Матеріали засідання №1 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури
Виступ.Методичні рекомендації МО України, РОІППО щодо викладання зарубіжної літератури»
Дмитрук Валентина Володимирівна,
вчитель зарубіжної літератури
Малинської філії Острожецького ліцею
У 2022/2023 навчальному році вивчення зарубіжної літератури здійснюватиметься за такими модельними навчальними програмами «Зарубіжна література. 5-6 класи» (автор Волощук Є.В.), «Зарубіжна література. 5-6 класи» (автори: Ніколенко О.М., Ісаєва О.О. та ін.), рекомендовані наказом Міністерства освіти і науки України від 29.09. 2021 № 1031; «Зарубіжна література. 5-6 класи» (автори Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін.), рекомендована наказом Міністерства освіти і науки України від 29.09. 2021 № 1031; «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5-6 класи» (автори Яценко Т.О., Тригуб І.А.), рекомендованими наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795; «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 5-6 класи» (автори Старагіна І.П. та ін.), рекомендована наказом Міністерства освіти і науки України від 29.09. 2021 № 1031.
Програми розміщені на офіційному вебсайті МОН за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku?fbclid=IwAR0Su0XZPqxv3Rp0dsyWvSEg3V7nV5NoRkq8qpUgeJD636tTFRtDHre69Hg
Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 класі
|
5 кл. НУШ (52,5 год) |
|
Семестри |
І |
ІІ |
Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями літературних знань і компетентностей |
1 |
2 |
Уроки позакласного читання |
1 |
1 |
1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання |
||
Аудіювання |
1 |
1 |
2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння |
||
Розвиток мовлення (усно) |
1 |
1 |
3. Сприймає письмові тексти/ Читання |
||
Читання вголос |
1* |
1* |
4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо |
||
Розвиток мовлення (письмово) |
1 |
1 |
*Види діяльності, перевірка яких здійснюється індивідуально протягом семестру (на розсуд учителя); для них не виділяються окремі уроки.
Орієнтовний формат запису журнальної сторінки із зарубіжної літератури у 5 класі
І семестр
№ |
Місяць і число / Прізвище та ім'я учня учениці |
09 / 09 |
27 / 09 |
Зошит |
24 / 10 |
28 / 10 |
Зошит |
05 / 11 |
15 / 11 |
Зошит |
20 / 12 |
29 / 12 |
Зошит |
Тематична |
Аудіювання |
Говоріння |
Читання |
Письмо |
І семестр |
Скоригована |
1. |
Биба Богдан |
|
8 |
6 |
7 |
8 |
8 |
|
8 |
9 |
|
9 |
8 |
9 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
2. |
Зінченко Вікторія |
|
7 |
7 |
|
7 |
9 |
|
7 |
8 |
|
8 |
9 |
8 |
7 |
8 |
7 |
7 |
7 |
|
3. |
Куртанич Діана |
|
9 |
9 |
9 |
10 |
9 |
|
9 |
10 |
|
10 |
9 |
10 |
10 |
9 |
10 |
10 |
10 |
|
ІІ семестр
№ |
Місяць і число / Прізвище та ім'я учня/учениці |
29 / 01 |
Зошит |
27 / 02 |
Зошит |
Тематична |
26 / 03 |
28 / 03 |
Зошит |
15 / 04 |
20 / 04 |
Зошит |
17 / 05 |
29 / 05 |
Зошит |
Тематична |
Аудіювання |
Говоріння |
Читання |
Письмо |
ІІ семестр |
Скоригована |
Річна |
1. |
Биба Богдан |
|
8 |
7 |
8 |
7 |
7 |
8 |
8 |
|
8 |
9 |
8 |
8 |
8 |
8 |
9 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
8 |
2. |
Зінченко Вікторія |
|
7 |
7 |
7 |
7 |
|
8 |
9 |
|
7 |
8 |
|
7 |
8 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
7 |
3. |
Куртанич Діана |
|
9 |
9 |
9 |
9 |
10 |
9 |
10 |
9 |
10 |
|
10 |
9 |
10 |
10 |
9 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
10 |
Оцінки за «Говоріння», «Письмо» виставляється на підставі робіт з розвитку мовлення
Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 6–9 класах
Класи |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||
Семестри |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі: |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
контрольного класного твору; |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Уроки розвитку мовлення* (у+п) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
ВИДИ РОБІТ ІЗ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
• складання оповідання (казки) за прислів’ям;
• добір прислів'їв, крилатих виразів, фразеологічних зворотів, що виражають головну ідею твору;
• введення власних описів в інтер’єр, портрет, пейзаж у вже існуючому творі;
• усний переказ оповідання, епізоду твору;
• твір-характеристика персонажа;
• написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом;
• написання вітального слова на честь літературного героя, автора тощо;
• твір-опис за картиною;
• складання тез літературно-критичної статті (параграфа підручника);
• підготовка проєкту (з можливим використанням мультимедійних технологій) –індивідуального чи колективного –з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника тощо;
• складання анкети головного героя, цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;
• написання реферату, есе, мінітворів, відповідей на проблемні питання;
• ідейно-художній аналіз поетичного чи прозового твору;
• написання листа авторові улюбленої книжки;
• інсценізація твору (конкурс на кращу інсценізацію уривка твору) тощо.
• підготовка рекламних роликів та літературних білбордів, буктрейлерів та презентацій, мемів, колажів та летбуків, пазлів і ментальних карт, ілюстрацій та коміксів тощо;
• створення віртуальних сторінок письменників у соціальних мережах, акаунтів літературних персонажів, листів-звернень, відеолистів.
Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів (за О.О. Ісаєвою)
Бали |
Критерії оцінювання |
|
Початковий рівень |
1 |
Учень/учениця монотонно читає напам’ять лише окремі фрази художнього тексту. |
2 |
Учень/учениця невиразно читає напам’ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору. |
3 |
Учень/учениця читає напам’ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних мовленнєвих помилок. |
|
Середній рівень |
4 |
При читанні напам’ять твору учень/учениця допускає значну кількість помилок різного характеру. |
5 |
Учень/учениця читає вивчений напам’ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням правил техніки мовлення. |
6 |
Учень/учениця читає напам’ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами. |
|
Достатній рівень |
7 |
При читанні напам’ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але виконує його невиразно, монотонно. |
8 |
Вивчений напам’ять твір учень/учениця читає з окремими декламаційними огріхами. |
9 |
Учень/учениця виразно читає напам’ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності. |
|
Високий рівень |
10 |
Учень/учениця виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам’ять. |
11 |
Вивчений напам’ять твір учень/учениця декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного. |
12 |
Читання напам’ять твору учнем/ученицею відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої вправності. Учень/учениця виявляє особисте ставлення до прочитаного, може сформулювати і висловити своє «надзавдання» (мету) читання твору. |
Ведення зошитів оцінюють від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру. Під час виставлення тематичного бала в 5 класі результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються (наказ МОН № 289 від 01.04.2022 р. Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток 1) https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/).
У разі відсутності учня/учениці на уроках протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).
Оцінку за ведення зошита з української та зарубіжної літератур виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць. Під час оцінювання потрібно враховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Для контрольних робіт з української мови та літератури, зарубіжної літератури в усіх класах використовують по одному зошиту.
1. Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої освіти за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції НУШ (МОН України №4.5/2303-21 від 06.08.2021) [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/83419/
2. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти. Наказ МОН № 289 від 01.04.2022 року [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/