Матеріали засідання №3 міжшкільного методичного об’єднання вчителів 1,4 класів
Огляд методичної літератури на тему «Мотивація до навчання молодших школярів»
Вишенська С.С.
Вчитель початкових класів
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Вивчення мотивації є однією із фундаментальних проблем психології та педагогіки. Її значущість пов’язана з аналізом джерел активності людини, спонукальних сил її діяльності, поведінки. Мотивація є фактором впливу на ефективність навчання, успішність освітнього процесу. Будь яка діяльність особистості може стати більш ефективною і принести якісні результати за умови наявності в особистості сильних, глибоких мотивів які впливають на протидію перешкодам і наполегливість у досягненні поставленої мети. Отже і навчальна діяльність може бути більш успішною, за умови сформованого позитивного ставлення до навчання, пізнавального інтересу, потреби в здобутті знань, умінь і навичок.
Головним змістом мотивації в цьому віці є «навчитися вчитися».
Стаття Анастасії Волянюкв науковому збірнику «Актуальні питання гуманітарних наук» (2020 «Мотивація як фактор підвищення навчальної успішності молодших школярів»).
Автор статті дає рекомендації на конкретні етапи уроку.
«Мотивація як фактор успіху навчальної діяльності». Харківська наукова бібліотека педагогічного інституту імені Г. С. Сковороди пропонує всім, хто цікавиться питанням мотивації навчальної діяльності свій перелік матеріалів. Тут іде мова про зовнішню і внутрішню мотивацію і перевага на думку автора у внутрішньої мотивації.
Сайт Освіта та самоосвіта.
«Мотивація учбової діяльності сучасних молодих школярів».
В статті йде мова про мотиваційну готовність, що включає потребу дитини в знаннях і уміннях і бажаннях дитини їх вдосконалювати. Також в статті рекомендуються тренувальні ігрові вправи.
Сайт «Наукове мислення». 2023«Формування позитивної мотивації учіння учнів молодших класів». Наголошується на позитивній мотивації, яка заснована на позитивних стимулах: похвала; нагороди; заохочення; підтримка; допомога; повага; переживання ситуації успіху; творчість.
Серед представлених видавництвами матеріалами:
- є «мотиваційні картки» видавництва Літера
- «мотиваційні картки для оформлення інтер’єру класу» видавництво Світогляд.
- Видавництво «Підручники і посібники» пропонує «Наліпки для самооцінювання», наліпки для взаємооцінювання»
- Видавництво Ранок пропонує «Стікери для мотивації учнів».
- Видавництво Глорія Наліпки-оцінки.
Отже, необхідними умовами для підтримки, розвитку позитивної мотивації учіння є: використання цікавого ігрового матеріалу у ході навчальних занять; забезпечення оптимального мікроклімату в системі взаємин; створення ситуації успіху для кожної дитини; ефективне застосування в навчанні ігрових педагогічних технологій.