Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури
Виступ (формат «Круглий стіл»):Складові проєкту із розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для реалізації Державного стандарту базової освіти НУШ ».
Сохан Людмила Костянтинівна,
вчитель зарубіжної літератури
Уїздецької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Українське суспільство переживає важливий та складний час творення Нової української школи в контексті сучасного розвитку освіти України. Освітня реформа виводить на новий організаційний та концептуальний рівень заклади загальної середньої освіти щодо втілення та практичної реалізації стратегії сучасного суспільного розвитку та впровадження Державного стандарту базової середньої освіти.
Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепція «Нова українська школа» щодо реформування освіти, інші нормативні документи задають стратегічні напрями її перебудови. Реформа передбачає зміну цілей та основних завдань освіти, зокрема базової загальної середньої освіти відповідно до сучасної освітньої парадигми і світових тенденцій розвитку національних освітніх систем.
Досягнення нових цілей української школи потребує постійного пошуку шляхів модернізації змісту освіти. Це вимагатиме реалізації принципово нових інструментів – педагогічних, методичних, які мають ґрунтуватися на особистісно орієнтованому та компетентнісному підходах до навчання, враховувати вікові особливості фізичного, розумового та психічного розвитку дитини на кожному з рівнів освіти, орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації в особистому житті, професійній і громадській діяльності.
Реалізація нового змісту навчання на рівні базової середньої освіти має здійснюватися з урахуванням принципу наступності та перспективності з напрацюваннями початкової ланки освіти. Це зумовлює передусім визначення змістово-результативної узгодженості в усіх освітніх галузях із передбачування складності процесу адаптації випускників початкової школи до навчання у 5 класі.
Реалізація компетентнісного підходу вимагає системних розроблень, створення навчально-методичних комплексів, розробок сучасних методів і технологій навчання, де мають бути розгорнуті цільові та методичні орієнтири компетентнісно орієнтованого навчання із зазначенням пріоритетних способів навчальної взаємодії, особливостей інтегрування, оцінювання тощо. Отже, навчально-методичний супровід має розроблятись як цілісна дидактико-методична система, що постійно розвивається.
Оновлення змісту й методик навчання учнів базової школи зумовлене потребою в систематичному використанні можливостей загальної середньої освіти для здійснення особистісно орієнтованого навчання та створення науково-методичного супроводу для реалізації Концепції Нової української школи.
Досягнення мети дослідження передбачає виконання таких завдань:
- розроблення навчально-методичного забезпечення для реалізації Державного стандарту ( зокрема, навчальних матеріалів для здобувачів освіти з усіх освітніх галузей - навчальних предметів (інтегрованих курсів), що реалізують ідеї концепції "Нова українська школа" і спрямовані на досягнення очікуваних результатів );
- розроблення організаційно-методичного інструментарію для педагогів базової школи на засадах концепції "Нова українська школа";
- розроблення типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників, дистанційних курсів підготовки педагогічних працівників тощо;
- формування та навчання регіональних тренерських груп з усіх освітніх галузей для роботи з різними цільовими аудиторіями;
- розроблення та експериментальна апробація системи оцінювання освітніх досягнень здобувачів загальної середньої освіти.
Реалізація мети та завдань дослідження ґрунтується на таких принципах Нової української школи:
- повага до особистості;
- доброзичливість і позитивне ставлення;
- довіра у відносинах;
- діалог - взаємодія - взаємоповага;
- розподілене лідерство ( проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв'язків );
- принципи соціального партнерства ( рівність сторін, добровільність прийняття зобов'язань, обов'язковість виконання домовленостей ).
Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягають у:
- розробленні та впровадженні навчально-методичного забезпечення для реалізації нового Державного стандарту;
- теоретичному обґрунтуванні функцій і способів компетентнісно орієнтованого навчання у базовій школі;
- розробленні й експериментально підтверджені ефективності апробованих в науковому дослідженні способів компетентнісно орієнтованого навчання з урахуванням зазначених вище умов;
- розробленні критеріїв та індикаторів порівняльної ефективності різних форм і способів компетентнісно орієнтованого навчання;
- удосконаленні змісту, форм і методів навчання з використанням інтерактивних технологій.
Очікувані результати:
- розроблення навчально-методичного забезпечення в умовах реалізації Державного стандарту;
- розроблення навчальних матеріалів для забезпечення модельних навчальних програм;
- розроблення програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- розроблення інструктивно-методичних матеріалів щодо системи оцінювання освітніх досягнень;
- розроблення й апробація нових вимог до проведення державної підсумкової атестації учнів;
- оновлення нормативної бази функціонування базової школи відповідно до впроваджуваних змін.