Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №4 методичного об’єднання практичних психологів, соціальних педагогів, логопеда

Дата: 20.05.2021 10:35
Кількість переглядів: 382

Звіт про роботу психологічної служби Острожецького ліцею імені І.Єремеєва за 2020-2021 н.р.

 

                      Якобчук Тетяна Олексіївна,

             практичний психолог                   Острожецького ліцею                 імені І.Єремеєва

 

На реалізацію завдання посилення ролі і значимості психологічної складової освітнього процесу в умовах пандемії була переважно скерована робота психологічної служби Острожецького ліцею в 2020-2021 н. р., у складі якого працювало два фахівці: практичний психолог Якобчук Т. О. та соціальний педагог Жарчинська В. Г. Мета діяльності служби: сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку особистості  учнів, охорони психічного здоров’я, надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей і завдань системи освіти. Проблемна тема служби: підвищення психологічної культури усіх учасників освітнього процесу, розвиток навичок стресостійкості та психологічної гнучкості в умовах швидкої трансформації освіти.

Протягом 2020-2021 н. р. психологічною службою ліцею, в рамках реалізації діагностичного напрямку роботи, було проведено ряд моніторингових досліджень, спрямованих на вивчення актуальних питань освітнього процесу. Зокрема, моніторинг проявів булінгу (цькування) в освітньому середовищі (анонімне анкетування), яким охоплено 171 здобувача освіти 7-11 класів (вересень 2020 р. в рамках тижня протидії булінгу). Повторне проведення моніторингового дослідження – у травні 2021 р.  Моніторинг обізнаності учасників освітнього процесу з питань здорового способу життя був проведений соціальним педагогом Жарчинською В. Г. Охоплено 142 здобувачі освіти 7-11 класів (квітень 2021 р.)

Протягом тижня профорієнтації (15.02 – 19.02.2021 р.) у ліцеї було проведено діагностику за методикою експертної оцінки класними керівниками дієвості трудових умінь і навичок здобувачів освіти. Охоплено класних керівників 8-11 класів та 151 респондента серед здобувачів освіти. Результати дослідження висвітлено практичним психологом Якобчук Т. О. на засіданні педагогічної ради у виступі «Психологічні особливості формування професійно-ціннісних орієнтацій здобувачів освіти до трудової діяльності в умовах сучасного освітнього середовища» (19.02.2021 р.).

Корекційна робота практичного психолога у 2020-2021 н. р. здійснювалася згідно вимог та  була переважно спрямована  на підвищення загального рівня розвитку здобувачів освіти, зокрема дітей з ООП, заповнення прогалин розвитку і навчання, розвиток недостатньо сформованих вмінь та навичок, підготовку до адекватного сприйняття навчального матеріалу, корекцію поведінкових проблем, підвищення рівня адаптації тощо.

Сьогодні дуже важливою умовою ефективності освітньої діяльності є психогігієна особистості, розвиток стресостійкості та психологічної гнучкості. Зважаючи на вимоги сьогодення, психологічною службою Острожецького ліцею імені І. Єремеєва в 2020 – 2021 н. р. було заплановано значну кількість просвітницько-профілактичних заходів, спрямованих на розвиток навичок стресостійкості та психологічної гнучкості в учасників освітнього процесу в умовах швидкої трансформації освіти. Зокрема, проведено значну кількість заходів рамках Всеукраїнського дня психічного здоров’я (10 вересня 2020 р.), години психолога «Я це Я», просвітницькі вправи-бесіди «Храм здоров’я», «Як уникнути стресу в період пандемії» тощо. Досить цікаво та результативно проводилися загальношкільні психологічні акції «Подаруй усмішку», «Скарбничка добрих справ», в яких брати участь не лише здобувачі освіти, а й педагоги. Розроблено пам’ятку «Як подбати про психічне здоров’я в період пандемії». В рамках засідання педагогічної ради 22.12.2020 р., педагогічному колективу Острожецького ліцею було надано рекомендації  щодо організації ефективної роботи  педагога в умовах дистанційного навчання та уникнення стресів у педагогічній діяльності.  Протягом року проводилися бесіди та анкетування із здобувачами освіти «На скільки ви схильні до поганого настрою» (6-7 класи ) тощо.

                      Згідно річного плану роботи з 25.11.2020 року по 10.12.2020 року була проведена акція "16 днів проти насильства". В рамках акції психологічною службою ліцею проведено надзвичайно багато різноманітних просвітньцько-профілактичних заходів, зокрема, поновлено інформаційно- просвітницький стенд «Психологічна служба ліцею»  на тему «16 днів проти насильства», «Діти не для продажу», «У разі небезпеки – звертайся!». Практичним психологом ліцею поширено пам’ятки  для учасників освітнього процесу «Як поговорити з дитиною про насильство? Як навчити її захистити себе» (17.09 – 18.09.2020 р.); соціальним педагогом Жарчинською В. Г. проведено заняття-бесіди з підлітками «Скажемо насильству «Ні!» (7АБ класи, 27.11.2020 р.), конкурс  малюнків "Скажемо "Ні" насильству в сім'ї! (4АБ класи). Оформлено фотозону "Сім'я - простір без насильства" для всіх учасників освітнього процесу, проведено заняття-бесіди із здобувачами освіти 1, 2 класів  Малинської філії ліцею на тему "Сім'я - простір без насильства!" (10.12.2020 р.). Пізнавальними та цікавими були інтегровані уроки з громадянської освіти за участю практичного психолога Якобчук Т. О.  на тему "Конфлікт. Види конфліктів. Способи подолання конфліктів" (спільно з вчителем громадянської освіти Захарчук Н. М., 10АБ класи). Дуже вдало та креативно проведена загальношкільна психологічна акція "Скарбничка добрих справ" у Острожецькому ліцеї імені І. Єремеєва, якою охоплено не лише школярів 1-11 класів, а й усіх педагогів та техперсонал  ліцею (3.12.2020 р.). Також, 1 грудня 2020 р. у Острожецькому ліцеї було проведено заходи до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом, в рамках якого проведено психологічну акцію "Червону стрічку носять небайдужі!" (як символ порозуміння з ВІЛ- позитивними та хворими на СНІД), просвітницьке заняття-бесіду "Не дай СНІДу шанс!" (6-9 кл., соціальний педагог Жарчинська В. Г).

З 22.03.2021 року по 29.03.2021 року був проведений "Тиждень психології". Тема тижня "Безпека в Інтернеті", девіз тижня "# Не_ведусь: я знаю як спілкуватись в Інтернеті". Оформлено тематичний стенд та фотозону "Безпека в Інтернеті" 22-23.03.2021 р. (спільно із здобувачами освіти 10АБ класів та вчителем громадянської освіти Захарчук Н.М.).

У активній та пізнавальній формі проходили просвітницькі заняття соціального педагога на тему "Безпечне спілкування в Інтернеті" в 1-4 класах ліцею (23-25.03.2021 р.).

З метою підвищення рівня обізнаності здобувачів освіти щодо безпеки перебування у віртуальному просторі, практичним психологом Якобчук Т.О. проведені години психолога з елементами тренінгу на тему "Інтернет у нашому житті. Жарти чи небезпечні ризики в Інтернеті" в 6-8  класах ліцею (23 -25 .03.2021 р.)

Цікаво та активно проходила психологічна акція "Емоція дня", що була спрямована на розвиток емоційного інтелекту здобувачів освіти 1 АБ класів (проведена на занятті групи продовженого дня 23.03.2021 р спільно з вихователем ГПД Захаркевич Н.В.).

Згідно плану, з 15.02.2021 року по 22.02.2021 року був проведений тиждень профорієнтацї. В рамках тижня, психологічною службою ліцею поновлено інформаційно- просвітницький стенд «Психологічна служба ліцею» на тему «У світі нових професій»,  оформлено фотозону в фойє на профорієнтаційну тематику. Активно та цікаво проведено загальношкільну психологічну акцію "Соціологічне опитування"(16-17 лютого 2021 р.). Респонденти давали відповіді на запитання "Яку професію Ви вважаєте найбільш престижною в Україні?". Результати опитування було оголошено практичним психологом Якобчук Т. О. на засіданні педагогічної ради 19.02.2021 р.). Охоплено 157 учасників (111 здобувачів освіти та 46 дорослих).

Протягом тижня проводитися заняття соціального педагога "Цікаві професії", профорієнтаційні уроки "Знайомство з світом професій"  у 2-5 класах ліцею ( 17-19.02.2021 р.). У рамках тижня профорієнтації найменші учасники освітнього процесу групи продовженого дня Острожецького ліцею імені Ігоря Єремеєва взяли активну участь у створенні колажу "Професії очима дітей" (спільно з вихователем ГПД Захаркевич Н. В.).

Практичним психологом Якобчук Т. О. проведено змістовні та пізнавальні години психолога "Обираємо своє майбутнє" (просвітницько-діагностичні заняття) у 9АБ класах (17.02.2021 р.). Із здобувачами освіти 6 класів проводилися профорієнтаційні заняття практичного психолога "Цікавий світ професій", на яких найактивніші учасники працювали творчо над виготовленням та презентацією колажів.

В рамках тижня, психологічною службою ліцею організовано та проведено загальношкільну психологічну акцію "Паркан думок" на тему "Цінність життя", у   якій взяла активну участь значна кількість здобувачів освіти, особливо діти 1-4 та 7-8 класів.

З метою забезпечення свідомого та обдуманого вибору профільного предмету навчання в 10 класі, у 9 АБ класах проводилися дитячо-батьківські класні збори за участю практичного психолога, дирекції закладу, було надано відповідні рекомендації здобувачам освіти та батькам. Щорічно проводиться анкетування дев’ятикласників з метою визначення їх інтересів до певного профільного предмету, а також діагностика професійних інтересів та схильностей. З метою підвищення рівня мотивації щодо успішної здачі ЗНО, формування  стресостійкості, опанування навичок саморегуляції проводилася робота з одинадцятикласниками, оформлено відповідний тематичний стенд.

Серед переважаючої тематики звернень до працівників психологічної служби ліцею з боку батьків у 2020-2021 н. р. були питання адаптації дітей до нового колективу, труднощів у навчанні та підвищення рівня мотивації, а також з питань професійного самовизначення (батьки здобувачів освіти 9 класів). Були запити з боку батьків з питань сімейного виховання, налагодження взаємостосунків у родині.

Практичним психологом ліцею систематично надавалися індивідуальні консультації батькам дітей з ООП, здійснювався психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Протягом року тісною та постійною була співпраця психологічної служби з асистентами вчителя, логопедом ліцею та вчителями інклюзивних класів.  

Педагоги найчастіше зверталися із запитами щодо асоціальних проявів у поведінці дітей,  та роботи з дітьми «групи ризику», а також з метою отримання допомоги у вирішенні конфліктних ситуацій та покращення мікроклімату в дитячих колективах. З боку здобувачів освіти значна кількість звернень протягом року стосувалася професійного самовизначення та вибору профільного предмету навчання у 10 класі. Значна кількість дітей різного віку протягом року потребували допомоги у вирішенні шкільних міжособистісних конфліктів, подоланні труднощів у спілкуванні тощо. Були запити з боку підлітків з питань самоусвідомлення, профілактики стресів та тривожних проявів особистості, формування стресостійкості. Протягом року найбільше запитів щодо здійснення просвітницького та профілактичного напрямків роботи із здобувачами освіти стосувалася питань профілактики кібербулінгу, формування навичок безпечної поведінки у мережі Інтернет,  питання підвищення рівня навчальної мотивації. Вагома кількість звернень від усіх учасників освітнього процесу стосувалися питання подолання міжособистісних конфліктів та налагодження дружніх стосунків в шкільних колективах.

Продовжено роботу консультативного пункту «Скринька довіри», у яку були звернення переважно з боку здобувачів освіти щодо необхідності вирішення конфліктних ситуацій в освітньому процесі, а також рекомендації щодо покращення освітнього процесу в ліцеї.  Кожне звернення не було залишене без уваги з дотриманням необхідних умов конфіденційності. Варто зауважити, що кількість звернень в «Скриньку довіри» у 2020-2021 н. р. значно знизилася, якщо порівняти з минулими роками. Здобувачі освіти, які потребували консультацій практичного психолога, переважно приходили із запитами особисто.

Інформація про просвітницькі, методичні заходи, які були проведені психологічною службою ліцею, протягом року регулярно  висвітлювалася на офіційній сторінці «Острожецький  ліцей імені І. Єремеєва» у соціальній мережі  Facebook. Надалі актуальним  для фахівців психологічної служби закладу залишається питання вдосконалення фахової майстерності із застосування інформаційно-комунікаційних технологій у роботі працівника психологічної служби. У наступному році плануємо більш активно попрацювати над  удосконаленням та своєчасним інформаційним оновленням на сайті закладу сторінки «Кабінет психолога/соціального педагога».

У 2021 - 2022 навчальному році актуальними для психологічної служби Острожецького ліцею залишаються питання згуртування класних колективів,  профілактика  конфліктних ситуацій, булінгу, кібербулінгу, питання  розвитку медіації однолітків. Важливим є питання підвищення рівня навчальної мотивації здобувачів освіти та активізації їх навчальних інтересів,   формування мотивації щодо успішної здачі ЗНО тощо. Заходи з профілактики надмірної психологічної напруги та розвитку навичок стресостійкості в учасників освітнього процесу, що переживають кризові явища в умовах пандемії, будуть заплановані на наступний навчальний рік.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь