Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №1 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 09.09.2022 10:36
Кількість переглядів: 338

Виступ. Особливості навчання української літератури в 5 класах НУШ за модельними навчальними програмами «Українська література. 56 класи» для закладів загальної середньої освіти .

                                                 Мосійчук Ю.С, вчитель  української мови літератури       

                                                                         Острожецького ліцею імені І.Єремеєва                     

Із 1 вересня 2022 року вчителі 5-х класів приймають естафету впровадження реформи НУШ. Це означає, що на педагогів чекають суттєві зміни в освітньому процесі, опанування нових підходів до навчання та ще безліч інновацій.

Перехід із початкової школи до середньої є найбільш стресовим для школярів. Тому з метою врахування вікових та індивідуальних особливостей розвитку учнів, новим Держстандартом визначено цикли здобуття базової середньої освіти:

  • адаптаційний цикл – 5-6 класи;
  • цикл базового предметного навчання – 7-9 класи.

Адаптаційний період надає чудову можливість безболісно пристосуватися до нових умов навчання та знизити рівень стресу.

Навчання у 5 класі передбачає впровадження інноваційних підходів до структури та змісту навчання. Нормативними документами встановлено чіткі орієнтири, за якими учні розбудовують власні компетентності: здобувають знання, розвивають вміння та формують ставлення. До того ж типовий навчальний план стає варіативним – учителі самі обиратимуть предмети та інтегровані курси з урахуванням побажань учнів. Самі ж педагоги отримують повну академічну свободу. 

Метою нової школи є різнобічний розвиток особистості, яка прагне до самовдосконалення та навчання впродовж життя. Тож учні мають опанувати наступні наскрізні вміння та ключові компетентності: 

  • вільне володіння державною мовою;
  • спілкування рідною (в разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентність в галузі природничих наук, техніки і технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності;
  • культурна компетентність;
  • підприємливість і фінансова грамотність.

Основними складовими всіх навчальних програм є такі елементи:

1. Інтеграція

Чи не першим, від чого варто відмовитись викладачам є прив’язка до окремих предметів. Життя дитини охоплює різні впливи та явища (фізичні, хімічні, соціальні), тож викладання має відбивати цю реальність.

Даючи дітям знання, що розсортовані за різними предметами, ми виховуємо теоретиків, відірваних від життя та системного мислення. Натомість діти повинні усвідомлювати зв’язок знань з різних галузей та легко інтегрувати їх у сукупну картину світу. Саме тому нові програми переносять акцент з предметів на змістові лінії, галузі та компетентності: мовну, екологічну, фінансову, підприємницьку, математичну, культурну тощо.

2. Практика

Нові модельні програми наповнені практикою та проєктами. Це треба враховувати при розподілі години у календарному плануванні. Принципи НУШ передбачають обов'язкове засвоєння певних видів діяльності. Втім, учитель може обирати доцільні методи та прийоми, застосовуючи їх при вивченні різних тем.

3. Нові технології

Упродовж останніх років українська освіта зробила великий стрибок у залученні технологій. Утім, застосування електронних додатків, діаграм, ментальних мап і презентацій вимагає подальшої роботи та поглиблення.

4. Осучаснення

Це стосується як змісту, так і подачі. Наприклад, доцільно використовувати у навчанні фільми чи новини, що демонструють найновіші досягнення науки. Разом із тим варто застосовувати такі сучасні підходи, як: групові заняття, досліди та спостереження, метод кейсів, STEM і STREAM проєкти тощо.

На сайті МОН міститься декілька модельних програм з української літератури для 5-из класів НУШ від різних авторів:

  1. Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А., Макаренко В.М., Тригуб І.А.)
  2. Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
  3. Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Чумарна М. І., Пастушенко Н. М.)

Кожна програма має схожі теми, втім різні підходи та акценти. Вчителі можуть обирати  будь-яку з них. Оскільки в програмах немає розподілу за кількість годин, учитель може на свій розсуд розподіляти час на ті чи інші теми. Сучасні школярі мають володіти актуальними інструментами та навичками. Вчителям потрібно  приділити особливу увагу таким вмінням п'ятикласників:

  • Розуміння прочитаного. Можливо, невдовзі зі шкіл зникне такий вид діяльності, як швидке читання. Адже ця вправа тренує лише автоматичне відтворення звуків, утім не сприяє розумінню прочитаного. Натомість пропонується збагатити програму вправами на аналіз тексту, його відтворення та формулювання власної думки в усній і письмовій формі.
  • Пошукова активність та створення інформпродукту. Діти мають не лише слухати вчителя, але й уміти самостійно шукати інформацію та перетворювати її у «інформпродукт» – плакат, презентацію, новину, рекламу, графік, бізнес-план тощо.
  • Переконлива презентація. Якщо ви проводите проєкт або дослідження, діти мають не лише створити модель, рекламу, плакат, бізнес-проєкт, але й презентувати їх та довести слушність власної думки аудиторії (класу, читачам блогу, батькам, покупцям, партнерам тощо).

Рекомендую колегам переглянути відео «Аналіз модельних програм з української літератури для 5-6 класів НУШ».

https://www.youtube.com/watch?v=sASN7OxrhD8

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь