Матеріали засідання №2 методичного об'єднання ЗДВР та педагогів-організаторів
Тренінг: «СТОП – БУЛІНГ: попередження жорстокості та насильства серед підлітків»
25 жовтня 2021 року (дистанційно)
Кокоша Р. М.,
педагог-організатор
Борбинської ЗОШІ-ІІІ ступенів
Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства .
Обладнання: відеозабезпечення, роздатковий матеріал.
Тип заходу: тренінг
Хід заняття
1. Привітання учасників.
Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг.
Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом.
Ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
2. Вправа "Знайомство".
Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.
3. Вправа "Правила роботи".
Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
1. Говорити від свого імені
2. Бути доброзичливими і активними
3. "Піднята рука"
4. Один говорить - усі слухають
5. "Тут і тепер"
6. Обговорювати дію, а не особу.
Запитання до групи:
1. Чи згодні ви з правилами?
2. Чи маєте ще якісь пропозиції?
4. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг".
Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.
Мультимедійна презентація, відеоролик:
- форми булінгу;
- компоненти булінгу;
- соціальна структура булінгу;
- як розпізнати жертву;
- як розпізнати агрессора;
- як розпізнати спостерігача;
- причини булінгу (як підсумок).
5. Вправа "Чому так стається".
Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об?єднатися у групи за малюнками, які є на картках. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.
Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
6. Вправа "Відгадай хто".
Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи. Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
7. Гра-розминка "Хто зайвий".
Зараз я забираю один стілець. Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: "СТОП" ви повинні знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. Той, хто залишиться стояти - вибуває з гри.
Обговорення: Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора".
8. Вправа "Скринька безпеки".
Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:
1. Як захистити себе від булінгу.
2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.
Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки" (тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти).
Рекомендації:
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
8. Усунь провокативні фактори.
ПАМ?ЯТАЙТЕ!
• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
• Ваша власність належить тільки вам.
• Ви маєте право на допомогу.
• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
9. Вправа "Тягар емоцій".
Перед вами камінці та кульки. Виберіть з них те, з чим у вас асоціюється негативна емоція. Зараз кожен з вас назве ту емоцію, про яку подумав, і вкине камінець чи кульку у мішечок.
Обговорення:
1. Чи важко було виконувати вправу?
2. Як ви думаєте, емоції кого ми називали?
3. Що ви при цьому відчували?
10. Підведення підсумків. «Притча про жорстокість» (увага на екран)
В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання:
- Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?
- Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.
Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.
Сьогодні ми обговорили важливі питання. Сподіваюсь, що ви зможете змінити своє ставлення до світу, людей, які нас оточують. І, як говорив Мудрий цар Соломон, багато століть тому назад, що добро прославляє людину, а зло принижує. Тож бажаю вам тільки добра.
Запитання до групи:
- Що вам найбільше запам’яталося?
- Що зможете за необхідності застосувати в житті?
Дякую всім за увагу та співпрацю.
Використані джерела
1. Бєляєва О. Булінг у шкільному середовищі. Теорія і практика / О.Бєляєва // Психолог. – 2017. – № 17–18(вер.). – Вкладка. – С. 1–16
2. Рудь Л. Насилля і жорстокість в учнівському колективі /Л. Рудь // Психолог. – 2011. – жовт. (№ 39). – С. 17–20.
3. Методична робота № 6, 2016 року «Що таке булінг? Профілактика виникнення та подолання проявів булінгу в дитячому середовищі».
4. Веленко А. Протидія булінгу. Заняття з елементами тренінгу для учнів 5–10-х класів / А. Веленко // Психолог. – 2018. – № 3–4. – С. 50–57
5. Кацалап В.В., Савкова І.О .Програма тренінгових занять «СТОП- Булінг» орієнтована на профілактику насилля в шкільному середовищі.