Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів природничого циклу

Дата: 17.03.2021 16:56
Кількість переглядів: 272

Виступ на тему «Шляхи впровадження наскрізних ліній у викладанні предметів природничого циклу»

Підготувала

Гусар Ольга Антонівна,

вчитель географії

Острожецького ліцею імені І. Єремеєва

     Однією з важливих напрямків діяльності педагога є така організація освітнього процесу, яка забезпечує формування життєво важливих компетентностей здобувачів освіти, які сприяли б їхній адаптації до активної участі в житті суспільства.

     Перед педагогами сучасної нової школи поставлена задача впровадження наскрізного навчання, як протягом вивчення всієї загальноосвітньої дисципліни так і з використанням між предметних зв’язків природничих дисциплін для формування наукового світогляду природничої освіти, функцією якої є формування у здобувачів  освіти цілісності знань про природу. Географія, як навчальний предмет покликана донести систему поглядів на світ, формувати мислення, географічну освіченість і  компетентність економічну, політичну та екологічну культуру учнів.

     Загальні дидактичні принципи впровадження «наскрізного навчання» полягає у наданні інформації про певні проблеми сталого розвитку, передбачають формування стійких навичок використання отриманих знань на практиці.

     У перспективі це також означає суттєву зміну цілісних пріоритетів та світоглядної позиції у бік формування відповідальної, соціально-активної, економічно врівноваженої поведінки.

     Використання економічної інтеграції природничо-наукових знань дозволяє простежити головні траєкторії розвитку природи, глибше пізнати біосферу , як цілісну систему, об’єкти і явища природи вивчати у взаємозв’язку з навколишнім середовищем, а навколишній світ – як систему систем, де все взаємопідпорядковане  і взаємопов’язане.

     Впроваджуючи в своїй діяльності наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток», формую в учнів соціальну активність, відповідальність і екологічну свідомість, збереження захисту довкілля, усвідомленого сталого  його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища, розвитку суспільства.

     Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної компетентності, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності.

     Впроваджуючи наскрізну лінію «Здоров’я і безпека» формую в учнів здоров'язбережувальні компетентності, орієнтую учнів на формування духовного, емоційного, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

     На уроках «Економічної географії» впроваджую наскрізну лінію «Підприємливість і фінансова грамотність», під час якої молоде покоління навчається ощадливості, раціонального використання кротів, планування витрат, стимулювання лідерських ініціатив, прагнення успішно діяти  в технологічному швидкозмінному середовищі.

     Я зупинюся, як впроваджую наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток». В темі «Унікальні форми рельєфу Землі і їх охорона», використовую метод «Коло ідей», де учні висловлюють свої пропозиції щодо охорони унікальних форм Землі. Учні відповідально і уважно відносяться до думок інших, вступають в діалог, відстоюють власні позиції щодо збереження і охорони довкілля, оцінюють унікальності форм рельєфу.

     У темі «Вплив людини на атмосферу»  діти вступають в діалог, де оцінюють значення чистоти повітря для здоров’я  людини, наслідки впливу господарської діяльності на атмосферу Землі. Учні розмірковують про відповідальність за стан атмосфери, що пов'язаний  з людьми. На кінець дають відповідь на запитання: Що б ви зробили для того, щоб наша планета була чистішою?

     Яскравим прикладом роботи за цією лінією є тема «Глобальні проблеми людства». Я використовую метод роботи в групах, де за текстом підручника діти складають « інтелектуальну» карту за однією з проблем. Наприклад, екологічна – за схемою.

І група – Ступінь проблеми

Причини виникнення

1.

1.

2.

2.

3.

4.

ІІ група – Регіони загострення

Шляхи розв’язання

1

1

2

2

3

3

     Метод «Творча лабораторія»

     Наприклад, «Відомо, що вологі тропічні ліси це «легені» нашої планети. Саме від них дуже сильно залежить клімат Землі. І не дивлячись на те, вологі тропічні ліси знищують із фундаментальною швидкістю . При таких темпах у найближчі роки від цієї екосистеми залишаться тільки жалюгідні залишки.

  • Чому знищуються ці ліси? Які наслідки знищення тропічних лісів для людства?
  • Запропонуйте шляхи розв’язання даної проблеми.
  • Як ви розумієте твердження «Екологічна проблема немає меж»?
  • Паливних ресурсів на планеті стає все менше і меншу, але потреби людини в енергетиці (світло, тепло, паливо) все більше і більше.

Запропонуйте свої шляхи даної проблеми?

  • Проблема зменшення запасів природних ресурсів, які можуть вичерпатися в майбутньому, поступається перед екологічною проблемою. Доведіть або спростуйте цю точку зору.

     Діти заповнюють таблицю і роблять висновки.

     Наприклад, міні-проєкт дослідження з утилізації побутових відходів.

     Дослідження «Природні унікуми Південної Америки», або інших материків.

     Діти представляють свої дослідження, виготовляють презентації по цих і інших темах на екологічну тематику.

     Саме ця наскрізна лінія дає учням зрозуміти, яким насправді є небезпечним для життя екологічний стан нашої планети.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь