Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів природничого циклу
МЕТОДИЧНИЙ ТРЕНІНГ. Шляхи впровадження наскрізних ліній у викладанні предметів природничого циклу. Сучасний урок.
Давидюк Тетяна Павлівна,
вчитель біології та хімії
Малинської філії І-ІІ ступенів
Острожецького ліцею імені І. Єремеєва
Мета тренінгу: розширити знання педагогічного колективу про сучасні форми і методи навчання і на основі цієї інформації формувати в педагогів навички ефективної взаємодії з учнями; підтримати педагогічні пошуки, творчу ініціативу вчителів, впровадження наскрізних ліній.
Форма проведення: методичний тренінг.
Тренер: вчитель
Учасники: вчителі.
1. ТРЕНІНГ «НАШІ ОЧІКУВАННЯ» «ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТРЕНІНГУ».
Т р е н е р :
- назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються з літери
- та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами.
2. ТРЕНІНГ «ПРАВИЛА ДЛЯ ГРУПИ»
Т р е н е р. Повторимо правила роботи в групах.
Ø Говорити по черзі. Бути доброзичливим.
Слухати і чути. Бути активним.
Бути толерантними. Уміти слухати інших.
Ø Висловлюватися стисло. Бути тут і зараз.
Ø Бути позитивними.
3. ТРЕНІНГ «БУКЕТ ОЧІКУВАНЬ»
Т р е н е р. Правила вибрані, можна братися за роботу. Що ж нам дасть сьогоднішня наша зустріч? Необхідно вирізати з кольорового паперу квітку, з якою ви себе асоціюєте.
4. ТРЕНІНГ «АСОЦІАТИВНИЙ РЯД» - «Маю свою думку» (асоціації).
Тренер. Урок (традиційно) – це форма організації діяльності постійного складу викладачів та учнів у конкретний період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання, виховання та розвитку учнів
Ø Що таке сучасний урок?
Ø Що надає сучасності року?
Ø Чим сьогоднішній урок відрізняється від вчорашнього?
Т р е н е р. Кожна група повинна записати характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття «сучасний урок».
5. ТРЕНІНГ «ПРОЕКТ «СУЧАСНИЙ УРОК. ЯКИЙ ВІН?»
Тренер. Сучасний урок – урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними...
1. Постулати, закладені в основі нової технології уроку.
Ø Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня».
Ø Другий: «Урок є частиною життя дитини».
Ø Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».
2. Характеристика сучасного уроку
Ø на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
Ø на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
Ø на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!
3. Загальнопедагогічні вимоги до уроку
Ø Пріорітет особистості учня
Ø Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів
Ø Орієнтація на процес навчання
Ø Емоційно-актуальний фон навчання
Ø Педагогічний такт
Ø Пізнавальна самостійність учнів
- Впровадження наскрізних ліній на уроці
4. Освітні вимоги до уроку
Ø Цілеспрямованість уроку.
Ø Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.
Ø Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.
Ø Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);
Ø Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
Ø Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.
Ø Варіативний підхід до формування структури уроку.
Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.
5. Психологічні вимоги до уроку
Ø Урахування психологічних особливостей кожного учня
Ø Нормальний психологічний стан і позитивний емоційний настрій викладача та учнів
Ø Вимогливість і доброзичливість викладача до учнів
Ø Педагогічна етика і психологічний такт
6. Гігієнічні вимоги до уроку
Ø Температурний режим
Ø Освітлення класного приміщення
Ø Провітрювання
Ø Відповідність навчальних меблів
Ø Чергування видів навчальної роботи
Ø Запобігання перевантаженню, стомлюваності учнів
7. Виховні вимоги до уроку
Ø Розвиток умінь творчого характеру
Ø Розвиток мови, мислення, пам'яті, сенсорної сфери, рухової сфери, розвиток пізнавального інтересу й допитливості.
Ø Формування й розвиток загально-навчальних умінь і навичок
Ø Вивчення й оцінювання рівня розвитку й психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку».
6. ТРЕНІНГ. Практичний блок
Критерії ефективності сучасного уроку, від учня; що залежать від учителя
«Створення міні проекту».
7. ТРЕНІНГ «САМОАНАЛІЗ УРОКУ»
-Завдання: Пропоную вам поділитися з колегами своїми думками щодо самоаналізу уроку.
8. ТРЕНІНГ. Руханка.
9. ТРЕНІНГ. Рефлексія. Релаксія.
Метод «Прес»
Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
Тренер: « У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити»: казав Сократ.
10. ТРЕНІНГ. Віночок побажань. (по черзі)
Дякую за увагу !
За матеріалами Нестерук Т.М, вчителя біології та хімії