Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів іноземних мов
Виступ. «Тайм-менеджмент для педагогічних працівників, ефективні прийоми та порад».
Підготувала: вчитель англійської мови Острожецького ліцею імені
І. Єремеєва Захаркевич Олена Василівна
Тайм-менеджмент (від англ. timemanagement) — сукупність методик оптимальної організації часу для виконання поточних задач, проектів та календарних подій. Типовими підходами в керуванні часом є постановка пріоритетів, розбиття великих завдань та проектів на окремі дії та делегування іншим людям. До керування часом належать також методи впливу на мотивацію та контролю результатів. По темі менеджменту часу часто проводяться психологічні тренінги. Головними допоміжними інструментами для керування часом є особистий календар, список поточних завдань та список проектів. Механізми для керування часом (календар та список задач з можливістю їх пріоритизації та категоризації) реалізовані в комп'ютернихпрограмах таких як MicrosoftOutlook, iCal, а також у сучасних мобільних телефонах та кишенькових комп'ютерах.
Для того, щоб визначити як наразі використовується час рекомендується впродовж певного часу вести щоденник, в якому нотується кількість часу необхідна для виконання типових задач. Це дозволяє точніше розраховувати власні сили у плануванні.
Щоб оцінювати свій прогресс ефективним методом є щотижневий аналіз виконаного та того, що очікується на наступному тижні.
Базові правила впровадження тайм-менеджменту:
- Дитина не повинна нікуди поспішати. Визначте, скільки часу їй потрібно, щоб зібратися зранку (умитися, поснідати, одягтися тощо), скільки часу забирає дорога, а скільки залишається між школою та гуртком, як довго готуються домашні завдання і скільки часу займають вечірні ритуали (душ, книжка перед сном тощо). Якщо гуртки не вміщуються у денний час, отже, дитина перевантажена. Важливо не підганяти: «Швидше, а то не встигнеш» — це закладає звичку бігти кудись весь час, не помічаючи прекрасного навколо.
- Дайте дитині самостійно вибрати гурток. Домовтеся: один гурток від вас, обов’язковий, а один у нагороду — за вибором. Улюблена справа значно краще мотивує людину будь-якого віку.
- Навчіть дитину прибирати у власній кімнаті, особливо на письмовому столі. Дитина здатна утримати в зоні уваги не більше 5 предметів. Якщо на її столі понад 4–5 предметів, увага розсіюється.
Зонуйте кімнату, де дитина грає, спить, робить уроки. Це допоможе їй навчитися концентрувати увагу та повноцінно відпочивати. Створіть такі умови, щоб дитина могла усамітнитися.
- Техніки з організації часу
Планування дня
Разом з дитиною складіть її план на наступний день. Спочатку позначте час сніданку, обіду, вечері та сну, а також усі справи, що мають фіксований час (школа, гуртки). Далі внесітьу план справи, що не мають конкретного часу — домашні завдання, хатні справи, ігри тощо. Можна писати справи у стовпчик, а можна розділити аркуш на три частини: велику верхню (навчання), і дві нижніх по менше (хатні справи та розваги). Ще один варіант — не писати, а намалювати справи на майбутній день, це сподобається дітям молодшого шкільного віку.
Закріпіть аркуш з планом дня на видноті, щоб дитина могла заглядати туди і галочкою відзначати вже зроблені справи. Поступово привчайте складати план на наступний день самостійно. Застосовуйте магніти, яскраві маркери, кольоровий папір тощо, щоб процес виглядав веселішим.
Таймер для завдань
Навіть коли дитина добре знає, що і як їй потрібно зробити, але не дужехоче, вона може розтягувати виконання до нескінченності. Допоможе простий прийом. Встановіть таймер на 20 хвилин. Скажіть дитині, що якщо вона виконає завдання за цей час, після того вона зможе займатися будь-якою улюбленою справою. Будьте певні, за 20 хвилин усе буде виконано!
Уникання поглиначів часу
Окремо поспостерігайте, що найчастіше відволікає дитину. Можливо, це певні шуми, чи конкретні предмети, що особливо небезпечні при втомі та за відсутності відчуття часу, навичок планування. Можливо, доведеться ввести якісь обмеження в сім’ї, на зразок «обід без телевізора та гаджетів». Навчайте і саму дитину помічати поглиначів часу та проходи типовз них. Відкладати цікаве заради необхідного. Допоможуть в цьому обмеження часу на виконання справи, навичка займатися тільки однією справою до кінця та вольовим зусиллям перемикати увагу кожні 20–30 хвилин (спочатку за допомогою будильника).
Боротьба з відкладанням наостанок: приручення «слона»
Великі справи у тайм-менеджменті називають «слонами». Запропонуйте дитині уявити, що справа — це слон, якого слід приручити. Як? Крок за кроком. Спочатку хобот, потім вуха, голова, половина тулуба тощо… Тобто розподілити справу на маленькі послідовні дії. Можна навіть роздрукувати малюнок слона, кожній дії знайти відповідну частину тіла, й у мірувиконання замальовувати ці частини. Також не забудьте внести ці дії-кроки у щоденний план дитини.
Ловіння «жабенят»
Дрібні та неприємні «жабенята» — це справи, що начебто й невеликі, але які не хочетьсяробити (наприклад, домашні завдання). Якщо їх відкласти, вони так і висітимуть незробленими й псуватимуть настрій. Секрет у тому, щоб ставити ці дрібні справи у найвищий пріоритет, тобто «ловити жабенят» одразу.
Правильний відпочинок
У повноцінного відпочинку дві основи.
- Нічний сон. Він повинен становити не менше 9 годин (але й не значнобільше).
- Прогулянки на свіжому повітрі. Вони забезпечують оптимальне навантаження на організм і розвантаження мозку за рахунок нових вражень та позитивних емоцій.
Скорочувати сон чи прогулянки заради уроків не слід, ефективності це не додасть.
Звісно, дитина не одразузвикне до планування, тому вам доведеться нагадувати їй про певні моменти через записки чи смс. Головне, що потрібно для закріплення корисної звички, — хвалити дитину бодай за найменші успіхи!
|
Список використаної літератури
2.https://origami.cn.ua/2017/10/05/time-management-for-children/
3.https://osvita.ua/school/71769/