Матеріали засідання №2 методичного об'єднання вчителів 3,4 класів
Психологічні розминки. Партнерство заради дитини. Робота з батьками Ящун І.В.,
практичний психолог
Уїздецької ЗОШ І – ІІІ ст.
Щоб мати доступ до чудового палацу, ім’я якому –
дитина, ми повинні перевтілюватися, ставати в деякій
мірі дітьми. Тільки тоді ми зможемо зрозуміти справжнє щастя дитини.
В. О. Сухомлинський
Дитинство – це особливий світ, де дитина живе своїми уявленнями, що є основою людяності. Такі уявлення виникають і закріплюються через призму відповідних уявлень батьків. Саме у взаєминах з батьками в дитячій душі складається ідеал, з яким вона співставляє, співвідносить свої думки, вчинки і прагне поводити себе відповідно до цих ідеалів. Але це можливе лише за умови, коли батьки з перших кроків і якомога надовше стають найріднішим другом, однодумцем і партнером. Саме батьки формують емоційну культуру дитини.
Виховний вплив сім’ї є первинним. Сім’я – перше джерело впливу, а тому найсильніше. На жаль, є батьки, які не знають емоційних потреб своєї дитини і не мають необхідних навичок для ефективної взаємодії з дітьми на емоційному рівні. Часто стресогенний емоційний вплив призводить до багатьох захворювань дитини в майбутньому: неврози, алергічні спалахи, дислексія, а часом органічні ушкодження головного мозку, наслідком якого може бути відставання в розумовому розвитку. Отож, дитячо – батьківські відносини – першочергові для психічного здоров’я дитини.
У зв’язку з переходом на особистісно зорієнтоване навчання у моделі взаємодії з дитиною пріоритетним є сімейне виховання над суспільним.
Успішність освітнього процесу залежить від того, як складаються відносини між педагогами, учнями і батьками. Батьки і педагоги – вихователі дітей, і результат виховання може бути успішним тоді, коли вчителі і батьки стають однодумцями та взаємодіють на засадах педагогіки партнерства.
Педагогіка партнерства грунтується на таких принципах:
- повага до особистості;
- доброзичливість і позитивне ставлення;
- довіра у відносинах, стосунках;
- діалог – взаємодія- взаємоповага;
- розділене лідерство;
- принципи соціального партнерства ( рівність сторін. добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей ).
Для сприяння самореалізації кожного учня треба розуміти, що кожен учень – це унікальна та неповторна індивідуальність. Тому пріоритет вільного розвитку особи є базовим принципом побудови освітнього середовища школи, головна мета якої – зрозуміти кожну особистість та виявити до неї повагу.
Батьківські збори є одним із способів партнерства між вчителем та батьками.
Як зробити батьків активними учасниками зборів? Можна використовувати інтерактивні форми роботи, в ході яких люди , окрім отримання нової інформації, у практичних ситуаціях формують свою думку та відпрацьовують відповідні навички. В ході роботи можна використовувати психологічні ігри та вправи, що сприяють розвитку батьківської компетентності учасників зборів, самоаналізу, виробленню найбільш конструктивних стратегій спілкування і поведінки з дитиною, згуртуванню батьківського колективу.
Цікавою є вправа вправа « Шість хустинок »
Мета: спонукати дорослих під час обговорення конкретної ситуації, спираючись на власний життєвий досвід, проаналізувати й зіставити зі своєю поведінкою, критично оцінити й зробити висновки, що допоможуть будувати надалі стосунки з власною дитиною.
Пропонуємо вам поспостерігати, як проходить ранок у звичайній середньостатистичній родині.
Рефлексія учасника, який грав роль дитини:
- Як ви себе почували під час цієї вправи?
- Яку хустинку хотілося зняти найпершу?
Ось у такий стан ми вганяємо свою дитину, маючи благородну мету виховання.
Дитині нестерпно чути від мами й тата такі слова, так і від інших людей також.
Якщо ви бачите дитину у такому стані, перше, що ви можете й повинні зробити – це притиснути її до себе й тримати біля себе стільки, скільки потрібно дитині. Коли їх буде досить, вона сама відійде. При цьому ні в якому разі не поплескуйте по спині, не погладжуйте, мовляв « все пройде ».
Інструктаж.
Запрошується один бажаючий, який зіграє роль дитини. Потім розповідається така історія.
Ти моя маленька донечка. Ми поспішаємо. Ти йдеш до школи, а я – на роботу. Ти дуже енергійна, допитлива дитина, постійно ставиш якісь питання.
- Мамо, а що там , подивись! – кажеш ти.
- Ніколи, дивись під ноги! Постійно спіткаєшся! Чому крутиш головою?
- Перестань дивитись туди, куди не слід! – відповідаю тобі я. ( Зав’язую очі хустинкою ).
- Ми біжимо далі, я зустрічаю дорогою свою подругу й швидко обмінююся з нею новинами. Ти уважно слухаєш, а потім питаєш:
- Мамо, а хто такий дядя Юра?
- Ти чому це втручаєшся у дорослі розмови? І взагалі, чому вуха розвісила?
- Закрий свої вуха ( Зав’язую хустинкою вуха ).
Я прощаюся з подругою, і ми з дитиною біжимо далі.
- Мам, а на мене Марійка чекає в школі, ми з нею домовилися.
- Відчепися, ти що це розговорилася? Ніколи зараз, ми запізнюємося. Ти можеш помовчати? ( Зав’язую дитині рот )
Дитина мовчить, але на ходу піднімає якусь гілочку.
- Що це втебе за руки, що ти їх постійно сунеш не туди, куди треба? Викинь зараз же! Прибери руки! ( Зав’язую руки ).
Але дитина починає стрибати, піднімати ноги. Я в істериці кричу на неї:
- Ти де такого навчилася? Що це таке? Перестань дригати ногами! Стій струнко! ( Зав’язую дитині ноги ).
Дитина починає плакати. Я кричу на неї:
- Чого розревілася? Що ти плачеш? Я тебе питаю!!! Нема чого ревіти! Ганьбиш мене! Перестань плакати, чуєш мене? ( Зав’язую дитині серце )
Можна дати батькам міні – анкету « Спілкування дітей та батьків у сім’ї»
Завдання для батьків: шановні батьки, уважно подивіться на мімічні вирази обличчя ідайте відповідь на питання:
- З яким обличчям ви частіше спілкуєтеся із своїми дітьми?
- З яким обличчям спілкується частіше з вами ваша дитина?
- Яким має бути обличчя вашої дитини під час спілкування з вами?
Від спільної роботи батьків і педагогів виграють всі сторони педагогічного процесу:
батьки беруть активну участь в житті дітей; педагоги, взаємодіючи з батьками, можуть дізнатися більше про дитину, що дозволяє підібрати ефективні засоби виховання та навчання.
Література:
- Культура добросусідства. Батьківські збори по – новому: Методичні матеріали та практичний досвід / [ автори – укладачі: М. А. Араджионі, А.І. Гусєв, Г.А. Коломієць, В. І. Потапова ] . – К., 2017.- 328 с.
- Моніна Г. Б., Лютова – Робертс Е.К. « Комунікативний тренінг ( педагоги, психологи, батьки ). СПб., 2007. -224 с.