Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів іноземних мов
Виступ на тему «Використання сучасних освітніх підходів для організації освітнього процесу » .
Підготував вчитель англійської Борбинської ЗОШ 1-111ст Ігнацевич О.С.
На результативність навчання впливають організація його процесу, структура, зміст, методи, форми. Цим обумовлене існування різних концепцій навчання-системи поглядів на процес навчання. Свідоме орієнтування на психологічну і дидактичну концепції визначає вибір виду навчання чи огрунтованого їх поєднання.
Проблемно-розвивальне навчання
Навчальна діяльність полягає не просто в опануванні знань, а й у здійсненні інтелектуальної пошукової діяльності (постановці проблемних питань, розв`язанні суперечливих, проблемних ситуацій, творчому формулюванні власних суджень). Завдяки таким старанням він лише поповнює багаж знань, а й розширює свої пізнавальні можливості, розвивається як особистість. У цьому полягає основна мета проблемно –розвивального навчання.
Проблемна ситуація- психологічний стан, що виникає в результаті мисленєвої взаємодії суб`єкта (учня) з об`єктом (навчальним матеріалом),
який викликає пізнавальну потребу розкрити суть процесу або явища, що вивчається.
Класифікація методів проблемно-розвивального навчання
Проблемно розвивальне навчання-система регулятивних принципів діяльності, цілеспрямованості та проблемності, правил взаємодії викладача та учнів, вибору і вирішення способів та прийомів.
Система методів проблемно- розвивального навчання ґрунтується на принципах цілеспрямованості (відображують передбачувані, планові результати свідомо організованої діяльності), бінарності (складається з діяльності викладача й учнів) та проблемності (визначають рівень складності матеріалу і труднощі в його засвоєнні). Її формують показовий (показове викладання), діалогічний (діалогічне викладання), евристичний (евристична бесіда), дослідницький (дослідницькі завдання), програмований (програмоні завдання), програмований (програмовані завдання) методи.
Показовий метод проблемно-розвивального навчання.
Цю систему утворюють взаємодії викладача й учнів на о снові створення інформаційно-пізнавальної суперечності між раніше засвоєними знаннями та новими фактами, законами, правилами і положеннями з метою пояснення учням суті нових понять і формування уявлення про логіку вирішення наукової проблеми.
Діалогічний метод- викладач та учні взаємодіють на основі створення інформаційно-пізнавальної суперечності між раніше засвоєними знаннями та новими практичними умовами їх використання з метою спонукання учнів до участі в постановці, вирішення проблем, засвоєнні нових понять понять та способів дії.
Еврестичний метод- Використання його передбачає взаємодію викладача й учнів на основі створення інформаційно-пізнавальної суперечності між теоретично-можливим способом вирішення проблеми і неможливістю застосувати його практично, з метою організації самостійної роботи учнів щодо засвоєння частини програми за допомогою проблемно-пізнавальних завдань.
Дослідницький метод-Його реалізують через взаємодію викладача й учнів на основі створення інформаційно-пізнавльної суперечності між теоретично можливим способом вирішення проблеми і неможливістю застосовувати його практично з метою самостійного засвоєння учнями нових понять, способів інтелектуальних і практичних дій.
Програмований метод- Стрижнем його є взаємодія викладача й учнів на основі створення інформаційно-пізнавальної суперечності між практично досягнутим результатом і нестачею в учнів знань для його теоретичного обґрунтування шляхом поетапного поділу навчального матеріалу на питання,
задачі й завдання та організації самостійного вивчення нового (або повторення раніше вивченого) матеріалу частинами.
Модульне навчання – модульний підхід передбачає організацію процесу навчання на основі створення навчальних модулів, акцентування на індивідуально –орієнтованому підході до навчальної діяльності учнів.
Основним засобом модульного навчання є модульна програма. (модуль)
Модуль- одиниця змісту навчання, відібрана і дидактично опрацьована для досягнення певного рівня знань, умінь та навичок з продуманою системою контролю як у процесі вивчення модуля, так і по його завершенні.
Залежно від викладу навчального матеріалу розрізняють такі види модулів:
---дидактичний
---навчальний
---змістовний
Особистісно-орієнтоване навчання
Основою створення особистісно-орієнтованого навчання стали ідеї гуманізації освіти(Д.Дюї, А, Маслоу, К Роджерс, В. Сухомлинський), визначення індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної людини, що вимагає забезпечення розвитку і саморозвитку особистості учня.
Особистісно-орієнтованого навчання передбачає рівноправні позиції вчителя та учня. За таких умов учитель не стільки актуалізує , стимулює учня, створює умови для самореалізації, особистісного зростання у різноманітній діяльності.
Комп`ютерне навчання і нові інформаційні тенології навчання.
Комп`ютерне навчання –система навчання, в якій одним з основних технічних засобів є комп`ютер.
Основною метою навчання є підготовка учнів до життя в інформаційному суспільстві, підвищення ефективності навчання завдяки впровадженню інформаційних технологій навчання.
Робота учнів з комп`ютерною технікою забезпечує:
--підвищення інтересу, мотивації до навчання завдяки новим формам роботи.
--індивідуалізацію навчання, кожен працює в режимі, який його задовольняє.
--об`єктивність контролю.
--активізацію навчання завдяки використанню привабливих і швидкозмінних форм подачі інформації.
--формування вмінь і навичок для різноманітної творчої діяльності.
--виховання інформаційної культури.
--оволодіння навичками оперативного прийняття рішень у складній ситуації.
--доступ учнів до банків інформації, можливість оперативно знаходити необхідну інформацію.
До засобів нових інформаційних технологій належать:
--апаратні засоби.
--програмно методичні.
--навчально-методичні.
Дистанційне навчання
Поширеною є і комбінована форма навчання, за якої учню навчальний матеріал надається на СD, а робота з ним відбувається в онлайновому режимі.
Характрними ознаками дистанційної освіти є:
--гнучкість.
--модульність.
--паралельність.
--охоплення.
--рентабельність.
--технологічність.