Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів 3,4 класів

Дата: 12.01.2022 09:12
Кількість переглядів: 180

Тема « Іспит на майстерність» (Розв’язування педагогічних ситуацій)

Вчитель початкових класів

П’яннєвської філії І-ІІст.

Острожецького ліцею імені І.Єремеєва

Гордійчук Н.В.

Фото без опису

 

Діяльність вчителя уособлює собою розв’язання численних педагогічних ситуацій,які виникають зненацька.Саме тому педагог ,зобов’язаний продуктивно вирішити ці ситуації.Успіх у розв’язанні ситуацій залежить від професійних здібностей педагога,від його розуму,справедливості,адекватної оцінки ситуації.

В художньому фільмі про американську школу режисерів Дона Сімпсона та Джері Брукхаймера «Небезпечні думки,або Вчитель спеціального призначення» вчителька звертається до учнів : «Моя головна мета –навчити вас думати.Мозок–це також м’яз.І щоб бути сильнішим ,могутнім-треба тренувати його.Кожен новий факт,кожна нова ідея допомагає вам розвивати новий м’яз.І ці м’язи роблять вас по справжньому сильними.Це ваша зброя!В цьому неспокійному світі я хочу озброїти вас.Якщо до кінця року ви не станете розумнішими ,кмітливішими ,спритнішими,-ви нічого не втратите.А якщо станите такими –ви матимете в руках цінну зброю.»

Педагогічні ситуації, які будуть запропоновані,спрямовані саме на розвиток розумових здібностей вчителя;крім того містять пізнавальний та виховний потенціал.

Як природний розвиток людини не може бути успішним поза діяльністю,без фізичних та духовних випробувань,так і професійний- без досвіду щодо того ,як орієнтуватися у несподіваних обставинах і приймати оптимальні рішення.Зрозуміло ,щоб оптимально розв’язати ці ситуації ,слід здійснити виховний вплив,зміну ставлення ,устан6овок,;на спонукання до правильних висновків,попередження конфлікту ,що назріває.

Отже ,обираючи спосіб впливу у певній ситуації ,необхідно завжди пам’ятати ,що успіх залежить від : особливостей особистості вихованця;

Намірів та мотивів вчинку;

Форми виховного впливу та ставлення вихователя до вихованця.

Отож досягнення очікуваного результату у педагогічній ситуації передбачає такі етапи:

1)осмислення,усвідомлення та формулювання проблеми;

2)визначення моменту коли розвиток конфлікту можна було попередити;

3)чітке визначення мети ,якої прагне вихователь;

4)вибір оптимального впливу,шляхом аналізу ситуації;

5)актуалізація теоретичних знань;

6)вибір та реалізація оптимального варіанту.

Ситуація 1:

Ярослав та Соломія часто запізнювалися на уроки.Хоча їм робили зауваження, запізнення продовжувалося.Тоді вчитель вирішив провести спеціальну бесіду після уроків.Розмову почав із запитання до класу :

___Діти сьогодні Ярослав запізнився на десять хвилин,а Соломія – на п’ятнадцять .Скільки навчального часу втрачено.

-25 хвилин,почулися голоси.

-Ні ,набагато більше,-сказав учитель.-Адже ви рахуєте той час ,що втратили Ярослав та Соломія.А хіба кожен з вас не втратив час через них.

-Втратили-відповіли учні.

-Давайте підрахуємо,скільки ми всі втратили часу.Ми працювали,ви всі слухали уважно.Раптом приходить Ярослав .Він постукав,зайшов у клас,

зупинився біля дверей. Отримує зауваження, сідає на своє місце. Я облишив

працювати і ви. І згаяли три хвилини. Потім почали згадувати, на чому спинилися.

Знову втратили хвилину. Всіх у класі сорок, і кожен втратив по чотири хвилини.

Скільки ж втратив клас через Ярослава? Перемножте.

— Сто шістдесят хвилин! — підрахували учні.

— Тільки-но ми почали працювати, входить Соломія, і знову ми втрачаємо

час. Скільки ж усього втрачено часу?

Діти підносять руки, бажаючи відповісти.

— Триста двадцять хвилин плюс двадцять п’ять хвилин, згаяних самим

Ярославом й Соломією, — говорить один з учнів. Всього, значить, триста сорок

п’ять...

— Що ж виходить? — запитує учитель. Ярослав й Соломія запізнюються, а

потерпає весь клас. Сталося це тому, що вони забули свій обов’язок школяра. Той,

хто порушує свої обов’язки, завдає шкоди своєму товаришеві, всьому колективу.

1. У чому особливості бесіди?

2. Які з наведених далі положень ви вважаєте найсуттєвішими й чому:

а) бесіда вплинула на порушників поведінки;

б) бесіда вплинула на емоції учнів;

в) бесіда пробудила пізнавальні інтереси;

г) учні збагатилися знаннями моральних норм.

Ситуація 1. Чистий аркуш.

На уроці української мови в четвертому класі учні самостійно виконують

вправу. Вчителька помічає, що Сашко старанно працює. Взагалі ж він двієчник,

ставлення до нього в класі іронічно-поблажливе. Маленький, худенький,

неначе трохи наляканий. На контрольних Сашко часто байдикує, дивлячись

винуватими очима на вчителя, а в кращому випадку списує в сусідів. Сьогодні

працює. Матеріал нескладний, Сашко цілком зможе з цим упоратися.

— Молодець, Сашко, — вирішила похвалити його Олена Володимирівна, —

як приємно дивитися на тебе, коли ти думаєш, працюєш.

— А ви йому дванадцять поставте, — насмішкувато говорить хтось із

хлопчиків, і всі сміються: Сашко і дванадцять — речі несумісні.

— Поставлю, якщо зробить, — трохи підвищує голос учителька. — Коли

закінчите, я перевірю ваші роботи.

Роботу закінчено, вчителька перевіряє зошити. Ось, нарешті, до неї

підохотить Сашко. Вчителька бере його зошит і раптом бачить, що записано

номер вправи, а далі — чистий аркуш.

На великий подив учнів Олена Володимирівна оголосила: «Сідай, Сашко,

дванадцять». Клас був вражений — перша хороша оцінка Сашка! Він сів, зошит відразу заховав у портфель.

Коли учні виходили з класу, Олена Володимирівна покликала Сашка: «Я

сьогодні буду в школі до п’ятнадцятої години. Зроби вправу й покажи мені.

Добре?».

О п’ятнадцятій, коли вона вже збиралася додому, Сашко, захекавшись, вбіг

до кабінету й поклав зошит. Вправа була виконана бездоганно. І стільки радості

було в його оченятах, що вчителька повірила: він не безнадійний.

1. Як ви оцінюєте дії вчительки? Порівняйте позицію педагога з іншими

варіантами вирішення ситуації:

1) яка користь від ще однієї двійки? Може, просто сказати: «Сідай, Сашко»?

2) оцінку слід ставити таку, якої учень заслуговує, а не ходити біля ледаря

«на задніх лапках»;

3) треба розібратися в психологічному стані та родинній ситуації, в якій живе Сашко.

Ситуація 2. Портрет.

Я побоювалася семикласників. Особливо хлопчиків. Високі, широкоплечі

акселерати, вони здавалися могутніми поруч зі мною. Серед семикласників

особливим авторитетом користувався Васько — жартівник, дотепник, задирка.

Одного разу я дала письмову роботу зі стилістики: описати, не називаючи

імені, портрет відомої всьому класу людини так, щоб усі здогадалися, хто саме

описаний. Коли діти закінчили писати, сусід Васька, змовницьки блиснувши

очима, запропонував:

— Нехай Васько читає.

— Нехай, — погодилась я.

Васько піднявся і серйозно, я б сказала, проникливо почав читати... В

людині з некрасивим обличчям, переляканими очима, копицею волосся,

червоними плямами на шиї я впізнала... себе! Нічого не пропустив пильний

погляд Васька: ні випнутого підборіддя, ні родимки на мочці вуха, ні піднятої

трикутником  брови... І хоч я, не відриваючись, дивилася на Васька, я відчула,

як всі втупили в мене погляди, чула зростаюче пожвавлення класу, вловлювала

шепіт схвалення на адресу Васька. Хотілося крикнути: «Замовчи!», затупати

ногами, вигнати геть з класу злого хлопчину та його  друзів, хотілося

впасти головою на вчительській стіл, сховати обличчя від  всевидющих очей,

вибігти...

«От аби вчителькою була не я, а інша, мудра й відважна людина...», —

думала я.

Васько закінчив читати.

Я сказала, повільно цідячи слова в зацікавлену напруженість класу:

— Що ж, Василю, ти створив правдивий портрет людини з відразливою

зовнішністю, точно підмітив усі її риси, в яких ви без особливих труднощів

упізнали знайому вам особу. За роботу ти, Васю, заслужив оцінку «дванадцять».

Потім додала:

— Однак я, мабуть, необачно зробила, давши вашому класу таке завдання...

— Ні, — раптом спалахнув Василь. — Ви — не необачно... — Це я... це я... і

він поспіхом став рвати свій зошит.

Ми всі мовчки проводжали очима шматочки, що падали на підлогу.

Використані джерела:

«100 складних ситуацій на уроках та поза уроками» -посібник для вчителя.

«Розв’язання педагогічних ситуацій”-інтернет ресурси.

«Педагогічна майстерність»-навчальна програма.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь