Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури
Методичне моделювання фрагментів уроків зарубіжної літератури з елементами мотивації та самомотивації.
Дмитрук Валентина Володимирівна ,
вчитель зарубіжної літератури
Малинської філії І-ІІ ступенів
Острожецького ліцею імені І. Єремеєва
Викликати в дитини бажання вивчати тему можна, якщо зацікавити. Вчителю іноді складно придумати як «зачіпити» школярів темою уроку. Можна почати урок словами: «Я хочу здивувати вас…», «Я хочу вас зацікавити…», «Я хочу заінтригувати вас…». Але краще за все мати у своєму педагогічному арсеналі спеціальні прийоми, засоби, які викличуть зацікавленість навчальним матеріалом та бажанням його вивчити. Вони обумовлені різними ситуаціями, у тому числі й навчальним предметом. Хочу показати, як я використовую деякі з них у своїй практиці для учнів різних вікових категорій.
Література дає багатий матеріал, що здатний формувати мотивації до навчання.
Мотивація – вірш – музичний твір – відеоролік - кліп
- До вивчення новели О.Генрі «Останній листок». Максим Биков «Злющій осінній вітер» + П.І.Чайковський «Пори року: жовтень».
Злющий осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща.
Ти дивилась покірно і тихо,
У заплакане ,мокре вікно,
Де хитався, боровся із вітром,
На плющеві останній листок.
І воском стікала надія,
По тонесенькій свічці життя,
Картин твоїх -недописана мрія,
Манила тебе в небуття.
Та не здався листочок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
Написав у своєму житті.
Малюнок із жовтої фарби,
Життя - тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.
( Запитуємо про відчуття учнів з почутого, спогади про осінь; під час хвороби, хто підтримує… - шукаємо зв'язок з життям)
- До вивчення казки Г.Х Андерсена «Соловей».
Звучить у записі спів справжнього солов’я. Питаємо, хто чув у лісі «живий» спів пташки і заводимо будь-яку штучну мелодію музичної шкатулки (можна не один раз – для порівняння зупинити мелодія – наче шкатулка зламалася…)
Запитуємо що сподобалося більше і чому…
- До вивчення романів Стендаля «Червоне і чорне». Образ Жульєна Сореля. О.Уайльд «Портрет Доріана Грея»
Каждый выбирает для себя
женщину, религию, дорогу.
Дьяволу служить или пророку -
каждый выбирает для себя.
Каждый выбирает по себе…
(-Що може вибрати людина?
-А особисто ви яким шляхом плануєте іти по життю?..
-Що вибрав для себе Жульєн Сорель? Доріан Грей)
-Чи прийнятний для вас такий вибір? (Старшокласники вступають у дискусію, як правило, мало хто залишається поза неї)
- До вивчення оповідання Г.Маркеса «Стариган з крилами» - вірш Л.Костенко «Крила» читає Богдан Ступка
- До вивчення повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» звучить пісня «Ой радуйся, земле, Син Божий народився…»
(Можна розпитати дітей про їхні очікування щодо новорічних подарунків, як святкують Різдво…)
- До вивчення казки-феєрії О.С.Гріна «Пурпурові вітрила». Кліп «Ребята, надо верить в чудеса»
- Чи вірити ви у дива?
- У здійснення мрій?
- А чи збуваються ваші мрії?
- Що для цього необхідно робити?
- До вивчення поезії М.Ю.Лермонтова «На дорогу йду я в самотині», «Молитва» (перегляд-прослуховування «кінострічки бачення + романс», створеної учнем до конкурсу «Створи шедевр» з’ясування відчуттів від почутого й побаченого, перехід до читання (аналізу) поезій мовою оригіналу))
Мотивація – деталь
- До вивчення роману В.Скотта «Айвенго» (Шпага (іграшкова) і троянда – будемо говорити про справжніх лицарів, писати закони, за якими жили середньовічні рицарі).
- В.Биков «Альпійська балада» - шмат хліба, маки (символи війни, відваги, випробувань)
- О.Генрі «Останній лист» - суха гілка дерева з листочком, який тримає прищіпка (символ надії )
- Ф.Шиллер. Балада «Рукавичка» - перчатка (символ зневаги до чужого життя – як її можна кинути – показуємо дітям)
- О.Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів» - дзеркало
( чарівний символ справедливості)
- Індійська народна казка «Фарбований шакал» - фарби (можуть змитися, як не перефарбовуйся, правда вийде на поверхню)
- Р.Дал «Чарлі і шоколадна фабрика» - шоколад (символ усього роману – випробування для героїв) (Головне питання: «Діти, а хто з вас лише 1 раз на рік куштує шоколад?)
- Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» - казковий синій птах (символ щастя)
- М.Лермонтов «Герой нашого часу» - зображення коня – символ дороги життя Григорія Печоріна : помирає кінь – вмирає герой
- Г.К.Андерсен «Снігова королева» - сніг (добре, якщо буде можливість принести справжній) тане в руках від людського тепла, як «розтануло» серце Кая від чар Снігової королеви
- До вивчення роману Е.Портер «Полліанна» - в руках у вчителя лимон, а на столі стоїть напій «Лимонад»
Немає людини, життя якої складається абсолютно щасливо. Чому? Бо в житті завжди є труднощі. Через них має пройти кожен. Якщо ж людина ніколи не зазнавала ніяких проблем, вона перестає бути людиною. Йдучи життєвим шляхом, ми весь час вчимося.
Людина часто буває незадоволена своїм життям, заздрячи іншим, адже завжди є хтось красивіший, багатший, успішніший, щасливіший за неї. Але це тільки на перший погляд, тому що абсолютно у кожного є свої негаразди. Якщо замислитися глибше, то розумієш, що так само завжди є хтось набагато нещасніший за тебе, і твої проблеми порівняно з його горем — дрібниці.
Відомий американський психолог Д.Карнегі вчить, що треба намагатися перетворити кислий лимон на солодкий та смачний напій – лимонад. І ми сьогодні з вами продовжуємо говорити про веселу та приємну дівчинку Полліанну.
- М.Достоєвський «Злочин і кара» - Біблія (як символ порятунку душі), стара цеглина (символ міста, що руйнує усе людське)
Показуємо Біблію та цеглину.
- Які асоціації викликають у вас ці предмети?
- А як вони впливають (вплинули) на долю героїв роману?
- Хто залишиться людиною?
- Як залишитися людиною?