Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів природничого циклу
Виступ на тему «Шляхи впровадження наскрізних ліній у викладанні предметів природничого циклу»
Підготувала
Гусар Ольга Антонівна,
вчитель географії
Острожецького ліцею імені І. Єремеєва
Однією з важливих напрямків діяльності педагога є така організація освітнього процесу, яка забезпечує формування життєво важливих компетентностей здобувачів освіти, які сприяли б їхній адаптації до активної участі в житті суспільства.
Перед педагогами сучасної нової школи поставлена задача впровадження наскрізного навчання, як протягом вивчення всієї загальноосвітньої дисципліни так і з використанням між предметних зв’язків природничих дисциплін для формування наукового світогляду природничої освіти, функцією якої є формування у здобувачів освіти цілісності знань про природу. Географія, як навчальний предмет покликана донести систему поглядів на світ, формувати мислення, географічну освіченість і компетентність економічну, політичну та екологічну культуру учнів.
Загальні дидактичні принципи впровадження «наскрізного навчання» полягає у наданні інформації про певні проблеми сталого розвитку, передбачають формування стійких навичок використання отриманих знань на практиці.
У перспективі це також означає суттєву зміну цілісних пріоритетів та світоглядної позиції у бік формування відповідальної, соціально-активної, економічно врівноваженої поведінки.
Використання економічної інтеграції природничо-наукових знань дозволяє простежити головні траєкторії розвитку природи, глибше пізнати біосферу , як цілісну систему, об’єкти і явища природи вивчати у взаємозв’язку з навколишнім середовищем, а навколишній світ – як систему систем, де все взаємопідпорядковане і взаємопов’язане.
Впроваджуючи в своїй діяльності наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток», формую в учнів соціальну активність, відповідальність і екологічну свідомість, збереження захисту довкілля, усвідомленого сталого його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища, розвитку суспільства.
Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної компетентності, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності.
Впроваджуючи наскрізну лінію «Здоров’я і безпека» формую в учнів здоров'язбережувальні компетентності, орієнтую учнів на формування духовного, емоційного, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.
На уроках «Економічної географії» впроваджую наскрізну лінію «Підприємливість і фінансова грамотність», під час якої молоде покоління навчається ощадливості, раціонального використання кротів, планування витрат, стимулювання лідерських ініціатив, прагнення успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
Я зупинюся, як впроваджую наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток». В темі «Унікальні форми рельєфу Землі і їх охорона», використовую метод «Коло ідей», де учні висловлюють свої пропозиції щодо охорони унікальних форм Землі. Учні відповідально і уважно відносяться до думок інших, вступають в діалог, відстоюють власні позиції щодо збереження і охорони довкілля, оцінюють унікальності форм рельєфу.
У темі «Вплив людини на атмосферу» діти вступають в діалог, де оцінюють значення чистоти повітря для здоров’я людини, наслідки впливу господарської діяльності на атмосферу Землі. Учні розмірковують про відповідальність за стан атмосфери, що пов'язаний з людьми. На кінець дають відповідь на запитання: Що б ви зробили для того, щоб наша планета була чистішою?
Яскравим прикладом роботи за цією лінією є тема «Глобальні проблеми людства». Я використовую метод роботи в групах, де за текстом підручника діти складають « інтелектуальну» карту за однією з проблем. Наприклад, екологічна – за схемою.
І група – Ступінь проблеми
Причини виникнення
1.
1.
2.
2.
3.
4.
ІІ група – Регіони загострення
Шляхи розв’язання
1
1
2
2
3
3
Метод «Творча лабораторія»
Наприклад, «Відомо, що вологі тропічні ліси це «легені» нашої планети. Саме від них дуже сильно залежить клімат Землі. І не дивлячись на те, вологі тропічні ліси знищують із фундаментальною швидкістю . При таких темпах у найближчі роки від цієї екосистеми залишаться тільки жалюгідні залишки.
- Чому знищуються ці ліси? Які наслідки знищення тропічних лісів для людства?
- Запропонуйте шляхи розв’язання даної проблеми.
- Як ви розумієте твердження «Екологічна проблема немає меж»?
- Паливних ресурсів на планеті стає все менше і меншу, але потреби людини в енергетиці (світло, тепло, паливо) все більше і більше.
Запропонуйте свої шляхи даної проблеми?
- Проблема зменшення запасів природних ресурсів, які можуть вичерпатися в майбутньому, поступається перед екологічною проблемою. Доведіть або спростуйте цю точку зору.
Діти заповнюють таблицю і роблять висновки.
Наприклад, міні-проєкт дослідження з утилізації побутових відходів.
Дослідження «Природні унікуми Південної Америки», або інших материків.
Діти представляють свої дослідження, виготовляють презентації по цих і інших темах на екологічну тематику.
Саме ця наскрізна лінія дає учням зрозуміти, яким насправді є небезпечним для життя екологічний стан нашої планети.