Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів 3,4 класів

Дата: 12.01.2022 09:12
Кількість переглядів: 228

Тема « Іспит на майстерність» (Розв’язування педагогічних ситуацій)

Вчитель початкових класів

П’яннєвської філії І-ІІст.

Острожецького ліцею імені І.Єремеєва

Гордійчук Н.В.

Фото без опису

 

Діяльність вчителя уособлює собою розв’язання численних педагогічних ситуацій,які виникають зненацька.Саме тому педагог ,зобов’язаний продуктивно вирішити ці ситуації.Успіх у розв’язанні ситуацій залежить від професійних здібностей педагога,від його розуму,справедливості,адекватної оцінки ситуації.

В художньому фільмі про американську школу режисерів Дона Сімпсона та Джері Брукхаймера «Небезпечні думки,або Вчитель спеціального призначення» вчителька звертається до учнів : «Моя головна мета –навчити вас думати.Мозок–це також м’яз.І щоб бути сильнішим ,могутнім-треба тренувати його.Кожен новий факт,кожна нова ідея допомагає вам розвивати новий м’яз.І ці м’язи роблять вас по справжньому сильними.Це ваша зброя!В цьому неспокійному світі я хочу озброїти вас.Якщо до кінця року ви не станете розумнішими ,кмітливішими ,спритнішими,-ви нічого не втратите.А якщо станите такими –ви матимете в руках цінну зброю.»

Педагогічні ситуації, які будуть запропоновані,спрямовані саме на розвиток розумових здібностей вчителя;крім того містять пізнавальний та виховний потенціал.

Як природний розвиток людини не може бути успішним поза діяльністю,без фізичних та духовних випробувань,так і професійний- без досвіду щодо того ,як орієнтуватися у несподіваних обставинах і приймати оптимальні рішення.Зрозуміло ,щоб оптимально розв’язати ці ситуації ,слід здійснити виховний вплив,зміну ставлення ,устан6овок,;на спонукання до правильних висновків,попередження конфлікту ,що назріває.

Отже ,обираючи спосіб впливу у певній ситуації ,необхідно завжди пам’ятати ,що успіх залежить від : особливостей особистості вихованця;

Намірів та мотивів вчинку;

Форми виховного впливу та ставлення вихователя до вихованця.

Отож досягнення очікуваного результату у педагогічній ситуації передбачає такі етапи:

1)осмислення,усвідомлення та формулювання проблеми;

2)визначення моменту коли розвиток конфлікту можна було попередити;

3)чітке визначення мети ,якої прагне вихователь;

4)вибір оптимального впливу,шляхом аналізу ситуації;

5)актуалізація теоретичних знань;

6)вибір та реалізація оптимального варіанту.

Ситуація 1:

Ярослав та Соломія часто запізнювалися на уроки.Хоча їм робили зауваження, запізнення продовжувалося.Тоді вчитель вирішив провести спеціальну бесіду після уроків.Розмову почав із запитання до класу :

___Діти сьогодні Ярослав запізнився на десять хвилин,а Соломія – на п’ятнадцять .Скільки навчального часу втрачено.

-25 хвилин,почулися голоси.

-Ні ,набагато більше,-сказав учитель.-Адже ви рахуєте той час ,що втратили Ярослав та Соломія.А хіба кожен з вас не втратив час через них.

-Втратили-відповіли учні.

-Давайте підрахуємо,скільки ми всі втратили часу.Ми працювали,ви всі слухали уважно.Раптом приходить Ярослав .Він постукав,зайшов у клас,

зупинився біля дверей. Отримує зауваження, сідає на своє місце. Я облишив

працювати і ви. І згаяли три хвилини. Потім почали згадувати, на чому спинилися.

Знову втратили хвилину. Всіх у класі сорок, і кожен втратив по чотири хвилини.

Скільки ж втратив клас через Ярослава? Перемножте.

— Сто шістдесят хвилин! — підрахували учні.

— Тільки-но ми почали працювати, входить Соломія, і знову ми втрачаємо

час. Скільки ж усього втрачено часу?

Діти підносять руки, бажаючи відповісти.

— Триста двадцять хвилин плюс двадцять п’ять хвилин, згаяних самим

Ярославом й Соломією, — говорить один з учнів. Всього, значить, триста сорок

п’ять...

— Що ж виходить? — запитує учитель. Ярослав й Соломія запізнюються, а

потерпає весь клас. Сталося це тому, що вони забули свій обов’язок школяра. Той,

хто порушує свої обов’язки, завдає шкоди своєму товаришеві, всьому колективу.

1. У чому особливості бесіди?

2. Які з наведених далі положень ви вважаєте найсуттєвішими й чому:

а) бесіда вплинула на порушників поведінки;

б) бесіда вплинула на емоції учнів;

в) бесіда пробудила пізнавальні інтереси;

г) учні збагатилися знаннями моральних норм.

Ситуація 1. Чистий аркуш.

На уроці української мови в четвертому класі учні самостійно виконують

вправу. Вчителька помічає, що Сашко старанно працює. Взагалі ж він двієчник,

ставлення до нього в класі іронічно-поблажливе. Маленький, худенький,

неначе трохи наляканий. На контрольних Сашко часто байдикує, дивлячись

винуватими очима на вчителя, а в кращому випадку списує в сусідів. Сьогодні

працює. Матеріал нескладний, Сашко цілком зможе з цим упоратися.

— Молодець, Сашко, — вирішила похвалити його Олена Володимирівна, —

як приємно дивитися на тебе, коли ти думаєш, працюєш.

— А ви йому дванадцять поставте, — насмішкувато говорить хтось із

хлопчиків, і всі сміються: Сашко і дванадцять — речі несумісні.

— Поставлю, якщо зробить, — трохи підвищує голос учителька. — Коли

закінчите, я перевірю ваші роботи.

Роботу закінчено, вчителька перевіряє зошити. Ось, нарешті, до неї

підохотить Сашко. Вчителька бере його зошит і раптом бачить, що записано

номер вправи, а далі — чистий аркуш.

На великий подив учнів Олена Володимирівна оголосила: «Сідай, Сашко,

дванадцять». Клас був вражений — перша хороша оцінка Сашка! Він сів, зошит відразу заховав у портфель.

Коли учні виходили з класу, Олена Володимирівна покликала Сашка: «Я

сьогодні буду в школі до п’ятнадцятої години. Зроби вправу й покажи мені.

Добре?».

О п’ятнадцятій, коли вона вже збиралася додому, Сашко, захекавшись, вбіг

до кабінету й поклав зошит. Вправа була виконана бездоганно. І стільки радості

було в його оченятах, що вчителька повірила: він не безнадійний.

1. Як ви оцінюєте дії вчительки? Порівняйте позицію педагога з іншими

варіантами вирішення ситуації:

1) яка користь від ще однієї двійки? Може, просто сказати: «Сідай, Сашко»?

2) оцінку слід ставити таку, якої учень заслуговує, а не ходити біля ледаря

«на задніх лапках»;

3) треба розібратися в психологічному стані та родинній ситуації, в якій живе Сашко.

Ситуація 2. Портрет.

Я побоювалася семикласників. Особливо хлопчиків. Високі, широкоплечі

акселерати, вони здавалися могутніми поруч зі мною. Серед семикласників

особливим авторитетом користувався Васько — жартівник, дотепник, задирка.

Одного разу я дала письмову роботу зі стилістики: описати, не називаючи

імені, портрет відомої всьому класу людини так, щоб усі здогадалися, хто саме

описаний. Коли діти закінчили писати, сусід Васька, змовницьки блиснувши

очима, запропонував:

— Нехай Васько читає.

— Нехай, — погодилась я.

Васько піднявся і серйозно, я б сказала, проникливо почав читати... В

людині з некрасивим обличчям, переляканими очима, копицею волосся,

червоними плямами на шиї я впізнала... себе! Нічого не пропустив пильний

погляд Васька: ні випнутого підборіддя, ні родимки на мочці вуха, ні піднятої

трикутником  брови... І хоч я, не відриваючись, дивилася на Васька, я відчула,

як всі втупили в мене погляди, чула зростаюче пожвавлення класу, вловлювала

шепіт схвалення на адресу Васька. Хотілося крикнути: «Замовчи!», затупати

ногами, вигнати геть з класу злого хлопчину та його  друзів, хотілося

впасти головою на вчительській стіл, сховати обличчя від  всевидющих очей,

вибігти...

«От аби вчителькою була не я, а інша, мудра й відважна людина...», —

думала я.

Васько закінчив читати.

Я сказала, повільно цідячи слова в зацікавлену напруженість класу:

— Що ж, Василю, ти створив правдивий портрет людини з відразливою

зовнішністю, точно підмітив усі її риси, в яких ви без особливих труднощів

упізнали знайому вам особу. За роботу ти, Васю, заслужив оцінку «дванадцять».

Потім додала:

— Однак я, мабуть, необачно зробила, давши вашому класу таке завдання...

— Ні, — раптом спалахнув Василь. — Ви — не необачно... — Це я... це я... і

він поспіхом став рвати свій зошит.

Ми всі мовчки проводжали очима шматочки, що падали на підлогу.

Використані джерела:

«100 складних ситуацій на уроках та поза уроками» -посібник для вчителя.

«Розв’язання педагогічних ситуацій”-інтернет ресурси.

«Педагогічна майстерність»-навчальна програма.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь