекери або трекери фізичної активності за останні пару років стали набагато розумнішими, точнішими і сьогодні вимірюють набагато більше параметрів, ніж їх попередники. Ці пристрої дають змогу по-новому поглянути на звички, які становлять основу нашого стилю життя. Більшість сучасних трекерів фізичної активності підраховують, скільки ви пройшли або проїхали, яке у вас було навантаження протягом дня, розраховують, скільки ви спалили калорій і як добре ви спали.
Найбільш розвинені трекери можуть синхронізуватися з моніторами серцевої активності, розумними вагами та іншими пристроями, що допускають точніше визначити фізичний стан учня.
Можливо, через кілька років ці прилади стануть такою самою нормою і обов’язковим аксесуаром кожної людини, як сьогодні мобільні телефони.
Використання новітніх гаджетів стає важливим механізмом позитивного впливу на молоде покоління. Фізична культура за таких умов у новій формі закладає основи всебічного удосконалення фізичної природи підлітка та дотримання ним здорового способу життя. Сучасна дійсність потребує швидкого освоєння навчальними закладами нових способів стимулювання самопізнання, самовизначення та самореалізації учнів, формування культури, духовного і фізичного здоров’я, що допоможе кожному з них визначити свій шлях розвитку і професійної діяльності.
Використана література та Інтернет ресурс.
- Гаджет [Електронний ресурс]. - Режим доступу: <httр: //uk.wikipedіа. оrg/wiкі>.
- К а ч а н О. А. Використання інформаційно- комунікативних технологій на уроках фізичної культури / Качан О. А // Фізичне виховання в сучасній школі. - 2013. - № 2 - С. 21-23.
- К а ч а н О. А. Особливості використання інформаційно-комунікативних технологій у викладанні предмета «Фізична культура» / Качан О. А // Фізичне виховання в рідній школі. - 2014. - № 2 - С. 22-24.
- К а ч а н О. А. Контроль за фізичним навантаженням новітніми інноваційними засобами на уроках фізичної культури/ Качан О. А // Фізичне виховання в рідній школі. - 2014. - № 4 - С. 20-22.
Використано матеріали:
Автор: Касалап Анатолій Миколайович кериіник фізичного фізичного виховання Чугуївського професійного ліцею.