Матеріали засідання №2 методичного об'єднання вчителів іноземних мов
Виступ на тему « Педагогічна майстерня вчителів. Мовне портфоліо у 1-4 класах»
Левицька К.В. вчитель англійської та польської мов
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Що таке «Мовне портфоліо»?
Мовне портфоліо — це особистий документ, який дозволяє учневі оцінити власну мовну компетенцію в різних мовах та свої контакти з іншими культурами.
У ньому учень упродовж тривалого часу збирає й систематизує свої досягнення, отримані кваліфікації в оволодінні іноземною мовою, а також окремі види виконаних робіт.
З чого почати роботу над Портфоліо?
Вважаю, можна знайти відповідь, поміркувавши над тим, які основні цілі та завдання має ведення портфоліо в початкових класах.
Мета створення мовного портфоліо в початковій школі:
• навчати учня ставити навчальну мету (за допомогою вчителя);
• відзначати здібності, уміння, навички й особистий досвід учнів на рівні їхньої самооцінки та оцінки дорослих;
• розвивати письмові навички;
• досліджувати власний розвиток протягом певного часу;
• набувати нових знань і поліпшувати свої професійні вміння.
Головна мета навчання іноземної мови у початковій школі - формування в учнів комунікативної компетенції. Її реалізація неможлива без виявлення та розвитку індивідуальних творчих здібностей дитини. На мою думку, це є одним з основних завдань навчання і виховання в початковій школі. Тож, основними завданнями ведення портфоліо в початкових класах мають стати :
- створення ситуації успіху для кожного учня, підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях;
- максимальне розкриття індивідуальних здібностей кожної дитини;
- розвиток пізнавальних інтересів учнів і формування готовності до самостійного пізнання;
- набуття навичок рефлексії, формування вміння аналізувати власні інтереси; - розвиток мотивації подальшого творчого зростання.
Для вирішення цих задач необхідно зробити основний акцент не на портфоліо документів, а на портфоліо творчих робіт молодшого школяра. Іншими словами, розділ «Досьє», або більш зрозумілий дітям як розділ «Творчі роботи» повинен стати основним і головним.
З чого складається Портфоліо та як часто його використовувати?
Розділи портфоліо:
1. Паспорт.
2. Мовна біографія.
3. Досьє.
Перший розділ портфоліо («Паспорт») учні заповнюють 1 або 2 рази на рік. Що стосується «Мовної біографії», то вона заповнюється в процесі досягнення визначених цілей досить часто, кожні 3-5 уроків, з тим, щоб учні могли бачити, усвідомлювати і порівнювати свої результати оволодіння іноземною мовою.
При роботі з розділом «Мовна біографія», завданням вчителя є допомогти дітям намітити свої власні навчальні завдання і проаналізувати свої навчальні досягнення. Для цього вчитель використовує в роботі листи індивідуальних досягнень з англійської мови ( Додаток 1). Це допомагає учням порівнювати свою самооцінку з оцінкою вчителя, формувати навички самоконтролю та саморегуляції. Можливий збіг і не збіг оцінки вчителя і учня, що дає учителю можливість коригувати подальшу спільну діяльність учителя і учня по формуванню контрольно-оцінної самостійності молодшого школяра.
В результаті проведеної роботи вчитель має змогу визначити, які складнощі має дитина в різних видах мовленнєвої діяльності, визначити рівень сформованості її самооцінки.
Розділ «Досьє» містить роботи, що свідчать про успіхи учня в оволодінні мовами:
? «кращі» письмові роботи (не обов'язково з відмінними оцінками);
? автобіографічні записи; роботи з читання, словникові роботи;
? індивідуальні та групові проекти (картинки, колажі, слайди, відео);
? нагороди та інші форми визнання досягнень учня.
Учні 1-2 класів більшу частину часу працюють над розділом «Моя скарбничка» («Досьє»). У 3 і 4 класах учні працюють з усіма розділами «Портфоліо». Іноді використовую «Портфоліо» щотижня, іноді – по завершенню певної теми, коли обговорюємо ті комунікативні вміння, над якими працювали учні. Іноді - перед початком роботи над новою темою, щоб визначити разом з учнями цілі і завдання.
Для успішної реалізації завдань Портфоліо вважаю доцільним використання у навчальній практиці інтерактивного методу проектів, який робить дитину активною дійовою особою, дає можливість дітям взаємодіяти один з одним, залучає до навчального процесу усі її почуття, емоції, відчуття. Так, учням третього класу пропонується виконати наступні індивідуальні проекти наприкінці вивчення певних тем:
Тема «Природа. Погода.» - Make a poster about your favourite season. Tell about it.
Тема «Школа» - 1)Make your timetable. Say what subjects you like/don’t like.
2) Draw a picture of your classroom. Write about it.
Тема «Моя родина» - 1) Make a poster of your family tree. Describe it.
2) Make a poster about the professions you like.
Тема «Зовнішність» - 1) Draw a picture of your favourite toy. Describe it.
2) Make a poster. Describe your classmate, etc.
Підходи до створення портфоліо можуть бути різними залежно від етапу навчання, рівня володіння предметом, термінів його створення, віку учнів тощо.
Велике значення має те, що саме послідовні дії зі створення портфоліо дають можливість навчити школярів аналізувати виконану роботу, бачити власні успіхи й розуміти причини невдач.
В чому полягає цінність впровадження Мовного Портфоліо?
Безумовна цінність портфоліо полягає в тому, що воно допомагає учням
розвивати адекватну самооцінку, легко бачити свої успіхи і вчитися бути більш відповідальними за процес і результати своєї роботи.
З іншого боку, використання портфоліо в навчально-виховному процесі дозволяє вчителям удосконалювати свою професійну компетенцію, вони можуть порівнювати знання своїх учнів із загальноприйнятими європейськими нормами («Рівні загальноєвропейських компетенцій») і організовувати індивідуальну роботу учнів з оволодіння нерідними мовами.
Крім того, Портфоліо робить наочними (прозорими) успіхи учнів як для вчителя, так і для батьків. Вчителі можуть ясно бачити, чого їхні маленькі учні досягли в мові, над чим потрібно ще попрацювати, і на основі цього вносять відповідні корективи в плани уроків.
Далі пропоную вашій увазі приклади розділів Мовного Портфоліо, зорієнтованого на учня 3 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
My Language Passport
My name is ____________________________
I am ______________ years old
My birthday is on the_____ of___________
My best friends ___________________________
I am from_______________________________
I live in ________________________________
My phone number is ______________________
This is a picture of me!
I go to school #__________________
My favourite school subject (s) is (are)_______________________
My favourite colour is_____________________________________
My favourite animal is_____________________________________
My favourite sport is ______________________________________
My Language Passport
Languages I know/Мови, які я знаю
1. Languages learnt (spoken) at home/Мови, які я вивчаю (розмовляю) вдома
______________________________________________________
2. Languages learnt at school/ Мови, які я вивчаю в школі
______________________________________________________
3. Languages learnt out of school/ Мови, які я вивчаю поза школою
______________________________________________________
4. Contacts with speakers of different Languages/ Я спілкуюсь з носіями різних мов
______________________________________________________
My Language Biography
My name is _____________________________________________
I started learning English in/я почав вивчати англійську в _______________________________________________________
My level now/мій рівень зараз _______________________________________________________
WhatIlikeaboutEnglish?/ Що мені подобається в англійській мові?
I like to…(намалюй в кульці)
speak...
to read...
to listen...
to write...
My Language Biography
About ME/ Про мене
What I Like / Що мені подобається
My favourite songs/ Мої улюблені пісні
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
My favourite films /Мої улюблені фільми
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
My favourite TV programs/ Мої улюблені телепередачі
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
My favourite dishes/ Мої улюблені страви
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
My favourite comics, books, magazines/ Мої улюблені комікси, книжки, журнали
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
My Language Biography
I am in the World/ Я у світі
My Language Biography
Листи самооцінки для учнів 3 класу
(І семестр)
(до підручника А.Несвіт «Англійська мова. Підручник для 3 класу загальноосвітніх навчальних закладів», Київ, «Генеза», 2013)
Unit 1. Nature. Seasons.
|
Very Well |
Well |
Not Well |
||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
My Word-Bank |
Now I know: - seasons - weather-words - months |
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - describe today’s weather - speak about my favourite season |
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read texts about seasons, months |
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write about my favorite season (I fill in the gaps) |
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen, read and act out the dialogues about seasonal activities |
|
|
|
|
|
|
My Notes I feel better about ___________________________________________________ It was hard to ______________________________________________________ But now __________________________________________________________
|
Unit 2. Our School
|
Very Well |
Well |
Not Well |
||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
My Word-Bank |
Now I know: - days of the week - school subjects - school activities - classroom words Now I can sing Days of the Week Song |
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - say what subjects I like (don’t like) - say what subjects my friend likes (doesn’t like) - describe my classroom - tell about my activities at the lesson - make an interwiew |
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read and complete texts about school |
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write about my favourite lesson (I fill in the gaps) |
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to the words and match them to the pictures |
|
|
|
|
|
|
My Notes I feel better about ___________________________________________________ It was hard to ______________________________________________________ But now __________________________________________________________
|
Unit 3. Meet My Family
|
Very Well |
Well |
Not Well |
||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
My Word-Bank |
Now I know: - family words - professions - pronouns (I-my, he-his) |
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - describe my family - make up a Family tree - count from 1 to 100 - make up questions to the pictures |
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read the text about my penfriend’s family - read the text about professions and answer the questions |
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write about my parents (name, age, profession) - write about my family |
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to the text and agree or disagree to the statements |
|
|
|
|
|
|
My Notes I feel better about ___________________________________________________ It was hard to ______________________________________________________ But now __________________________________________________________
|
Unit 4. Appearance
|
Very Well |
Well |
Not Well |
||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
My Word-Bank |
Now I know: - appearance words - character words |
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - describe my toy - describe my/friend’s appearance |
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read texts about my friend’s appearance and answer the questions - read texts and match them to the pictures |
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write about people (I finish the sentences) |
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to the text and complete it |
|
|
|
|
|
|
My Notes I feel better about ___________________________________________________ It was hard to ______________________________________________________ But now __________________________________________________ |
Література
- Оксана Карпюк. Європейське мовне портфоліо// English – 2011.-№15.
- https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream
- https://naurok.com.ua/angliyska-mova-movne-portfolio-4-klas-71528.html
- http://metodportal.com/node/28269