A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів іноземних мов

Дата: 12.01.2022 09:37
Кількість переглядів: 192

Виступ на тему «Тайм-менеджмент для педагогічних працівників,ефективні прийоми та поради»

Підготувала:Стоцька Є.О.,вчитель  французької мови Острожецького  ліцею  імені І.Єремеєва

Щороку,коли новий навчальний рік ще не розпочався, а вчителі вже мають безліч планів і справ, які потребують щоденної уваги. Швидко впоратися з ними допоможе вміння контролювати свій час та розставляти пріоритети у роботі. Проте чи можна чітко структурувати день, якщо вчительська праця передбачає постійні форс-мажори? А окрім творчої підготовки до занять є щоденна рутина, наприклад, заповнення журналу, перевірка зошитів та робіт. Багато хто з нас застосовує принципи тайм-менеджменту, проте, попри всі намагання, працювати ефективно все одно не вдається. Як виділити найголовніше та дотримуватися плану впродовж тривалого часу? Змінити тактику та обрати прийоми, які корисні саме для вас! Як же працювати радісно, творчо і натхненно в умовах планів, нарад, звітів та дзвінків?

У науковій літературі визначають наступні структурні елементи управління часом:

  • інвентаризація часу (за кілька робочих днів задля аналізу власного робочого стилю і виявлення причин появи дефіциту часу);

 постійний аналіз використання часу, виявлення непродуктивності його витрат;

  • систематичне планування робочого часу, робота над щоденними, щотижневими, місячними, квартальними й іншими видами планів;
  • постійне розмежування та узгодження виробничих та особистісних планів;
  • вироблення поважного ставлення до часу.

Враховуючи специфіку діяльності, можемо виокремити такі основні принципи тайм-менеджменту:

  • узгодженість (єдність між баченням і місією, ролями і цілями, пріоритетами і планами,бажаннями і дисципліною);
  • збалансованість (гармонійний розподіл часу між особистим і професійним життям);
  • зосередженість (зосередження на вирішенні важливих справ);
  • людяність у відносинах;
  • гнучкість (плани мають стати зручними та гнучкими для виконання у професійній діяльності);

 компактність (всі обрані інструменти тайм-менеджменту мають бути максимально портативними, що в цілому допоможе не втратити жодної важливої ідеї чи незавершеної справи. Існує величезна кількість найрізноманітніших підходів до проблеми управління часом. Розібратися в них з нуля дуже складно, ще складніше визначити, який з них може бути корисний саме вам. Як зазначає автор книги «Тайм-менеджмент: Практикум з управління часом» Сергій Калінін, фахівці виділяють три типи тайм-менеджменту:

  • персональний (особистий);
  • рольовий (професійний);
  • соціальний тайм-менеджмент.

Індивідуальне управління часом тісно поєднане з особистісним саморозвитком і здійснюється особисто людиною, які бажають підвищити ефективність своєї діяльності. Для цього кожен з нас використовує власні методи і підходи, черпаючи інформацію з книг, інтернет-сайтів і блогів, порад друзів і колег, а також своїх ідей щодо підвищення ефективності використання особистого часу.

Рольовий (професійний) тайм-менеджмент допомагає людині бути ефективним в рамках виконання ним будь-якої конкретної соціальної ролі, зазвичай – професійної. Як зазначає Сергій Калінін, професійний тайм-менеджмент – «це на 50% психологія трудової діяльності і ще на 50% методи підвищення ефективності праці, запозичені з НОП (наукової організації праці)». У такому тайм-менеджменті зазвичай потрібна допомога професійного консультанта.

Соціальний тайм-менеджмент присвячений міжособистісним відносинам і спільному управлінню часом кількох людей. Типовий приклад такого тайм-менеджменту – корпоративний. Значна частина зусиль соціального управління часом полягає в оптимізації процесів взаємодії людей (бізнес-процесів, організаційних та комунікаційних процесів), і тільки потім деяка увага приділяється власне методам тайм-менеджменту.

Для того, щоб точно нічого не забути, варто складати списки ідей та невідкладних справ. Запишіть питання, які слід розглянути на зустрічі з батьками, законспектуйте корисні поради, прослухавши вебінар для вчителів, складіть детальний план свого виступу на педагогічній нараді. Робити це краще ввечері: зранку вже буде приблизне розуміння того, чим зайнятися. Записи краще робити у тому порядку, в якому плануєте виконувати справи. І пам'ятайте: починати краще з важливої або важкої роботи.

 Утримати у голові всі ідеї, які виникають упродовж дня, буває важко, тому створюйте численні нотатки – у діловому щоденнику, в телефоні, у ноутбуці. усе це допоможе не розгубити найрізноманітніші ідеї. Краще запам'ятати цілі, наміри та справи допоможе візуалізація – для цього намалюйте мету, що вас надихає, створюйте та використовуйте ментальні карти. 

Зробіть для своїх поточних справ якомога більше робочих «чернеток» – це допоможе оперативно реагувати на зміни планів та реалізувати нові завдання у потрібний момент. Наприклад, готуючись до уроку, запишіть перелік прийомів, за допомогою яких можна влучно пояснити матеріал. Якщо дітям будуть потрібні додаткові пояснення, ви швидко усунете проблему.

Визначте час доби, коли ваша продуктивність максимальна. Якщо настрій дуже впливає на ваше самопочуття, відслідкуйте, що саме підвищить працездатність максимально швидко. Оскільки все, що зроблено без інтересу до роботи, потрібно вдосконалювати, краще зарядити внутрішню батарею. Це допоможе одразу робити справи ефективно. На мінімумі енергії краще робити механічну роботу, наприклад, рахувати бали, а коли сил вдосталь, хочеться творити, можна братися і за складні справи – саме час подумати про те, як провести уроки наступного тижня.

Ми можемо працювати напружено та натхненно, але перемикаючись на інші справи, ризикуємо забути про попередні цілі та не дотримуватися термінів виконання роботи. Для того, щоб встигати виконати усе заплановане, у вчителя мають бути проміжні цілі, відповідність яким потрібно перевіряти, та проміжні терміни виконання. Так, можна виділяти у великих справах маленькі кроки, виконання яких можна перевіряти щотижня або кожні 10 днів. Наприклад, якщо ви запропонували дітям вивчити сто іноземних слів з параграфу, перевіряти в них варто кожні десять. Так легше визначити, з якими саме труднощами вони стикаються, що є для них найважчим. Це допоможе встигати вчасно та не відхилятися від курсу.

Сучасні люди мають цілий арсенал різноманітних цілей, бажають стати успішними одразу у декількох справах, тому часто перемикаються з однієї на іншу. Якщо монотонність не для вас, спонтанно змінюйте заняття протягом дня. Так, підготувавшись до наради, можна відволіктися на планування позакласної роботи, наприклад, зв'язатися з адміністрацією нового музею для школярів. Недарма кажуть, що відпочинок – це зміна діяльності, отже, ви зробите багато справ, не втомившись.

Та рутинна робота, яку доводиться робити власноруч, має бути зроблена бездоганно! Як цього досягнути? По-перше, завдання, що потребують підвищеної уважності, потрібно визначити заздалегідь. Інколи потрібно лише підлаштуватися під загальноприйнятий спосіб ведення справ, наприклад, переносячи дані з паперового до електронного журналу, зробити 3-4 перерви у роботі та декілька разів перевірити дані. 

Можна перетворити справи, що викликають напруженість, на ритуал. Так, щоб не спізнюватися на нараду, виходьте з дому заздалегідь, а звикнути до цього буде легше, якщо ви використовуватиме крокомір та почнете слідкувати за результатами. Це навчить вас вести здоровий спосіб життя. Якщо потрібно працювати з нецікавою інформацією, заздалегідь збираючи дані, заведіть красивий нотатник та улюблену ручку, чи, може, оберіть найзручніший додаток з приємним інтерфейсом для вашого смартфону. Це підвищить вашу продуктивність. Наприклад, якщо ви готуєте учнів до контрольної роботи, уявіть, як чудово буде перегортати вже перевірені вами аркуші, де приклади розв'язані правильно. Нехай емоції, які виникають у цей час, допомагають прямувати до мети. 

Отже, парадокс нетрадиційного менеджменту полягає в тому, що риси характеру, з якими так старанно борються – мінливість настрою та схильність до багатозадачності – несуть у собі величезний потенціал. Застосування принципів, які є ефективними у роботі саме для вас, перетворюють блискучі ідеї на ефективні дії!

Поглиначі часу

Анкета для самоаналізу

Перегляньте список, що містить 30 найпоширеніших «поглиначів» часу, і позначте п’ять, які найбільше стосуються вас:

  1. Нечітка постановка мети роботи.
  2. Відсутність пріоритетів у справах.
  3. Спроба занадто багато зробити за один раз.
  4. Відсутність всеохопного уявлення про майбутні завдання і шляхи їх розв’язання.
  5. Невдале планування робочого дня.
  6. Особиста неорганізованість, «завалений» письмовий стіл.
  7. Надмірна тривалість читання.
  8. Нестача мотивації (індиферентне ставлення до роботи).
  9. Тривалі пошуки власних записів, адрес, телефонних номерів, сайтів.
  10. Недоліки в розподіленні часу на виконання завдань.
  11. Численні й тривалі телефонні розмови.
  12. Незаплановані відвідувачі.
  13. Нездатність сказати «ні».
  14. Неповне, запізніле отримання інформації.
  15. Відсутність самодисципліни.
  16. Невміння довести справу до кінця.
  17. Відволікання (шум).
  18. Недостатня підготовка до бесід і обговорень.
  19. Відсутність зв’язку (комунікації) або неточний зворотний зв’язок.
  20. Обговорення на роботі приватних тем.
  21. Надмірна комунікабельність.
  22. Надмірна кількість ділових записів.
  23. Синдром «відкладання справ на потім».
  24. Бажання знати всі факти.
  25. Поспіх, нетерплячість.

 

    

Тест  «Визначення ефективності планування»

Інструкція: відповідаючи на питання, оберіть цифру, яка, на Вашу думку, позначає положення, що найбільше відповідає дійсності.

 

ніколи

рідко

іноді

часто

завжди

Завжди Як часто Ви здійснюєте планування для того, щоб життєві обставини не виходили з-під Вашого контролю?

1

2

3

4

5

Чи фіксуєте, записуєте Ви свої щоденні плани?

1

2

3

4

5

Як часто Ви використовуєте гнучкість під час виконання завдань свого плану?

1

2

3

4

5

Як часто у Вас виходить повністю виконати всі пункти свого плану на день?

1

2

3

4

5

Як часто Ви плануєте час для найбільш важливих для Вас справ?

1

2

3

4

5

Як часто руйнуються Ваші плани на день через раптово виниклі ситуації?

5

4

3

2

1

 

 Підрахуйте загальну кількість балів.

Результати

6-10 балів ефективність планування практично «на нулі». Вам слід подумати про використання нових методів та інструментів для підвищення ефективності планування. Порада: влаштуйтеся на курси тайм-менеджменту.

11-15 балів ефективність планування нижча за середній рівень. Можливо, у Вас є власна система планування робочого та особистого часу, але Вам слід підвищити її ефективність, аби зменшити стрес та посилити контроль над ситуацією.

16-20 балів середній рівень. Ваша система планування часу працює, але може працювати ще краще. Вам слід звернути особливу увагу на те, як Ви розставляєте власні пріоритети, справляєтеся з недоречними обставинами та ситуаціями, або на те, як саме Ви складаєте свій план на день.

21-25 балів рівень вищий від середнього. Ваша система з планування добре працює.  Підтримуйте її роботу, періодично переглядаючи її для того, щоб упевнюватися, що Ви плануєте вирішення саме тих завдань, які найбільш важливі для Вас у житті.

 26-30 балів чудовий планувальник… або людина на межі виснаження.

                              

                                        Рекомендована література

  1. Десятов Т.М., Коберник О.М., Тевлін Б.Л., Чепурна Н.М. Наука управління загальноосвітнім навчальним закладом / Т.М. Десятов,
    О.М. Коберник, Б.Л. Тевлін, Н.М. Чепурна. − Х. : Основа. – 2003. – 240 с.

2.Інструкція: як встигати вчитись і жити? [електронний ресурс]. — Режим доступу : http://studway.com.ua/yak-vstigati-vchiti

3.Колесов О. С. Тайм-менеджмент – управління часом / О. С. Колесов, А. В. Вацьківська // Збірник наукових праць ВНА. – 2011. – Т. 3. – № 2(53). – С. 61–69.

4. Любченко Н. В. Тайм-менеджмент в освітній установі: спецкурс /  Н. В. Любченко//Управління науково-методичною діяльністю закладів післядипломної педагогічної освіти: координаційний аспект: наук.-метод. посіб. ; за ред. Є. Р. Чернишової ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. — К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2013. – C. 221–232.

 5.Марченко Н. 15 правил відмови: як сказати «ні!» ввічливо /
Н. Марченко // Шкільний світ. – 2017.– № 1. – С. 20-21


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь