Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №1 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 09.09.2022 10:25
Кількість переглядів: 494

Виступ. Особливості навчання української мови в 5 класах НУШ за модельними навчальними програмами «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти.

Ярощук Тетяна Леонідівна,

вчитель української мови та літератури

Малинської філії І-ІІ ступенів

Острожецького ліцею імені І. Єремеєва

 

 

Модельна навчальна програма

«Українська мова. 5-6 класи»

для закладів загальної середньої освіти

(автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

     Українська мова – шкільний предмет, що входить до мовно-літературної галузі.

     Мета мовно-літературної освітньої галузі – розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.

У програмі витримано рівновагу інформаційної й розвивальної функцій, що важливо для процесу організації й структурування навчального матеріалу.

     Мета навчання української мови – розвиток особистості здобувача освіти засобами предмета, а саме:

- пізнання мови як цілісної системи, що забезпечує розвиток людини (мислення, пізнання світу, комунікацію,

самовираження й самовдосконалення, емоційний світ тощо) і функціювання суспільства;

- формування компетентного мовця, носія духовності, культури й традицій українського народу.

Відповідно до мети поставлено такі завдання:

1) виховання ціннісного ставлення до української мови як державної;

2) розкриття потенційних можливостей мови для життя й діяльності людини, суспільства;

3) виховання потреби пізнавати мовне розмаїття (фонетичне, лексичне, фразеологічне, граматичне) й активно

користуватися ним, удосконалювати культуру усного й писемного мовлення;

4) формування мовного чуття, усвідомлення естетичної й культурної цінності мови;

5) засвоєння знань, формування вмінь і навичок, необхідних для ефективної комунікації.

Структура програми концентрично-спіральна, що забезпечує поступове розширення й поглиблення мовних знань, системне, а не епізодичне набуття пізнавального досвіду.

Програму укладено з дотриманням таких принципів:

- світоглядності (дібрані теми й поняття сприяють розвиткові в суб’єктів освітнього процесу наукового уявлення про мову, її функції, системний характер, багаті виражальні можливості, роль у житті й становленні людини тощо)

- інструментальності (можливість застосування знань, умінь і навичок в усіх сферах життя людини);

- доступності (відповідність змісту віковим особливостям і рівневі розвитку учнів);

- систематичності й логічної послідовності (змістовий компонент укладено з дотриманням логічної послідовності й взаємозв’язку);

- соціалізації (знання, уміння й навички сприяють соціалізації учнів);

- культуровідповідності (вивчаючи мову, її носії засвоюють притаманну її народові культуру).

     Вертикаль у структурі програми представлена трьома ключовими компонентами («Очікувані результати» (1), «Зміст навчального предмета» (2) і «Види навчальної діяльності» (3)), а горизонталь – трьома змістовими лініями (мовною, мовленнєвою і соціокультурною).

     Змістовий компонент програми поділено на блоки: предметний, метапредметний й компетентнісний.

Предметний блок (мовна змістова лінія) передбачає знання розділів мови як системи, мовних одиниць усіх рівнів, їхні характерні ознаки та функції в мовленні; мови як відображення картини світу; мовної норми та її динамічності; різних типів помилок; засобів виразності, формування відповідних умінь і досягнення предметних  результатів.

Метапредметний блок (мовленнєва змістова лінія) орієнтує на знання відомостей про інформацію, текст, комунікацію й мовленнєві жанри, формування відповідних умінь і досягнення метапредметних результатів.

Компетентнісний блок (соціокультурна змістова лінія) спрямовує діяльність суб’єктів освітньої діяльності на формування ключових компетентностей і досягнення особистісних результатів. Цей блок покликаний реалізувати компетентнісний потенціал галузі, презентований у Додатку 1. Державного стандарту.

     Отже, зміст програми має потенціал для здобуття предметних, метапредметних і особистісних результатів.

     Засобами досягнення очікуваних результатів є тексти підручників, навчальні й практичні посібники, компетентнісно орієнтовані методики.

Шляхи реалізації програми:

- формування сприятливого для учнів мовного середовища в родині, у школі, в суспільстві;

- зміна ставлень (учня до себе як суб’єкта шкільної мовної освіти; учня і вчителя до української мови; учителя до

учня як повноправного суб’єкта освітнього процесу);

- перегляд показників навчальних досягнень учнів;

- формування стійких зовнішніх і внутрішніх мотивацій;

- упровадження особистісно й компетентнісно орієнтованих методик;

- якісна сучасна навчальна й методична продукція.

     Пріоритети викладання предмета. Важливим завданням у навчанні української мови сьогодні є вихід за межі академічності курсу, тобто зміна уявлення школярів про мову, усвідомлення, що мова не лише складна система, але й живий організм, багатовіковий носій мудрості, хранителька унікальної української культури, надійний інструмент пізнання й порозуміння, ефективний засіб самовираження, джерело естетичної насолоди. Її лексичні й фразеологічні злитки фіксують норми і правила гармонійного спілкування, активне послуговування мовою гарантує розквіт держави і збереження її кордонів.

     Програма покликана змінити ставлення до мови як суспільного явища і шкільного предмета, виховати нове покоління компетентних носіїв мови зі сформованим мовним чуттям, мовними смаками і мовною стійкістю.

     Розділи навчальної програми:

(мовна змістова лінія)

  • вступ. Українська мова в житті українців;
  • лексикологія;
  • фразеологія;
  • фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія;
  • відомості з синтаксису й пунктуації;

(мовленнєва змістова лінія)

  • інформація;
  • текст;
  • жанри мовлення;
  • спілкування.

 

 

Модельна навчальна програма

«Українська мова. 5-6 класи»

для закладів загальної середньої освіти

(автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В.,

Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

     Метою навчання української мови в школі є формування компетентного

мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.

     Завдання навчального предмета: навчити вільно, комунікативно доцільно

користуватися засобами української мови; виховати свідоме прагнення

до вивчення української мови; сформувати духовний світ учнів, цілісні

світоглядні уявлення, загальнолюдські ціннісні орієнтири; розвинути мислення,

пам’ять, творчі здібності, естетичні почуття, самоповагу та впевненість у собі.

Знання мають стати інструментом у розв’язанні життєвих проблем, засобом

особистісного розвитку, соціалізації учнів, успішного професійного

становлення та облаштування свого життя.

     Ця модельна навчальна програма:

  • ґрунтується на засадах цінностей українського народу, особистісно

зорієнтованого, компетентнісного, аксіологічного, діяльнісного, інтегративного

підходів;

  • передбачає реалізацію вимог до обов’язкових результатів навчання в

мовно-літературній освітній галузі;

  • ураховує наступність між циклами навчання;
  • орієнтується на компетентнісний потенціал мовно-літературної освітньої

галузі.

     У програмі визначено:

  • очікувані результати;
  • навчання учнів;
  • зміст навчального предмета;
  • види навчальної діяльності учнів.

     Очікувані результати навчання учнів – це результати, яких потрібно досягти на певному етапі освітнього процесу. Вони співвідносяться з обов’язковими результатами навчання, визначеними Державним стандартом.

     Орієнтовна послідовність досягнення очікуваних результатів навчання

учнів забезпечується структуруванням змісту навчального предмета з

використанням розділів, тем / тематик.

     Пропонований зміст окреслює рекомендований обсяг навчального

матеріалу, що має бути опанований учнями за певний період навчання в

процесі досягнення очікуваних результатів.

     Серед наведених у програмі видів навчальної діяльності учитель може

обирати ті, які вважає найбільш актуальними й корисними, до того ж він може

змінювати теми висловлень. Для зручності виокремлено види діяльності, які

мають здійснюватися на традиційних уроках розвитку мовлення.

     Сформульовані в кожному розділі та підрозділі ціннісні орієнтири, не

обмежуючи академічної свободи вчителя, мають на меті допомогти йому

вибрати тематику творчих робіт і дидактичного матеріалу, урізноманітнити й

структурувати навчальну діяльність, сформувати в учнів компетентності,

необхідні для успішної самореалізації в суспільстві. Наведені переліки можна

доповнювати та скорочувати.

     На формування ціннісних ставлень і суджень, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії із суспільством, зорієнтована Концепція Нової української школи, де в розділі «Виховання на цінностях» зазначено, що «найосвіченіша людина може стати найгіршим злочинцем, якщо не розуміє і не поділяє загальнолюдських цінностей».

     Категорія «ціннісні орієнтири особистості» містить у собі три  компоненти: пізнавальний – усвідомлення сутності явища, його якостей, властивостей; емоційний – переживання цінності явища; мотиваційний –готовність діяти відповідно до усвідомленої цінності в ситуації вибору.

     Визначені ціннісні орієнтири сприяють входженню особистості в соціум,

пізнанню мовної картини світу, засвоєнню соціокультурних відомостей.

     Урок української мови на сучасному етапі повинен мати такі основні

особливості:

- виховання мовної особистості, національно-свідомого громадянина України;

- реалізація комунікативно-діяльнісного, українознавчого, функціонально-стилістичного та інших аспектів навчання;

- розвиток пізнавальних і творчих здібностей особистості;

- мовленнєва спрямованість уроку, удосконалення всіх видів мовленнєвої діяльності;

- здійснення морального, етичного та естетичного виховання, що передбачає особистісний підхід до навчання;

- посилення практичної спрямованості навчання;

- використання активних інноваційних форм, методів, прийомів навчання;

- інтегральність (реалізація внутрішньо- і міжпредметних зв’язків);

- оптимальність змісту уроку.

     Для досягнення мети вивчення української мови важливо чергувати різні

методи та прийоми психолого-педагогічної підтримки діяльності учнів:

- заохочення;

- створення яскравих навчально-образних уявлень;

- навчально-пізнавальна гра;

- створення ситуації успіху;

- створення проблемної ситуації;

- поштовх до пошуку альтернативних рішень;

- виконання творчих завдань;

- кооперація учнів.

     Ефективність освіти пов’язують із реалізацією компетентнісного підходу.

     Такий підхід передбачає зміщення акцентів із накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок на вироблення і розвиток умінь діяти, застосовувати досвід у конкретних умовах. Компетентності дають змогу усунути суперечності між засвоєними теоретичними відомостями та їх використанням для розв’язання конкретних життєвих завдань: уміти розрізняти об’єкти, ознаки, властивості; аналізувати і пояснювати причини та наслідки подій, вчинків, явищ; створювати тексти, проєкти; висловлювати ставлення до подій, вчинків; брати участь у колективних справах, у розв’язанні навчальних завдань та ін.

     Розділи моденьної навчальної програми:

  • вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України;
  • повторення та узагальнення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово.
  • лексикологія. Групи слів за значенням;
  • будова слова. Орфографія.
  • фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
  • відомості з синтаксису та пунктуації.
  • повторення та узагальнення вивченого в 5 класі.

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь