Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання № 3 методичного об’єднання вчителів художньо-естетичного і технологічного циклів

Дата: 02.03.2021 16:33
Кількість переглядів: 3430

Виступ на тему: «Розвиток творчих здібностей на уроках  образотворчого мистецтва»

 

  Підготував:

                                                                                    Гусар Михайло Віталійович,

                                                                                    вчитель образотворчого мистецтва

                                                                               Борбинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

                                                 «Не можна бути педагогом, не опанувавши     
                                                   тонким емоційно-естетичним баченням світу»

                                                                                                  В.О.Сухомлинський

 

       З упевненістю можна сказати, що кожна дитина народжується з природними творчими задатками, але справжніми Майстрами виростають лише ті, умови виховання яких дозволили розвинути здібності вчасно. Багато залежить від того, хто опиниться поруч із дітьми, коли вони робитимуть перші кроки у складний та багатогранний світ мистецтва. Особистість вчителя образотворчого мистецтва є не менш важливою, аніж особистості батьків.

       Образотворча  діяльність має важливе значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, просторова уява, окомір, дрібна моторика, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності тощо.

      Творча особистість – це не лише естетично сформована особистість. Творчість  є рушійною  силою абсолютно в усіх напрямках. Тому успіх  у вивченні інших предметів пов’язаний з рівнем творчого сприйняття та розвитку дитини.       

Одним з головних завдань моєї педагогічної роботи є виявлення і максимальний розвиток творчого і духовного потенціалу учня. Адже всі розуміють, що прекрасне – добрий помічник у процесі навчання і виховання школяра. Засобами образотворчого мистецтва виражається не тільки краса життя, природи, високі думки, почуття, ці засоби є основними у формуванні креативності особистості загалом.  Тому моє професійне кредо – розуміння світу через колір, природу, людське серце і душу.

      

       Мета моєї роботи – створення  ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності, розвитку й самореалізації кожної особистості, а також формування культурного пласту нації.       

      Тому методична проблема, над якою я працюю,  – розвиток  творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва.  Прогнозовано: саме ця проблема  забезпечить такий розвиток у повній мірі.

       Реалізуючи педагогічну проблему, я очікую на наступні  результати:

  • підвищення якості художніх робіт ;
  • використання різноманітних технік та розвиток уміння їх поєднувати;
  • розвиток відчуття кольору, форми, обєму;
  • розвиток уяви та фантазії;
  • підвищення позитивної мотивації;
  • виховання всебічної особистості, обізнаної з всесвітньою культурною спадщиною;
  • виховання патріотизму школяра, обізнаного з мистецькими надбаннями України; 
  •  виховання цілісної особистості, що реалізує принцип креативності за межами уроку. 

        Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх та вдосконалити. Але роль учителя є надзвичайно важливою. Тому у форматі уроку я використовую весь освітній багаж традиційної педагогіки, а також її новітні досягнення.

         Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва, використовую різні методи, що є актуальними в системі мистецької освіти: розповіді та бесіди, наочності, ігровий метод,  порівняння і зіставлення, узагальнення, метод «емоційного заряду»,  художньо-педагогічної драматургії, забігання наперед і повернення до вивченого матеріалу. До таких методів відносяться:

Вербально – ілюстративні методи

  • мультимедійні презентації;
  • слайд-шоу різних жанрів;
  • демонстрація відео - фрагментів.                                         

Методи порівняння і співставлення

  • складання порівняльних таблиць;
  • співставлення картин одного жанру в різних техніках;
  • знаходження відповідності.

Проблемно-евристичні методи

  • дискусії, дебати;
  • головоломки, кросворди, вікторини.

Проектний метод:

  • інформаційні проекти;
  • творчі проекти;
  • дослідницькі проекти.

       Використовуючи всі ці методи застосовую наступні форми навчальної діяльності учнів: індивідуальну, групову, роботу в парах, ланкову, колективну, фронтальну та ін.

       У своїй роботі використовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри. З усієї різноманітності ігор на уроках образотворчого мистецтва доцільним є ігри дидактичні, проблемно-моделюючі, сюжетно-рольові. Я використовую ігри-загадки, ігри-змагання, які сприяють засвоєнню, закріпленню знань,  оволодінню способами пізнавальної діяльності, сприяють формуванню в дітей навичок сприймання образу,  вмінню розрізняти кольори і їх відтінки, форму та образ, реальність та фантастичність.

Використовуючи методику викладання у початковій школі,  не відмежовую її від середньої, а, керуючись принципом наступності, продовжую, розширюю і поглиблюю знання та вміння учнів.

Важливу роль на уроках образотворчого мистецтва відіграє психологічний комфорт учнів. У початкових класах намагаюсь створити теплу невимушену атмосферу, сприяю доброзичливому довірливому  спілкуванню. Адже, позитивний емоційний стан дітей  –  обов’язкова    умова для розвитку їх творчості. І як результат  – вони вільно почуваються у роботі, не бояться розкрити те, що народилося у глибині їх маленької душі. Все це допомагає використовувати свій досвіт, експериментувати, знаходити нове в темах, задумах, способах виконання.

Позакласна робота важлива складова моєї педагогічної діяльності. На заняттях гуртка образотворчого мистецтва «Чарівний пензлик» намагаюся створити атмосферу, за якою кожна дитина змогла б розкрити свої здібності й талант, використовуючи різні напрями (живопис, графіка, аплікація, розпис на склі, імітація вітражу, витинанка та ін.)., та нетрадиційні техніки виконання (монотипія, гратографія, багатошарова витинанка). У творчому пошуку діти досягають створення неповторних образів, які пізніше домальовують завдяки своїй фантазії. 
         Мистецтво – частина духовної культури. Однак пізнавати секрети мистецтва можна тоді, коли навчишся розуміти мову художнього слова, звуків, жестів, фарб, ліній, поєднаних їх між собою. Образотворче мистецтво містить основні елементи будь-якого іншого уроку. Однак, враховуючи специфіку предмета, я використовую принцип синкретизму: наприклад, музичний супровід допомагає увиразнити створення художнього образу, а читання віршів Т.Шевченка створенню ілюстрації до твору. Поруч з музикою чи словом художній образ слугує присутності гармонії в кожному учневі, розвиває праву півкулю, чим урівноважує баланс навантаження на розум дитини. На уроках  я намагаюсь супроводжувати процес малювання слуханням музики відповідно до тематики. Більше того: музика стає не допоміжним, а рівноправним засобом естетичного виховання та образного сприйняття твору.

        Підсилює враження учнів і прослуховування (декламація) віршів, до яких створюється малюнок. Такі методи активізують художню діяльність учнів та забезпечують міжпредметну і пізнавальну функції. Учні мають змогу почути твір у акторському чи навіть у авторському виконанні, а також продекламувати його так, як відчувають саме вони. Це сприяє створенню відповідного естетичного середовища.

           На уроках образотворчого мистецтва я застосовую особистісно -  орієнтований підхід. Він виконує  і розвивальну, і навчальну , і виховну  й подекуди терапевтичну функцію . Через дотик до мистецтва школярі вчаться бачити прекрасне  та поціновують шедеври світової культурної спадщини . Саме такий дотик спонукає повторити за майстром , а згодом вигадати і втілити щось своє.  Головним принципом особистісно - орієнтованого підходу є визнання індивідуальності дитини, створення необхідних і достатніх умов для її розвитку. Він має забезпечити розвиток і саморозвиток особистості, виходячи з виявлення його індивідуальних особливостей.

         Робота вчителя не обмежується тільки уроком, вона набагато ширша і різноманітніша. Це участь у конкурсах, виставках, екскурсіях та майстер – класах.

        Щоб досягти високого рівня знань і вмінь учнів, у своїй роботі я використовую методи активного навчання(пошукова робота, обговорення проблеми в групах, консультування). Особливу увагу намагаюсь приділяти інтерактивному навчанню, використовуючи наступні методи навчання:

Методи асоціативного сприйняття

«Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Ажурна плитка», «Коло ідей», «Колір-настрій», «Дерево знань», «Чистий аркуш» та інші.

       Ігрові методи

«Гра в колір», «Мистецьке поле чудес», а також ребуси, кросворди, загадки.                           Для ефективного застосування інтерактивних методик на уроках образотворчого мистецтва стараюсь спланувати свою роботу так, щоб:

  • дати учням випереджувальні завдання: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання. Поспостерігати за явищами природи або довкілля;
  • на одному занятті стараюсь використовувати один або два інтерактивні методи;
  • визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати запитання й, можливі відповіді;
  • передбачити різноманітні методи для привертання уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни.

       Інтерактивні методи навчання дають змогу цікавіше провести урок, підвищують розумову та пізнавальну діяльність , ефективність уроку. Передбачають активну співпрацю  вчителя і учнів, сприяють посиленню інтересу учнів до здобуття знань, формування навичок аналізу навчальної інформації, розвитку творчих здібностей учнів.

        У своїй діяльності використовую такі  форми роботи та технології: ІКТ, презентації та само презентації учнів, уроки на природі, проектну діяльність учнів, інтегровані уроки, акустичний супровід уроку, бінарні уроки, віршовані  уроки, уроки-змагання, художньо-дидактичні ігри і вправи(гра-мандрівка, урок  конкурс, урок-казка, мікрофон, асоціативний кущ).
          Вчитель образотворчого мистецтва – не просто джерело цікавої інформації, це науково підготовлений організатор активної праці учнів що до самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Розвиток творчих здібностей складається із взаємопов’язаних компонентів, які в єдності дають результат.

          Це процес двобічний, що ґрунтується на співтворчості вчителя та учня. Тому, змістовні і цікаві уроки вчителя відіграють важливу роль в естетичному вихованні. А якщо до таких уроків додати продуману, організовану позакласну роботу з мистецтва, то роль художника-вчителя стає ще більше значущою.

          Робота в школі вимагає душевних і фізичних зусиль. Це складна, клопітка і виснажлива праця. Однак саме творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та натхнення до своєї праці.

         Отже, образотворче мистецтво – один із засобів творчого розвитку вчителя та учнів. «Творчість,  –  писав В.О.Сухомлинський,  починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому людська особистість немовби зливається із своїм духовним надбанням».


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь