Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів художньо-естетичного та технологічного циклів
Виступ на тему: «Ключові уміння 21 століття»
Підготувала
Кузьміч Т. М.
вчитель мистецтва та
музичного мистецтва
Борбинської ЗОШ І-ІІІ ст..
Сьогодні ми поговоримо про те, якими навичками потрібно володіти у ХХІ столітті, щоб бути справжнім професіоналом. Для того, щоб отримати запрошення на роботу мрії, людині недостатньо отримати академічні знання. Потрібно вирішувати справу з творчим підходом, власним баченням та гнучкістю. Добре орієнтуватися в інформаційному просторі. Брати на себе відповідальність і показувати свою ініціативу. Співпрацювати з іншими та бути лідером у своїй команді.
На початку 2000 року понад 2000 організацій та провідних компаній світу запропонували перелік навичок, які знадобляться молодим людям, щоб бути успішними у ХХІ столітті. Цей перелік отримав назву «Навички 21 століття».
- Творчість й інноваційність формується і розвивається за умови виконання учням творчих завдань (написати твір, намалювати малюнок, створити фільм, написати музику, написати відгук чи анотацію на твір, створити презентацію тощо).
- Ініціатива і самоспрямованість виражається в умінні проявляти ініціативу в різних ситуаціях; об’єктивно оцінювати власні сили, знання та навички; керувати своїм навчанням (завданням може стати сформулювати власні навчальні цілі; уміти спланувати свою траєкторію навчання відповідно до власних навчальних цілей).
- Критичне мислення і вміння комплексно вирішувати проблеми.
Ретельна перевірка інформації, її оцінка і аналіз є надзвичайно важливими. Це вміння високо цінується в будь-якій професійній сфері. А щоб комплексно вирішувати проблеми, потрібно вчитися бачити і усувати причини, а не наслідки. Критичне і системне мислення, уміння розв’язувати проблеми формується тоді, коли учні не лише відтворюють інформацію, але й формують для себе нові знання, розробляють і розвивають нові ідеї. Цей процес можливий за умови налагодження дослідницької діяльності учня і перетворення вчителя на фасилітатора, що дозволяє спрямовувати учнівську діяльність на самостійне опанування матеріалу і розвиток критичного мислення
- Медіаграмотність і знання основ ІТ-технологій. Блоги, соціальні мережі, подкасти, форуми активно проникають в професійні комунікації. Більш того, вони перетворилися в інструменти взаємодії зі споживачами. Вам неодмінно знадобиться вміння працювати в форматах відео і розробляти контент для сучасних форм масової інформації та комунікації. Інформаційні навички і медіа грамотність формуються завдяки навчанню учнів систематично критично оцінювати інформацію з використанням різних інструментів оцінювання, а також розумінню етичних і правових питань, пов’язаних з доступом і з використанням інформації (знайти недостовірну інформацію на сторінках того чи іншого сайту; розпізнати неправдиву інформацію на шпальтах газет чи в інших ЗМІ; знайти першоджерело зображення; визначити, де і як було порушено авторські права; знайти плагіат у рефераті тощо).
- Гнучкість розуму і безперервна освіта. Вчіться миттєво перемикатися з однієї думки на іншу і обмірковувати кілька речей одночасно.
Навчання впродовж життя - готовність вчитися і переучуватися все життя, адже фахівцеві майбутнього можливо доведеться часто змінювати професії.
Статистика каже, що людина у середньому на одній роботі працює 2-3 роки. Гнучкість і пристосовуваність формується в учнів тоді, коли вони вимушені адаптовуватися до мінливих умов навчання. Якнайкраще сформувати ці навички можна, організовуючи учнівські дослідження, які передбачають діяльність, спрямовану на розв’язання проблем громади, школи, класу, а також роботу в групах, а, отже, необхідність адаптуватися до умов проведення дослідження, враховувати думки однокласників тощо.
- Високі показники емоційного і соціального інтелекту.
Це здатність розуміти емоції, наміри і мотивацію інших людей і свої власні, а також уміння управляти своїми емоціями та емоціями інших людей, підлаштовуючись під тон співрозмовника, відчувати його настрій.
58% спеціальностей вимагають використання емоційного інтелекту.
- Комунікативні навички і навички співробітництва формуються за умови самостійного налагодження учнями комунікації з іншими особами, розв’язання спільних завдань (створити спільний продукт – презентацію, документ, дошку із записами, обговорити певне питання чи завдання). Також це може бути зустріч зі спеціалістами в певній галузі знань (учені, лікарі, письменники, архітектори та інші), провести яку можна не виходячи з аудиторії чи своєї кімнати.
- Лідерство і відповідальність формуються у ході виконання учнями функцій лідера і взяття на себе відповідальності за результати спільної діяльності групи учнів (допомогти команді зайняти перше місце в змаганнях, конкурсі; здійснити опитування для забезпечення достовірності результатів; поспілкуватися з фахівцями щодо істинності висновків тощо).
- Управління людьми. Уміння управляти людьми приходить з досвідом і охоплює безболісне вирішення конфліктних ситуацій, недопущення пліток і інтриг в колективі, формування такої атмосфери, щоб співробітники поспішали не з роботи, а на роботу.
- Міждисциплінарність. Уміння працювати на стику професій. Крім свої спеціалізації потрібно мати непогані знання в суміжних сферах. Адже професіонал, який опанував не одну спеціальність, а дві або три суміжні, матиме в своєму арсеналі більше інструментів і, відповідно, більше шансів на бажану посаду. Більшість нових професій – міждисциплінарні.
Джерела
https://stsaltiv.gov.ua/useful-info/navichki_xxi_stolittya
https://novoshkola.com.ua/uk/21st_century_skills
https://dismp.gov.ua/navychky-khkhi-stolittia-ta-umovy-ikh-formuvannia-i-rozvytku-dlia-molodi/