Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів природничого циклу

Дата: 17.03.2021 16:56
Кількість переглядів: 319

Виступ на тему «Шляхи впровадження наскрізних ліній у викладанні предметів природничого циклу»

Підготувала

Гусар Ольга Антонівна,

вчитель географії

Острожецького ліцею імені І. Єремеєва

     Однією з важливих напрямків діяльності педагога є така організація освітнього процесу, яка забезпечує формування життєво важливих компетентностей здобувачів освіти, які сприяли б їхній адаптації до активної участі в житті суспільства.

     Перед педагогами сучасної нової школи поставлена задача впровадження наскрізного навчання, як протягом вивчення всієї загальноосвітньої дисципліни так і з використанням між предметних зв’язків природничих дисциплін для формування наукового світогляду природничої освіти, функцією якої є формування у здобувачів  освіти цілісності знань про природу. Географія, як навчальний предмет покликана донести систему поглядів на світ, формувати мислення, географічну освіченість і  компетентність економічну, політичну та екологічну культуру учнів.

     Загальні дидактичні принципи впровадження «наскрізного навчання» полягає у наданні інформації про певні проблеми сталого розвитку, передбачають формування стійких навичок використання отриманих знань на практиці.

     У перспективі це також означає суттєву зміну цілісних пріоритетів та світоглядної позиції у бік формування відповідальної, соціально-активної, економічно врівноваженої поведінки.

     Використання економічної інтеграції природничо-наукових знань дозволяє простежити головні траєкторії розвитку природи, глибше пізнати біосферу , як цілісну систему, об’єкти і явища природи вивчати у взаємозв’язку з навколишнім середовищем, а навколишній світ – як систему систем, де все взаємопідпорядковане  і взаємопов’язане.

     Впроваджуючи в своїй діяльності наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток», формую в учнів соціальну активність, відповідальність і екологічну свідомість, збереження захисту довкілля, усвідомленого сталого  його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища, розвитку суспільства.

     Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної компетентності, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності.

     Впроваджуючи наскрізну лінію «Здоров’я і безпека» формую в учнів здоров'язбережувальні компетентності, орієнтую учнів на формування духовного, емоційного, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

     На уроках «Економічної географії» впроваджую наскрізну лінію «Підприємливість і фінансова грамотність», під час якої молоде покоління навчається ощадливості, раціонального використання кротів, планування витрат, стимулювання лідерських ініціатив, прагнення успішно діяти  в технологічному швидкозмінному середовищі.

     Я зупинюся, як впроваджую наскрізну лінію «Екологічна безпека і сталий розвиток». В темі «Унікальні форми рельєфу Землі і їх охорона», використовую метод «Коло ідей», де учні висловлюють свої пропозиції щодо охорони унікальних форм Землі. Учні відповідально і уважно відносяться до думок інших, вступають в діалог, відстоюють власні позиції щодо збереження і охорони довкілля, оцінюють унікальності форм рельєфу.

     У темі «Вплив людини на атмосферу»  діти вступають в діалог, де оцінюють значення чистоти повітря для здоров’я  людини, наслідки впливу господарської діяльності на атмосферу Землі. Учні розмірковують про відповідальність за стан атмосфери, що пов'язаний  з людьми. На кінець дають відповідь на запитання: Що б ви зробили для того, щоб наша планета була чистішою?

     Яскравим прикладом роботи за цією лінією є тема «Глобальні проблеми людства». Я використовую метод роботи в групах, де за текстом підручника діти складають « інтелектуальну» карту за однією з проблем. Наприклад, екологічна – за схемою.

І група – Ступінь проблеми

Причини виникнення

1.

1.

2.

2.

3.

4.

ІІ група – Регіони загострення

Шляхи розв’язання

1

1

2

2

3

3

     Метод «Творча лабораторія»

     Наприклад, «Відомо, що вологі тропічні ліси це «легені» нашої планети. Саме від них дуже сильно залежить клімат Землі. І не дивлячись на те, вологі тропічні ліси знищують із фундаментальною швидкістю . При таких темпах у найближчі роки від цієї екосистеми залишаться тільки жалюгідні залишки.

  • Чому знищуються ці ліси? Які наслідки знищення тропічних лісів для людства?
  • Запропонуйте шляхи розв’язання даної проблеми.
  • Як ви розумієте твердження «Екологічна проблема немає меж»?
  • Паливних ресурсів на планеті стає все менше і меншу, але потреби людини в енергетиці (світло, тепло, паливо) все більше і більше.

Запропонуйте свої шляхи даної проблеми?

  • Проблема зменшення запасів природних ресурсів, які можуть вичерпатися в майбутньому, поступається перед екологічною проблемою. Доведіть або спростуйте цю точку зору.

     Діти заповнюють таблицю і роблять висновки.

     Наприклад, міні-проєкт дослідження з утилізації побутових відходів.

     Дослідження «Природні унікуми Південної Америки», або інших материків.

     Діти представляють свої дослідження, виготовляють презентації по цих і інших темах на екологічну тематику.

     Саме ця наскрізна лінія дає учням зрозуміти, яким насправді є небезпечним для життя екологічний стан нашої планети.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь