Матеріали засідання №4 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики
Обмін досвідом «Креативний учень – самореалізований вчитель»
Підготувала
Рудник А. П.
вчитель фізики та математики
Борбинської ЗОШ І – ІІІ ст.
Розвитку креативності сприяє аналіз, синтез, порівняння, аналогії, класифікації, які допомагають учням при розв’язку життєвих ситуацій і при опануванні математикою та фізикою. Це є основними методами при пошуку доведення теореми, розв’язання задач. Широко використовую аналогію при розв’язанні текстових задач. Наприклад, за аналогією з першою парою підберіть слово в другій парі: додавання – сума, ділення - …; квадрат – куб, коло - … .
Використовую на своїх уроках задачі на кшталт:
- Які спільні ознаки квадрата і прямокутника, ромба і т.п. та чим ці фігури відрізняються?
2. Який знак потрібно поставити між 2 і 3, щоб одержати число, більше 2,
але менше 3?
3. Обчислити суму ряду натуральних чисел.
4. Знайдіть на малюнку зайву фігуру або вписані та описані многокутники.
5. Задачі на класифікацію ( розбиття явищ або об’єктів, наприклад: Ом, Ампер, Джоуль, Вольт або дати загальну назву об’єктам).
Широко використовую вправи з підручника фізики «Експериментальне завдання», які учні виконують із задоволенням.
Розвитку креативності також сприяють виконання лабораторних робіт, експериментальних робіт та проектів.
Одним зі шляхів розвитку креативних здібностей у процесі набування знань є застосування в навчальному процесі творчих ігор і вправ, бо емоційне забарвлення останніх сприяє глибокому й міцному засвоєнню матеріалу, розвитку особистості кожного школяра.
Протягом 2-х років проводилися показові презентації «Цікаві досліди з фізики», на яких учні 10-го та 11-го класів готовили досліди, використовуючи підручні засоби для візуалізації таких фізичних явищ, як інертність, атмосферний тиск і т.п. та демонстрували їх учням молодших класів, що викликало бурхливе захоплення у школярів.
На разі учні 7-го та 8-го класів проявили ініціативу в підготовці виступу для молодших класів уже в цьому році.
Хочу поділитися своєю розробкою для розв’язання математичних пропорцій, адже це є «проблемою», як на уроках математики так і на уроках фізики, адже більшість фізичних формул – пропорції.
Дану гру вже випробувала у 8-му класі, ще правда, не встигли закріпити.
Але результат чудовий! З пропорціями потоваришували близько 50% учнів.
Використовувала координатну площину на дошці та наліпки з різними зображеннями. Проводили, як ігри на перерві. Гравці роблять хід по черзі.
І етап
На першому етапі єдине правило: Предмети переносяться лише по діагоналі.
Результат: вибраний предмет має залишитися лише один - зліва (ІІ, ІІІ четверть).
ІІ етап.
Ще два правила:
- Можна замінити верх на низ (І, ІІ на ІІІ, IV).
- Можна замінити ліву сторону на праву (І, IV на ІІ, ІІІ).
Результат: заданий предмет в ІІ четверті, ІІІ вільна.
Будь-який заданий предмет, діти вільно переміщали в задане місце, враховуючи правила. Більшість навчилися робити всі ходи усно, дивлячись лише на таблицю.
Також навчились записувати результат у вигляді формули.
Наприклад: Знайти серце червоне (Сч).
|
|
Кс |
Сж |
Мс |
Чк |
Сч |
= |
------------------------ |
|||
|
|
Сф |
Хс |
Зо |
|
Учасники гри обговорили та порівняли послідовність виконання завдання різними учнями.
Порівняли з властивостями пропорцій та правилами розв’язання рівнянь.