Матеріали засідання №4 методичного об`єднання вчителів 1,2 класів
Аукціон методичних ідей. «Інноваційні технології на уроках ЯДС: прийом «Кубик Блума», "прийом фішбоу»
Домарецька О.Г.,вчитель початкових класів
Острожецького ліцею ім.І.Єремеєва
Метод “Кубик Блума”: методика використання
1. Знадобиться звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:
Назви.Чому.Поясни.Запропонуй.Придумай.Поділися.
2. Формулюється тема уроку. Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати.
3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала, вказує на те, якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на грані кубика – з нього і має починатися питання.
Класифікація питань
Прийом розвитку критичного мислення “Кубик Блума” унікальний тим, що дозволяє формулювати питання різного характеру.
Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, назви компоненти дії додавання.
Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Кубик Блума на уроках української мови, літературного читання в блок “Назви” можна включати завдання на знання тексту.
Приклад: Запропонуйте учням прочитати текст і заповнити таблицю “Так-Ні” по тексту.
Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв’язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому дану фігуру називають трикутником?
Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми.
Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку:
Ти дійсно думаєш, що … Ти впевнений, що …
Наприклад: Ти впевнений, що у всіх випадках після букви “м” перед “я”пишеться буква апостроф?
Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.
Наприклад: Запропонуй, де і як можна використовувати таблицю множення? Для чого тобі може знадобитися знання про текст?
Придумай – це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки.
Наприклад: Придумай, що буде, якщо на Землі зникнуть всі джерела прісної води. Придумай рими до цього слова.
Поділися – питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названою темою.
Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії – коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.
Питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.
Використання прийому “Кубик Блума” тільки на перший погляд здається важким. Але практика показує, що прийом дуже подобається учням, вони швидко освоюють техніку його використання. А вчителю цей прийом допомагає розвивати навички критичного мислення та в активній і цікавій формі перевіряти знання і вміння учнів.
|
Назви, способи подання інформації.
|
|
|
Чому інформація є важливою?
|
|
Поділись з однокласниками, яку інформацію ми отримуємо переглядаючи відео.
|
Придумай, якби склалося життя, якщо людина не отримувала б інформацію.
|
Поясни, яку роль в житті людини відіграє інформація.
|
|
Запропонуй ситуації в якій ми отримуємо повідомлення у вигляді сигналів.
|
|